Unconfigured Ad

Collapse

T-rex, motor dør ut tidvis

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hanzo
    • Nov 2005
    • 845

T-rex, motor dør ut tidvis

Var ute i dag og testet min kjære T-rex450XL litt idag, og dessverre viste det seg at den hadde fått tilbake noe dritt jeg sleit med når den var helt ny.

Jeg hovrer en meter eller to over bakken, så plutselig dør hele greie hen, halen får en plutselig vri mot venstre og hele greie daler mot bakken. Et sekund senere sviver alt helt grei igjen, og jeg klarer å hente meg inn før den treffer bakken. Dette skjedde kansje et titalls ganger på like mange minutt. Hadde som sagt problem med dette tideligere, men det virkert det som om det hjalp med å stramme belte på halen. Gjorde samme stuntet idag etter første gangen, men det hjalp dessverre ikke. Motor, batteri og ESC er kjølig og grei alt sammen når dette skjer. For meg virker det litt som om det er noe som henger seg opp, mest pga. den plutselige halevridningen som følger, som er vel godt og vel en kvart runde eller noe sånn før den henter seg inn igjen.

Noen som har noen tips om hva jeg kan gjøre for å finne ut av problemet? Er redd det blir fort dyrt om jeg skal holde på å fly slik statusen er nå...
  • Tintin
    • Jan 2005
    • 4631

Vridning er normal når motoren stopper for da endres også halens kraft.

Det høres ut som det samme mange andre har slitt med. Mange la skylden på statisk elektrisitet som lades ut og løste det ved å koble sammen halebommen med enten ramme eller minus siden på batteriet.
    Har du CF ramme?

Gummibeltet i en halebommen funker som en van den Graf generator og lager statisk elektrisitet. Litt som når du gnir en ballong mot håret eller ull så den an henge i taket. Får du nok ladning så kan du få gnister.
    Du så kanskje en slik kule og gummibelte ting på skolen som slo gnister eller kunne få håret til å reise seg på hodet..samme greie
    Last edited by Tintin; 23-03-07, 09:47.

Comment

• Hanzo
      • Nov 2005
      • 845

Hei!

Takk for kjapt svar! Nei, det er stock everything 450XL, så det er plastik i ramma. Gjelder dette problemet for XL versjonen? I så fall får kjeg prøve å jorde halebommen og se om det hjelper. Takk for tipset!

Comment

• Tintin
        • Jan 2005
        • 4631

Nja, det kom mest når cf ramma kom men man vet jo aldri.
        Har du ferrit kjerne på ledningen mellom esc og mottaker?
        Har du en Electron6?

Xtallet sitter godt fast? (Har det vært med i krasj eller byttet du?

Comment

• Hanzo
          • Nov 2005
          • 845

Hei igjen,

Det er ikke en ferit kjerne noen plass her dessverre, og ledningen er vel uansett for korte til å gå rundt en kjerne ihvertfall.

Det er en Electron 6 ja, montert rett over ESC bak på ramma. Men som sagt så er det motor som dør, ikke noe problem med kontrollen.

Den har vært med på et lite krasj, men krystallet ser ut som det sitter godt fast enda.

Comment

• oly.jonny
            • Sep 2005
            • 332

noen som kan si meg hva en ferit kjerne er og hva den er god for?
            Mvh Oly. "I reject the reality, and substitute my own."
            -T-rex 450 HDE
            -E-sky honey bee fp(pulverisert)
            Status: Skulelei

Comment

• Tintin
              • Jan 2005
              • 4631

Originally posted by Hanzo
              Hei igjen,

Det er ikke en ferit kjerne noen plass her dessverre, og ledningen er vel uansett for korte til å gå rundt en kjerne ihvertfall.

Det er en Electron 6 ja, montert rett over ESC bak på ramma. Men som sagt så er det motor som dør, ikke noe problem med kontrollen.

Den har vært med på et lite krasj, men krystallet ser ut som det sitter godt fast enda.

Om du har en Align esc så klarer du fint 4-5 runder rundt de små ringene som brukes på slike. har det på alle mine Align heliescer dessuten finnes det skjøteledninger...

Mottaker rett over esc høres ut som en SVÆRT dårlig løsning. De skal skilles ad så godt som mulig.

Electron6 har et litt frynsete rykte når det gjelder radioforstyrrelser. Krystallet kan godt se fint og sitte godt men kan være skadet om det har vært med i en krasj.

Du har 3 ting som alle klart kan innvirke på ditt problem (sier kan, ikke vil)

Flytt mottaker så langt fra esc som mulig. Jeg har mine mottakere enten helt fremme eller helt bak og esc hengende på siden av ramma. tror de sier 10 cm min det er det enkleste.
              Prøv en ferritring og evt et nytt krystall...

Comment

• sskogen
                • Feb 2005
                • 403

Selv om du tilsynelatende har kontroll nå motoren kutter, betyr ikke dette at ikke issuen faktisk er radiostøy.

Veldig mange ESC'er har en form for radio failsafe som kutter motoren hvis esc'en tror at du har mistet radiokontakt. Denne fungerer mer eller mindre på den måten at dersom ESC'en ikke har fått "posisjonspuls" på så-så-lang tid, kutter den motoren. Siden støyen fra ESC kun genereres mens motoren faktisk går, vil du (selvfølgelig) ha full kontroll når motoren har kuttet. Spørsmålet er hva du hadde det siste sekundet FØR du mistet motorkraften.

Når det gjelder Electron6, så er dokumentasjonen i diverse forum todelt, og det er c.a. 50% på hver side.

50% har selv hatt problemer, og vil aldri ta sjansen på å bruke denne mottageren igjen.

50% har ikke selv hatt problemer (enda?), og synes mottageren pga størrelse og vekt er godt egnet til f.eks. mikroelektriske.

Når det gjelder radiostøy, og hvor "rart" dette kan innvirke, vil jeg gi deg en liten erfaring jeg gjorde megselv, den gangen jeg fløy Zoom400. Zoom400 hadde pitch-servoen plassert på en slik måte at jeg i min idioti klarte å legge ledningen til denne paralellt med ESC'en til motoren. Hadde store problemer med et helikopter som "hoppet som en frosk", og jeg klarte overhodet ikke gjenskape pitch-servo glitchingen i "lab". Dette fordi jeg som alle som tenker LITT sikkerhet koblet fra motoren når jeg testet. Bare når jeg satte meg ned og gjorde noe så uvant som å TENKE forstod jeg hva slags idiotisk ting jeg faktisk hadde gjort. Etter å ha flyttet ESC'en ble glitchingen borte. (Bare for å bli erstattet av bråoppdagelsen av en produksjonsfeil i et rotorblad. Heliet var totalhavari før det nådde bakken. Selv motoren var knust).

Noe av det jeg lærte med dette, var at mottager + ALLE LEDNINGER KOBLET TIL DEN skal være VEKK ifra brushless-esc'er.

Nå må jeg innrømme at jeg aldri har forsøkt å legge en Electron6 direkte OPPÅ en ESC. Dette er "feil" på så mange måter at jeg ikke engang gidder å skrive alle sammen, men jeg kan gi deg TO hint: To av de KJENTE problemene til Electron6 er med ESC-støy, og med VARME. ESC'en din blir varm under bruk, blir den ikke? :P

//Svein
                Med forbehold om dårlige dager:

Svein Skogen

Comment

Working...