Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innmaten i 4in1-enheten i Lama V3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innmaten i 4in1-enheten i Lama V3

    Hei!

    Det står i bruksanvisningen at denne "4 in 1 mix controller" enheten er koblet slik: 4ch mottaker tilkoblet to servoer, begge av de to neste kanalene er koblet til en "mixer" som er koblet til en gyro, som igjen er koblet til to fartsregulatorer; en til hver rotor.

    Spørsmålet er: Er denne gyroen virkelig en gyro, og hva slags logikk er isåfall denne koblet til? Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke trodde det var praktisk mulig med en gyro på så liten plass/vekt/pris. Og om det er en gyro ville jeg tro den enkelt skulle kunne holde helikopteret i ro (yaw), noe den ikke gjør.

    Altså, hva gjør mixeren med signalene fra mottakeren? Og hva gjør gyroen så med signalene før de når fartsregulatoren.

    På forhånd takk!

  • #2
    Det er ikke en HH gyro kun en rate gyro og ikke er den spes bra heller hvilket vel ikke er noe direkte sjokk i og med at hele greia inkludert sender koster mindre enn en god gyro.

    Med en rate gyro må man regne med å trimme (mekanisk eller på radioen)for å finne et punkt der den drifter minimalt. Laman er noe k.dd der fordi dette punktet vil endre seg hele veien gjennom batteriets utladning.

    Ta den for det det er, et billig leketøy
    Ikke legg sjela i den, trim så mye det går med radioen og juster gjennom flyturen og kjøp så noe som virker.

    Comment


    • #3
      Takk for svar!

      Jada, jeg er veldig klar over at Lamaen kun er et billig leketøy, og som mitt første helikopter er den helt utmerket

      Grunnen til at jeg spurte er at jeg er minst like interessert i elektronikken og radioteknikken som det å fly.

      I min verden er en "gyro" et gyroskop (Gyroscope - Wikipedia), og jeg trodde ut ifra navnet "gyro" at det var noe slikt, evt et gyrokompass, som ble brukt.

      Jeg har hørt "gyro" bli brukt i R/C heli-sammenheng i ihvertfall 10-15 år, men jeg trodde det var først nå i det siste man har klart å lage små nok gyroskop (MEMS: MEMS - Wikipedia) til en levelig pris, se her for mer info: Vibrating structure gyroscope - Wikipedia.

      Comment


      • #4
        Hm, jeg fant akkurat nå denne linken som forklarer mye om R/C gyroer opp i gjennom tidene. Den svarte på mange av spørsmålene mine, men jeg tar gjerne flere tips og forklaringer

        heliproz.com - heliproz Ressurser og informasjon

        Comment


        • #5
          For all del, det var ikke slik ment, den er morsom nok til sitt bruk. Har zappet mye rundt i stua til fruens store ergrelse for kattas overskudds hår befinner seg da ikke lengre bare på gulvet men også oppi bokhylla....

          Comment


          • #6
            Hva med signalene?

            Er det slik at gyroen tar PWM-signaler inn, justerer basert på gyro-data, og så sender PWM signalene videre? Eller er det slik at gyroen leverer egne signaler som mikses i en microkontroller e.l.? Altså: er det recv -> gyro -> esc, eller er det recv+gyro -> mixer -> esc?

            Og hva er det egentlig denne "mixer"-en i Lamaen gjør?

            Comment


            • #7
              Mixern er vel bare et annet ord for esc, electronic speed control

              Comment


              • #8
                Ja det kan godt hende, men det ser ikke slik ut utifra skissen i manualen. Det kan jo hende den skissen bare skal illustrere et poeng, men... Se vedlagt bilde.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Blank på den...

                  Comment


                  • #10
                    Noen andre som vet?

                    Tusen takk Tintin!

                    Er det noen andre her som vet hva denne mixeren gjør? Og noen som kan svare på spørsmålet om PWM-signaleringen?

                    Comment

                    Working...
                    X