Unconfigured Ad

Collapse

ECO Helikoptere

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stin
    • Jan 2007
    • 629

    #1

    ECO Helikoptere

    lurer på hvem, som selger Eco helikoptere i norge??
    Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
    På vei inn i Hangaren.
    Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

    #2
    Ingen som har på lager som jeg vet om, men flere kan skaffe. moss hobby kan skaffe, og Elefun fører andre Ikarus modeller så de kan kanskje skaffe. Men det er liten vits å få en forretning til å bestille en ikke lagerført modell for deg når du kan bestille den fra utlandet selv til lavere pris og med mye kortere leveringstid. Jeg bruker av og til www.fxaeromodels.com som er en bra butikk.

    Comment

    • Skauber
      • Mar 2007
      • 73

      #3
      Jeg har nettopp fått min Eco 8 modell i lufta, og den er fin å fly synes jeg. For å få en Eco 8 til å bli bra, så trenger en noen oppgraderinger til den.. Alu swashplate er å anbefale samt alu autorotasjonsgear.. Utifra det så er det en del gode oppgraderinger som stiver av ramma og noen servofester som tillater å bruke 120' swash og få 90' på servoarmene, da du kan montere de slik som på Eco 8 royal.

      Du bør vurdere Eco 8 eller Eco 8 royal, Eco 8 royal er bedre enn Eco 8 rett ut av boksen. Royal har bedre ramme, men foreløpig er det ingen oppgraderingsramme til den i verken alu eller CF.. Ellers passer alle oppgraderinger til den vanlige Eco 8 til den..

      Jeg har en aluramme som er godt stiva av til Eco 8 selv, og skal snart kjøpe nytt alu hode til den.. Personlig kommer jeg ikke til å kjøpe Royal ramme til min, ihvertfall ikke før jeg knuser den jeg har.. hehe..

      Edit: Og en oppgradering til som er meget viktig, er tailboom support stag.. Disse er gull å ha, forbedrer egenskapene mye og gjør at halebommen ikke blir så fort skjeiv..


      Mvh
      Lars
      Last edited by Skauber; 26-04-07, 15:29.

      Comment

      • tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

        #4
        Tailboom stag følger med Royal. Ramma til Royal er veldig bra og anbefales fremfor aluramma til gamle Eco! Jeg har en Eco 8 Royal og en Eco 8.

        De egner seg ikke for å fly hardt og med høyt turtall uten betydelig forbedring, men til vanlig flyging og sportsflyging er de fine.

        Comment

        • Skauber
          • Mar 2007
          • 73

          #5
          Du som har både Eco 8 og Royal, hvilket rotorhode er best av aluhodet til Eco 8 og plasthodet til Royal?

          Comment

          • flarssen
            • Jan 2005
            • 1842

            #6
            Fikk et tips om å sette to kulelager i hver bladholder på halerotoren, samt bruke skruer av bedre kvalitet.
            Fred Larssen

            Comment

            • tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

              #7
              Plastrotorhodet til royal syns jeg flyr best, men det har ikke vært helt problemfritt. Det er mindre slakk og et rotorsystem system som har mer bevegelsesfrihet enn det gamle systemet, men jeg har noen problemer med kraftige vibrasjoner og vandrende tracking som dukker opp ved 1800 rpm og høyere. Det hadde jeg ikke med aluhodet på gamle Eco. Jeg har bestilt MAH karbonblader nå og håper det hjelper, hvis ikke skal jeg sette på aluhodet på Royalen. MAH er de bladene jeg likte best av de jeg har prøvd. Har prøvd Ikarus glassfiber symmetrisk, MS karbon og MAH karbon tidligere.

              Bra tips om halerotorlagrene! Jeg moddet den gamle Ecoen min da jeg bygde den. Royal kommer originalt med to lager i hver halerotorbladholder, men de er separert med en liten skive i midten som man ikke bør bruke fordi den fjerner hele vitsen ved å bruke to lagre.

              Comment

              • flarssen
                • Jan 2005
                • 1842

                #8
                Originally posted by tahustvedt
                ..... de er separert med en liten skive i midten som man ikke bør bruke fordi den fjerner hele vitsen ved å bruke to lagre.
                Da fikk jeg svar på det jeg tenkte å spørre om.... Vitsen er vel å få ekstra støtte mellom hub/skrue og bladholder. Den blir vel der selv med skive, men bare det innerste lagret virker da som "thrustlager"?
                Fred Larssen

                Comment

                • tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

                  #9
                  Ja. Skjønner ikke hvorfor Ikarus har valgt å legge en skive mellom lagrene fordi den får radial støtte selv om skiven ikke er der. ved å montere uten skiva så dobler man styrken.

                  Vet du om noen som selger herdede M2 bolter?

                  Comment

                  • flarssen
                    • Jan 2005
                    • 1842

                    #10
                    Bestilte slike i ymse lengder. Vet ikke hvor sterke de er, men de er vel uansett bedre enn de som er standard.
                    Fred Larssen

                    Comment

                    • Skauber
                      • Mar 2007
                      • 73

                      #11
                      *kremt*

                      Vel, da har jeg bestilt en Eco 8 Royal fra fxaeromodels... Grunnen er enkel:

                      Sjekkliste før neste flyving: Sjekk at motor pinionen sitter fast!!!

                      Den sklei ned fra akslingen i 3 meters høyde og mistet grepet i hovedgearet... Resultatet, ene landings skiden ble bøyd, flybar herpa, hovedblader knekt, en servo kaputt, knekt bomstag og halebommen skjeiv...... Ca 150-160$ pluss frakt i deler, kosta 189$ for en royal...

                      Vel, ønsk meg lykke til med neste modell.... hehe.. Kommer nok til å få den gamle opp i lufta igjen på et senere tidspunkt...


                      Lars

                      Comment

                      • flarssen
                        • Jan 2005
                        • 1842

                        #12
                        Velkommen etter http://www.modellflynytt.no/showpost...68&postcount=9
                        Jeg var litt lavere og mye heldigere...
                        Fred Larssen

                        Comment

                        • Skauber
                          • Mar 2007
                          • 73

                          #13
                          Så det har skjedd før ja.. hehe..

                          Får bli et standard sjekkpunkt både før og etter flyging heretter.. Ecoen begynte å spinne voldsomt og deretter mista all løftekraft og gikk nesen først nedi grusen.. Rett vedsiden av gresset som sikkert hadde vært mykere.....


                          Lars

                          Comment

                          • tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

                            #14
                            Hehe. Det er synd deleprisene er så høye på Eco. Century Swift deler er sinnsykt billige til sammenligning, men Swift krever dyrer utstyr. Lykke til med Royal. Jeg tror du blir positivt overrasket.

                            Jeg pleier å slipe et spor i akslingen på mine Eco-motorer og har aldri opplevd at en pinion løsner. Har 5 mm aksling.

                            Comment

                            • flarssen
                              • Jan 2005
                              • 1842

                              #15
                              Originally posted by Skauber
                              .. Ecoen begynte å spinne voldsomt og deretter mista all løftekraft og gikk nesen først nedi grusen.. Rett vedsiden av gresset som sikkert hadde vært mykere.....

                              Lars
                              Ja, ser i en tidligere post at du manglet enveislager...
                              Jeg laget mitt eget ved å bore opp gearhuben til 12mm og kjøpte et T-Rex enveislager og to vanlige 12x6x?? kulelager. Presset enveislageret inn i huben med et kulelager på hver side og erstattet låsesplinten nederst på akslingen med en 2mm bolt og mutter. Måtte feste gearet på motsatt side av huben for at høyden på gearet skulle bli riktig. Funker som bare det (så langt).
                              Fred Larssen

                              Comment

                              Working...