Unconfigured Ad

Collapse

Flytid.. Strømtrekk, pinjong og regulator

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • retlaw
    • Jan 2007
    • 896

Flytid.. Strømtrekk, pinjong og regulator

Tenkte på å forsøke å få mer flytid ut av EVO2170 batteri pakkene mine. Flyr trex med 13t og algin 3550kv. Har på Jazz 40-6-18 regulator med 77.5% i throttel. Nå ble jeg litt usikkert men tror jeg målte rpm til ca.2800 med dette oppsette. Får da 6 min flytid, noen jeg synnes hører lite ut i forhlod til andre.

Trekker et oppsett med færre tenner i pinjongen mer strøm eller mindre(med samme rpm)?

Hvordan fungerer regulatorne i forhold til strømtrekk. Er det en linjært kurve i forhold til prosenten på stikka. Eller har de et effekitv arbeidområde?
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Endepunktene på stikka må justeres i radioen så de stemmer med null til full gass på regulatoren, ellers er throttle-prosentverdien i radioen verdiløs.

Regulatoren har best virkningsgrad på 100% og bør normalt helst ikke gå med lavere enn 75-85%% throttle for å gi god virkningsgrad. 85% og governor er bra, da har regulatoren litt rom til å gi på når belastningen øker. Derfor skal man i hovedsak justere rotorturtall ved å skifte motorpinion, ikke ved å redusere throttle.

Om throttlekurven i regulatoren er lineær eller ikke variererer fra regulatortype til regulator. Normalt tror jeg ikke den er lineær.

Færre tenner på pinjongen gir lavere strømtrekk på samme rotorturtall.
    Last edited by tahustvedt; 09-07-07, 19:43.

Comment

• Heliman
      • Mar 2006
      • 1254

Mener å huske at kontronik jazz regulatorene har innebygd 7% headroom, så en kan ligge høyere på throttlekurven uten problemer enn på andre regulatorer...
      Tror du nok kan prøve å gå ned en tann på pinionen, og heller gå opp med throttlekurven.
      Mvh
      Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• Lorents
        • Mar 2006
        • 348

Enig med foregående poster, gå ned en tann eller to på pinjongen og gå opp på throttle %'en.

Ellers har turtall på disken mye å si på batteriforbruket. Øker du turtallet med 10% øker du ampereforbruket med mye mer enn 10%. Hvis du er ute etter lange flytider og ikke flyr 3D kan du prøve å senke turtallet litt på disken. Vekt har også en del å si, så hvis du kan slanke modellen med noen enkle grep er det verdt å tenke på. En siste ting er hva slags blader du bruker, her er det også forskjeller på effektivitet.
        Hvor er lipoen din a?

www.airheads.no
        www.bmk-rc.com/

Comment

• Mathias
          • Feb 2007
          • 1122

Vekt, ja. Blir på en måte litt OT dette da, men...

Ble så fornøyd med vekta på T-Rex'n, jeg. Den havner på rundt 773g når mottakeren kommer til sin rett. Oppsettet er: AR7000, 3xHS-65HB, 1xHS-81micro, GY401, standard motor og ESC, treblader, SE V2.

De jeg har møtt med T-Rex hadde en vekt på 800g. Det er vel litt i mellom 773 og 800g!
          Mathias
          Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

Comment

• retlaw
            • Jan 2007
            • 896

Tenkte jeg skulle bestille meg 12t Align pinjong..

Nå veit jeg ikke om jeg er på villspor, men tror det er best med litt høyt turtall for å holde rpm så stabilt som mulig. Øver mye for tiden med å flippe helien gjentatte ganger i alle retninger. Blir mye pitch bruk og det irriterende er at halen slipper mer enn ønskelig. Er det ikke slik at halen har en tendens til å slippe når turtallet endres??
            Sett litt på motor testen til trextunning og har lyst på en Medusa 28-40-3400. Denne trekker litt mindre amp enn Align 3550kv/430L og virker meget stabil på rpm. Prisen er da ikke så ille når noen gode blader koster omtrent det samme.

Har litt diverse blader som jeg driver å eksperimetere med. Alle størrelser(og farger) i Align PRO serien, Align 315 carbon, Align 325 carbon/3K, HDX 315 fiber, HDX 325 fiber og High Quality 325mm Symetrical Carbon (helidirect) som sitter på helien. Mye å leke med... Har vekten på bladene mye å si på Amå trekk??

walter@retlaw.no

Comment

• retlaw
              • Jan 2007
              • 896

Originally posted by Mathias
              Vekt, ja. Blir på en måte litt OT dette da, men...

Ble så fornøyd med vekta på T-Rex'n, jeg. Den havner på rundt 773g når mottakeren kommer til sin rett. Oppsettet er: AR7000, 3xHS-65HB, 1xHS-81micro, GY401, standard motor og ESC, treblader, SE V2.

De jeg har møtt med T-Rex hadde en vekt på 800g. Det er vel litt i mellom 773 og 800g!
              Tar du med lipo og canopy i beregnigen. Flyklart med EVO25 2170 (176g), carbon blader (49g par) og malt canopy havner jeg på 835g. Har en SE versjon. Ellers ser jeg ikke hvor jeg kan spare på vekt. Hadde på en Lipo-alarm men denne er fjernet da man så vidt hørte lyden og lysdioden er usynlig i avstand med dagslys

Utstyret mitt:
              3x HS65HB, S9650 haleservo, kontronik reg. AR7000, 430L/3550kv og 2100T gyro. Du har sikkert også på carbon paddler, haleblader og bom.

walter@retlaw.no

Comment

• Mathias
                • Feb 2007
                • 1122

Har 450SE V2. Med lipo (155g), canopy, AR7000, 3xHS-65HB, 1xHS-81micro, GY401, standard motor og ESC og treblader havner vekta på rundt 773g.

Har ikke carbon haleblader, paddler, og bom.

Henta forresten DX7 med AR7000 i dag.
                Mathias

Comment

• retlaw
                  • Jan 2007
                  • 896

Originally posted by Mathias
                  Har 450SE V2. Med lipo (155g), canopy, AR7000, 3xHS-65HB, 1xHS-81micro, GY401, standard motor og ESC og treblader havner vekta på rundt 773g.

Har ikke carbon haleblader, paddler, og bom.

Henta forresten DX7 med AR7000 i dag.
                  Gratis med DX7..

Må si at jeg er imponert over vekta di.. HELE 60g i forskjell er mye. Så mye pass at jeg måtte begynne å regne på den store forskjellen:

Mitt trex vs ditt:
                  Haleservo (Hitec HS81 16.6g, Futaba S9650 26g) + 9g
                  Lipo (155g, 176g) +21g
                  Gyro (GY401 27g, L2100T 10) -17g
                  Rotorblader (PRO 40g, Carbon 48g) +8g
                  ESC (Jazz 40-6-18 42g, RCE-BL35 (Oppgitt 23g) målt 33g) +9g
                  Halebom (Alu 18,4g, Carbon 15,1g) -3g
                  Paddel (Carbon 5,2g Standar 6,3g)x2 -2
                  Gyro braket (5g) +5
                  Haleblad (Plast 1,8g Carbon 1,8g) 0 hmm.... Har her jeg blitt lurt
                  Canopy (35g /41g m/malig & vindu, glassfiber canopy ?g) +6g
                  Kjøleribber motor (7.2g) +7g

Resultat 43g

Har to vekter. Den ene måler fra 0-1000g med 2g trinn øking. Og den andre en presisjonsvekt 0,0-500g med 0,1g trinn øking . Etter å ha målt en flaske med vann til 499,3g i presisjonsvekta og fått 506 i den andre tror jeg kan trekke fra 8g fra tideligere oppgitt vekt til 827g.

827 - 43 = 784. Mitt er forsatt 11g tyngere en ditt..

Kjøleribba til motoren blir nå fjernet da jeg altid har målt overflate temp til under 40*C. Skal prøve og finne et annet plass til gyroen og fjerne gyro braketten.

Hvor mye veier glass canopyen til V2? Fant ingen info om denne på nett..

walter@retlaw.no

Comment

• Mathias
                    • Feb 2007
                    • 1122

Canopyen var 31g. Tror egentlig at vekta er veldig nøyaktig. Informasjon om vekt på nettet er nøyaktig det samme som vekta viser. F.eks batteri og mottaker.

Er ei digital kjøkkenvekt...
                    Mathias

Comment

• Mathias
                      • Feb 2007
                      • 1122

Kanskje du kan hjelpe meg med dette, retlaw? Du har jo DX7.

Skal få en fyr til å hjelpe meg med å sette opp T-Rex'en i morgen. Så lurer på noe ang. lading.

Hvor mye Ampere og Volt bør jeg stille inn ved UTLADING av et 9,6V 1500mAh Ni-MH-sendebatteri? Det det som følger med DX7. Tar dette samtidig. Er det greit å LADE med 1A? Bruker Eos 5i.

Haster!
                      Last edited by Mathias; 10-07-07, 23:17.
                      Mathias

Comment

• retlaw
                        • Jan 2007
                        • 896

Veit ikke det gitt..

Bruker original laderen som fulgte med radioen da jeg ikke har noen adaptere til JR pluggen til batteri pakken. På denne er det stemplet 50mAh. Når jeg først cycler batterier (NiCd) så gjør schulze laderen min det automatisk. Setter bare NiCd DC3 programmet og laderen gjør resten automatisk. Det fulgte med et 600mAh NiMh på min DX7 og denne skal byttes til denne:

Venter bare på tolldeklarasjon i posten.. TTT (Ting Tar Tid)
                        Vis min 600mAh skal lades i 50mAh kan du vel trygt lade din 1500mAh med 150mAh. Husker at når jeg først starte med hobbyen med mitt første fly så bruktet jeg to timer (0,5C) på å lade NiMh batterier til modelen. Dette var for 10 år siden så tror ikke laderne eller batteriene har blirr dårligere og skal da kunne tåle dette.

Har plast canopy på min trex så hver derfor usikker på vekten til glassfiber canopyen til V2.

walter@retlaw.no

Comment

• Tintin
                          • Jan 2005
                          • 4631

Husk motorbatterier som tømmes fort lades gjerne raskt (NiMh/NiCd).
                          Radiobatterier som tappes sakte skal gjerne lades sakte. Standard er å lade med 1/10C dvs 150mA for et 1500 mAh batteri og da lader man i 12-14 timer med en lader som ikke stenger seg av.
                          Tar du det ut av radioen kan du nok trygt lade det på 1/2C eller til og med 1C på en god lader om du har dårlig tid, men jeg hadde ladet med mindre strøm til daglig.

Når det gjelder hale som slipper så opplevde jeg noe snodig med 450n her om dagen. Etter å ha satt opp gyro/hale etter manualen, dvs 90 grader på hornet, sleide midt på haleaksel, sette limit, trimme til man ikke roterer i normal og så flippe bryter så slapp halen min for første gang. Flere ganger roterte heliet 180 eller 360 grader helt av seg selv når jeg pushet det litt.

Vanligvis setter jeg opp halen med å ha sentrert servo og så flytte servoen langs bommen slik at heliet ikke drifter i normal, så setter jeg limit og flyr.
                          Dette gjør selvsagt at jeg har mindre bevegelse å gå på siden 401n ikke har delt limit for høyre/venstre, men jeg har hatt nok allikevel til hyggelig pirohastighet med 100% ATV på 4ern og halen har aldri sluppet som den gjorde da jeg satte opp etter boka....behøver vel ikke si at ejg kommer til å endre det der tilbake neste dag jeg får sneket meg ut på stripa..

Comment

Working...