Announcement

Collapse
No announcement yet.

Glitch problemer, Trex 450 SE V2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Glitch problemer, Trex 450 SE V2

    Har hatt 3 glitch på min Trex 450 SE V2 iløpet av 52 turer. Og idag gikk den i bakken pga glitch.

    Fløy inverted stall turns, og idet jeg skulle snu så var halerotoren "død". Regner det som noenlunde sikkert at det var radioglitch. Fikk tilbake kontrollen like før det traff bakken, og fikk slått av motor, og vridd den over igjen, men hadde desverre ikke nok høyde til å forhindre at den gikk forholdsvis hardt i bakken.

    Jeg har ferittring (originalt montert på ledningen) på ledningen ifra BEC / ECS til mottaker. Jeg forsøker å holde antennen vekk ifra motorledninger osv.

    Hva kan jeg gjøre for å forhindre glitch igjen ? Mottakeren er en futaba R146iP (PCM single conversion).

    Det skal nevnes at radioantennen på radioen min (futaba 12Z) har stått vinklet litt oppover. Og alle gangene dette har skjedd så har helikopteret vært ganske nøyaktig rett foran antennen, og ett stykke borte (50 - 200 meter tipper jeg). Jeg har ikveld (etter krasjen) justert den slik at den nå heller peker litt nedover. Dette vil kanskje avhjelpe situasjonen noe, men neppe gjøre at glitching forsvinner helt.

  • #2
    Hei,

    Glitching er kanskje ett av de kjipeste problemene vi har. Det er som å lete etter et usynlig spøkelse som driver å kødder med helikopteret ditt... ikke mye som tar mer glede vekk fra flygingen enn det nei...

    Det er ikke bare regulatorene som kan skape støy som forstyrrer mottageren. Karbon som gnisser mot karbon, metall som gnisser mot metall (f.eks. slitte lagere) og utladninger fra statisk elektrisitet som samler seg opp i beltet til halereima kan også lage forstyrrelser. Statiske utladninger kan også forstyrre gyroen.

    Det varierer også fra fartsregulator til fartsregulator hvor mye støy de genererer. Jeg har sjeldent problem med Kontronik regulatorer, men har to Castle Creations kontrollere som forårsaket glitching en sjelden gang med ferrittring og masse forsøk på å plassere ledninger langt unna. Nå har det kommet mange rimelige regulatorer på markedet som sikkert har litt ymse nivå på støygenereringen.

    Det er også stor forskjell på mottagere hvordan de håndterer støy, en PCM mottager er som regel vesentlig bedre enn PPM mottagere, men det finnes avanserte PPM mottagere med støyfiltere - de funker gjerne bra. Selv var jeg ganske fornøyd med JR R770 mottagerene.

    Andre problemer som kan ha slike symptomer er ødelagt krystall i mottageren, dårlig kontakt i servoledninger eller servoledninger som ligger å gnisser mot skarpe kanter.

    Det er kanskje litt teit å si "kjøp spektrum, for da løser alt seg", men for meg var det en befrielse å få spektrum radio. Den jobber på en annen frekvens enn de støykildene vi har og er derfor helt genial i elektro - har enda til gode å oppleve glitching etter overgang til spektrum. Ikke bruker den krystaller heller. Statisk utladning kan fremdeles forstyrre spektrum mottageren eller gyroen så det bør man evt. håndtere også.
    Last edited by Lorents; 31-05-07, 13:09.
    Hvor er lipoen din a?

    www.airheads.no
    www.bmk-rc.com/

    Comment


    • #3
      Har samme problem på min på enkelte steder..

      Originally posted by Rappis
      Har hatt 3 glitch på min Trex 450 SE V2 iløpet av 52 turer. Og idag gikk den i bakken pga glitch.

      Fløy inverted stall turns, og idet jeg skulle snu så var halerotoren "død". Regner det som noenlunde sikkert at det var radioglitch. Fikk tilbake kontrollen like før det traff bakken, og fikk slått av motor, og vridd den over igjen, men hadde desverre ikke nok høyde til å forhindre at den gikk forholdsvis hardt i bakken.

      Jeg har ferittring (originalt montert på ledningen) på ledningen ifra BEC / ECS til mottaker. Jeg forsøker å holde antennen vekk ifra motorledninger osv.

      Hva kan jeg gjøre for å forhindre glitch igjen ? Mottakeren er en futaba R146iP (PCM single conversion).

      Det skal nevnes at radioantennen på radioen min (futaba 12Z) har stått vinklet litt oppover. Og alle gangene dette har skjedd så har helikopteret vært ganske nøyaktig rett foran antennen, og ett stykke borte (50 - 200 meter tipper jeg). Jeg har ikveld (etter krasjen) justert den slik at den nå heller peker litt nedover. Dette vil kanskje avhjelpe situasjonen noe, men neppe gjøre at glitching forsvinner helt.

      Comment


      • #4
        Glitch er vel heller et resultat av radiostøy, enn vinkelen på antennen. Jeg har fløyet en god del i den store hangaren til forsvaret (på Gardermoen), og der opplever jeg svært ofte RF-støy som resulterer i mengder av små glitch'er. Noen av dem har også ført til havari. Hjemme, utenfor husveggen derimot, der opplever jeg aldri disse problemene. Der er imidlertid vinden et større problem, så nå har jeg gått til anskaffelse av Spectrum radio, for også å kunne fly havarifritt innedørs når det blåser ute. Prisen på Spectrum DX7 er jo latterlig lav i forhold til delkostnadene ved alle de ufrivillige møtene med moder jord (les; svært hardt hangardekke).

        Comment


        • #5
          Joda, men spektrum er ikke noe alternativ, den er ikke den radioen jeg vil ha. Jeg har en god radio (12Z), og inntil det kommer 2,4GHz moduler til den, evt. en 2,4GHz radio som er på høyde med den, så forblir jeg på 35MHz.

          Klart at antennevinkel vil ha noe å si. Signalet er jo svakest i begge ender av antennen. Og svakere signal er (høyst sannsynlig ihvertfall) en medvirkende årsak til det jeg opplever.

          Høres ut som du burde lære deg litt om radiosignaler og hva radiostøy egentlig er for noe

          Comment


          • #6
            Hadde samme problem med en Futaba 7C, R137HP mottaker, kontronik og trex 450. Skjedde også (3-4 ganger) da jeg fløy ca.20-60m rett ovenfor meg/radion. Klarte aldri å kvitte meg med glitchingen så gikk over til DX7. Det som er så kjedlig er at mann tror at mann har fikset det, men det kommer tilbake når mann minst forventer det..
            Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

            walter@retlaw.no

            Comment


            • #7
              Originally posted by Rappis
              Klart at antennevinkel vil ha noe å si. Signalet er jo svakest i begge ender av antennen. Og svakere signal er (høyst sannsynlig ihvertfall) en medvirkende årsak til det jeg opplever.

              Høres ut som du burde lære deg litt om radiosignaler og hva radiostøy egentlig er for noe
              Radiobølger har jeg forholdsvis god greie på gitt. Men hvis du tror en liten bøy på antennen din er årsaken, kan det virke som om det er en annen som bør sette seg bedre inn i materien.
              Det hjelper lite om antennen din står perfekt i forhold til helikopteret så lenge det finnes kilder som sender/støyer kraftigere enn senderen din. Selv støy fra helikopterets stømforsyning og motor påvirker en mottager som jobber så lavt i frekvens som din.
              Jeg har løst mitt problem jeg, det er du som sliter.

              Comment


              • #8
                Jeg mener ikke at antennen er BØYD, jeg snakker om strålingsdiagrammer og forskjell i signalstyrke rundt en dipol.

                Radiostøy finnes ALLTID naturlig her i verden, uansett hvilken frekvens vi snakker om. Og det gjelder å få ett så godt signal / støy forhold som mulig. Og såvidt jeg skjønner mener du da at det ikke har noe å si hvor mye av det utsendte signalet som når frem til mottakeren.

                Jeg står på mitt: skaff deg mere informasjon om radiosignaler, dette har du tydeligvis ikke peiling på.

                At det er støykilder i helikopteret vet jeg, men samtidig har dette skjedd 3 ganger iløpet av 52 turer (og jeg flyr høyt og langt vekke til tider). Alle tre gangene har jeg vært tilnærmet rett foran senderantennen, og forholdsvis langt vekke. Jeg tror det er en sammenheng her. Hadde det vært en kraftig støykilde som overdøvet radiosignalet ville det etter min mening skjedd oftere og ikke bare når helikopteret stod rett foran senderantennen.

                Hvorfor skjer det f.eks. ikke når jeg drar oppover til jeg omtrent ikke ser den lengre ? Den er jo lengre vekk ifra meg da en noen gang ellers. Samtidig kjører jo en av støykildene på "full pinne". Jeg er rimelig overbevist om at det er fordi radiosignalet er forholdsvis sterkt der, omtrent vinkelrett på senderantennen.

                Comment


                • #9
                  Jeg er ingen ekspert på radiosignaler men på de kursene jeg har gått så lærte vi at det er en sone rett ut for tuppen av antenna med svakere dekning. Jeg la en gang ut en tegning av dette dekningsfeltet som kan se litt ut som om antenna har ører eller vinger som en sommerfugl, bare runde og mener jeg fikk medhold fra de som har greie på radio her.

                  Jeg har hatt en krasj pga glitch og den skjedde i begynnelsen da jeg hadde en tendens til å peke på heliet med antenna, mistet også kontrollen på halen.

                  Ellers har jeg samme erfaring som Lorents med dette. Så jeg smører halebeltet, sørger for at antenneledninger aldri er borti karbon eller metall, jeg har sørget for at mottakeren ikke berører karbon eller metall, jeg har mine escer montert på utsiden av ramma og mottaker/gyro så langt unna det lar seg gjøre, har en dråpe olje på lagrene til masta og jeg har koblet sammen haledrevets lager med halebommen med en lite ledning for å hindre oppbygging av statisk elektrisitet.

                  Det var mange som slet med SE'n da den kom med at motoren stengte seg av et sek eller 2 og så kom igjen. Trolig var dette et glitch problem men ingen klarte å konkludere med en enkelt årsak til problemet, flere av de nevnte muligheter løste problem for forskjellige så det er egentlig bare å begynne å eliminere...lykke til..

                  Comment


                  • #10
                    Tenkte å gjøre 3 forandringer nå ja:

                    1. Vinkle antennen på radioen nedover (er gjort, men har ikke fått bygd opp igjen Trex'en enda. Fungerer dog fint på raptoren, men på den annen side, der har det alltid fungert fint tidligere også )

                    2. Smøre halebeltet med litt silikonolje på utsiden

                    3. Legge kabelen ifra ECS til mottaker på andre siden av motoren. Riktignok vil den da komme nærmere antennen, men den vil være lengre vekk ifra motorkabler.

                    Comment

                    Working...
                    X