Announcement

Collapse
No announcement yet.

Beltet på Trex 450 SE V2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Beltet på Trex 450 SE V2

    Hei,

    I og med at det var stille vær i dag, tenkte jeg at jeg skulle få testet den nye V2'en min. Ting fungerte slik det skulle. Ville derfor teste piro-hastigheten på halen.

    Etter en runde stoppet jeg - og hørt med en gang at reimen til halen hadde "kilt" seg. På vei ned røk reimen helt av. Heldigvis klarte jeg å lande helikopteret uten noe mer skade.

    Det pussige er at akkurat det samme skjedde en kollega som også har en V2. Nå er ikke jeg helt oppdatert på hva som er nytt i halen på V2-versjonen. Men på meg virker det som om at man må stramme reimen mer enn på tidligere versjoner.

    Er det noen som har noen erfaringer rundt dette ??
    - Erik -

    ------------------------------------------
    Logo 600SX + 6003D
    Logo 400SE

    Futaba 18MZ

  • #2
    Hmm, har en V2 på vei nå. Men hva er det egentlig som skjer ? Hopper reima ut av spor og kiler seg. Begynner den å slurre. Eller er det noe annet ? Kiler den seg så risikerer man kanskje at den låser resten av drivverket også ?

    Comment


    • #3
      Den hopper ut av sporet og kiler seg. Det har egentlig skjedd to gang på min. Du hører at noen skjer og at motoren drar mye tyngre og selvfølgelig så mister du en del effekt. Men jeg har i allefall klart å få helikopteret ned uten veldig store problemer.

      Jeg fant en tråd på RunRyder hvor en annen fyr hadde samme erfaring som meg. Strammere belte på V2 kontra gamle SE.
      - Erik -

      ------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

      Futaba 18MZ

      Comment


      • #4
        Du mener da at strammere belte gjør at problemet ikke oppstår, eller at strammere beltet er grunnen til at den hopper ut av spor ? Hvor er den hopper ut av spor forresten, foran på drevet eller bak i haledrevet ?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Rappis
          Du mener da at strammere belte gjør at problemet ikke oppstår, eller at strammere beltet er grunnen til at den hopper ut av spor ? Hvor er den hopper ut av spor forresten, foran på drevet eller bak i haledrevet ?
          Strammere belte gjør forhåpentligvis at ikke problemet oppstår !!

          Jeg håper på det ....
          - Erik -

          ------------------------------------------
          Logo 600SX + 6003D
          Logo 400SE

          Futaba 18MZ

          Comment


          • #6
            Hmm, og det står ikke i manualen (slik som på Raptor) hvor stramt beltet skal være ? Gi gjerne lyd ifra deg når du har flydd noen turer med strammere belte og si hvordan det gikk. Skriv gjerne også hvor stramt du justerte det.

            Comment


            • #7
              Har fått min nå, og har kommet godt igang med monteringen.

              Men det beltet er noe "herk". Det bremser jo ganske godt, virker nesten som tennene i beltet klatrer litt på tennen på drevet (foran). Og enda er det vel egentlig ikke så stramt som jeg skulle ønske. Men strammere jeg mere blir det altfor tungt å drive rundt. Jeg er nesten sikker på at hodet på raptoren roterer lettere enn hodet på Trex'en (pga beltet).

              Skal prøve å smøre reima med silikonspray, det hjelper vel litt.

              Men kjører dere andre med originalbeltet, eller finnes det noe bedre å få kjøpt ?

              Comment


              • #8
                Jeg har undersøkt litt mer rundt dette problemet og har funnet ut to ting :

                1. Align har tydeligvis laget belter som er en antydning bredere enn det de burde være. Dette gjør at beltet har lett for å "klatre" og dermed komme i klem. Flere på runryder har slitt med dette problemet og noen har brukt veldig mange belter.

                2. I Align sin hale-gear-boks (vet ikke helt hva jeg skal kalle den) bruker de et vanlig kulelager uten noe form for styring av beltet. Jeg har en HDX hale-gear-boks med styre-pully. På denne modellen kan jeg kjøre med beltet veldig slakt slik at hele mekanismen går veldig smidig og greit.

                Man kan stramme beltet så stramt at det ikke kan klatre. Men dette ser ut til gi mye større belastning på selve beltet og man "mister" tenner fort. Med erfaring fra min gamle trex vil nok løsningen være å sette inn en "pully" men som også styrer beltet riktig.

                (se litt ned på siden)
                http://www.runryder.com/helicopter/t...hlight=belt+v2
                - Erik -

                ------------------------------------------
                Logo 600SX + 6003D
                Logo 400SE

                Futaba 18MZ

                Comment


                • #9
                  Det er litt rart for så vidt jeg vet kjørte ganske mange, bla Szabo gutta, uten denne pulleyen helt og holdent på den gamle versjonen.
                  Jeg ville nå helst ha hatt den.

                  Comment


                  • #10
                    Nå vet jeg ikke hvordan halen på V2 ser ut, men på V1 har jeg brukt denne med stort hell:
                    http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...I=HMXE9711&P=K

                    Jeg er usikker på hvor mange pakker jeg har fløyet, men nåværende reim ble satt inn i fjor høst og har vært igjennom mye og mangt(kræsj).
                    I tillegg smører jeg reima ofte med teflonspray.
                    Den har ingen tegn til oppflising eller at tennene begynner å bli få eller korte.

                    S

                    Comment


                    • #11
                      Flott. Sist jeg lette etter den fant jeg den bare hos en kar i Asia som ikke hadde noe annet morsomt og som skulle ha en formue for å sende meg 2...

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by nilste
                        Nå vet jeg ikke hvordan halen på V2 ser ut, men på V1 har jeg brukt denne med stort hell:
                        http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...I=HMXE9711&P=K
                        ...
                        S
                        Passer denne direkte på trex uten videre modifikasjoner ???
                        - Erik -

                        ------------------------------------------
                        Logo 600SX + 6003D
                        Logo 400SE

                        Futaba 18MZ

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ehaga
                          Passer denne direkte på trex uten videre modifikasjoner ???
                          Jepp. Det gjør den.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Rappis
                            Hmm, og det står ikke i manualen (slik som på Raptor) hvor stramt beltet skal være ? Gi gjerne lyd ifra deg når du har flydd noen turer med strammere belte og si hvordan det gikk. Skriv gjerne også hvor stramt du justerte det.
                            hvis det enda er interesangt flyr jeg med beltet litt stramt..men ikke altfor stramt.kan "knipse" det. tar silikon på det før ver flyving. har nå flydd ca 35 turer med 0 problemer.
                            Go Lower! Lower.... To Low!

                            Comment


                            • #15
                              Hvordan justerer dere strammheten på beltet? Jeg har dratt helebommen ut eller inn. Er det feil?
                              Mathias
                              Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                              Comment

                              Working...
                              X