Announcement

Collapse
No announcement yet.

Futaba GY401 god nok til 3D?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Futaba GY401 god nok til 3D?

    Har 3 helikptere, T-Rex 450, T-Rex 600 og Hurricane 550, alle 3 med Futaba GY401, på de 2 største sammen med 9254 servo.

    Spesielt på de 2 største sliter jeg med at halen ikke holder seg helt i ro i forskjellige øvelser, eks ved flipp beveger halen seg slik at maskinen vrir seg i flippen. Det samme er ved bakoverflyving og bakover roll så holder ikke halen seg der den skal, rollene blir "uryddige".

    Har stort sett prøv det meste med kortere og lengre rorhorn etc, gain ligger på ca80% på T-Rex 600 som jeg flyr mest med (214 turer nå siden januar i år).

    Så spørsmålet er egenlig, må jeg bytte til GY611, eller er det noen som har gode tips?
    T-REX 500 ESP Mikado mini V-bar * T-REX 700N Mikado V-bar * T-REX 700N * T-REX 600 CF "Airwolf"
    JR DSX9

  • #2
    401 gyroen funker bra til det meste, om den er satt opp riktig.. Den kan ha en tendens til å slippe halen i hurtig baklengsflyging og piroraten kan være litt ugjevn i piromanøver...

    Sørg for at det mekaniske oppsette er 100%, ingen trim av noen slag.
    Er alt det mekanisker riktig så skal du kunne hovre modellen med nesa mot vinden i rate-mode (ikke HH-mode) uten at helet drifter..

    Sørg også for at endepunktene er satt riktig uten bindinger.

    I en anna tråd her på forumet var det en som ble kvitt litt drifting problemer ved å montere en stålplate mellom to lag dobbelsidig tape (slik som man gjøt bl.a på 611). du kan jo sjekke den tråden.. Halen vrir seg litt (GY401) - (MFN) ModellflyNytt.no


    Ellers så kan det jo hende at halebladene dine ikke er bra nok.. gode, stive haleblader er nice...
    Det er ingen tvil om at 611`n er en bedre gyro (flyr den selv), har du pengene så er det jo bare å handle... den ser jo mye kulere ut .. hehe... men jeg hadde nå testa ut litt mer før jeg hadde kjøpt en ny gyro til 3 store flate laken...
    -Eivind-
    Last edited by Pole; 09-06-07, 08:49.
    Eivind Hansen
    ~T-rex 600N pro 3G FBL |T-Rex 250se Mini V-Bar FBL|HK-250GT| JR DSX9 ~

    Comment


    • #3
      Takker Eivind, mange gode tips i den tråden.. og jeg tror jeg fant problemet mitt i dag. På alle 3 modellene har jeg benyttet kabelsamler (plastspiral som surres på) også på kablene til gyro. Syntes det ble litt ryddigere da, men fjernet dette i dag og la litt mer slakk på kablene.

      Var ute å prøvefløy nå i kveld med 600'n og det fungerte vesentlig bedre, for å være helt ærlig så fungerte det så bra at jeg ble litt for tøff og gikk i bakken med et brak...

      Men uansett har jeg nok funnet problemet selv om det ble en kostbar kveld...
      Så nå får jeg vel bare gjøre klar en delebestilling og ta det litt roligere neste gang..
      T-REX 500 ESP Mikado mini V-bar * T-REX 700N Mikado V-bar * T-REX 700N * T-REX 600 CF "Airwolf"
      JR DSX9

      Comment

      Working...
      X