Unconfigured Ad

Collapse

Vurderer større helikopter - Caliber 400XP eller T-Rex 450S

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

    #16
    Originally posted by retlaw
    Så jeg spør igjen. Hvor mye flytid får derre som flyr trex 600 med 4900 6s pakker?
    Jeg får nok opp mot 7 minutter med rolig flyging på Logoen med 6s 3700mah og +2000rpm på rotoren. Antall cycler kommer vel helt an på flystil, oppsett og laderutiner og er nok ganske vanskelig å gi noe helt konkret svar på. Er litt spent på det samme selv i grunn men tar det som det kommer.

    Hvis du trenger 10 6s pakker så bør du ikke gå for elektro...det er nå min mening. 25'000 for bare batteriene...!!!! 6s 3700mah pakker får du for ca. 16-1700 pr. stk.

    Tenker jeg kommer til å klare meg med 4 pakker jeg, med 2-3 ladinger ila. en flydag så er det tilstrekkelig for min del, men så har jeg mulighet til å fly stort sett når det passer meg
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment

    • TFlight
      • Sep 2006
      • 156

      #17
      Originally posted by retlaw
      Dyrt med både fuel og lipo.. Men hvem av disse er dyrest i lengden?
      300,-kr (3,78 liter) / 6 turer = 50,-kr for hvert fly turen / 10 min = 5,-kr min

      For å kunne regne hvor mye totalt flytid jeg får ut av 4900 6s må jeg vite flytid pr. ladning og antall sykluser pleier å prestere under de riktige forhold før de tar kvelden. Hørt at 3s kan takle opp til 300 sykluser hvis man behandler dem riktig. Men med dobbelt så mange celler vil jeg tro at syklusene vil bli noe redusert.
      Originally posted by retlaw
      Hvor mange lade-sykluser kan forventes av en slik pakke?
      Dette har jo vært oppe i andre tråder tidligere, men la oss for moro skyld regne litt....:

      FlightPower har tidligere gitt følgende guideline for sine EVO20 pakker hva gjelder "cycle life expectation". Tilsvarende tall har ennå ikke vært oppgitt for EVO25, men må antas å være (minst) like bra:
      1. 1C ladning og (gj.snittlig) 10C utladning skal normalt kunne gi 200 ladesykluser til 80% kapasitet.
      2. 2,5C ladning og (gj.snittlig) 10C utladning skal normalt kunne gi 100 ladesykluser til 80% kapasitet.


      En "kvalifisert antagelse" vil være at EVOLITE følger den samme normen, ved noe lavere gj.snitttlig strømtrekk. Både EVO25 4900 6S og EVOLITE 5350 6S koster ca kr 2500,-. Omregnet i Retlaw's "minuttpris" kan vi da utlede følgende:

      For 4900 6S:
      Gj.snitts belastning 10C (49A) = 6 min flyvning pr cycle. Pris pr minutt blir da:
      1. Ved 200 cycler ("normal" bruk): 2500/200/6 = kr 2,08
      2. Ved 100 cycler (fast charge, 2.5C): 2500/100/6 = kr 4,16

      Tallene gjelder som sagt EVO20, og EVO25 må forutsettes å score aningen bedre. (Tallene forutsetter også at batteriene lades og balanseres iht anbefaling.)

      For 5350 6S:
      Jeg har forutsatt at FP's guideline gjelder, ved gjennomsnittlig strømtrekk lik halvparten av batteriets kapasitet mhp kontinuerlig ytelse (17C). Det tilsvarer gj.snittlig belastning på 8,5C (45,475A) = (ca) 7 min pr cycle. Prisen pr minutt blir da:
      1. Ved 200 cycler (normal): 2500/200/7 = (ca) kr 1,80
      2. Ved 100 cycler (fast charge, 2C): 2500/100/7 = (ca) kr 3,60


      Tallene er selvsagt svært omtrentlig, men kan egne seg bra som en veiledning. Det forutsettes selvsagt også at batteriene anvendes iht anbefalinger fra produsenten, og balanseres jevnlig. Høyere gjennomsnittlig strømtrekk vil redusere levetiden (og øke kostnaden), på samme måte som lavere ladestrøm vil gjøre det motsatte...

      mvh
      Jørgen Dahl
      TechnoFlight
      Jørgen Dahl
      Innehaver av www.technoflight.no
      fra 2006 til 2008...

      Comment

      • Jon Bjornsen
        • Apr 2007
        • 12

        #18
        Anbefaler caliber 400xp

        Hei, har selv flere caliber 400 og 400XP, bruker en optic 6 sport og har et heli med heading lock hold gyro og et uten. Har satt inn kyosho børsteløs motor med 33amp quark fartsregulator i begge heliene. Har 3 2100 mah LiPo pakker. Er komplett nybegynner, men flyr i all slags vær (en må det i Bergen).

        Lag deg et treningsunderstell av karbonrør, isoporkuler og balsa slik at du du kan lære å manøvrere helikopteret.

        Har du en hobbybutikk i nærheten ville jeg valgt det de selger, i Bergen har vi en Kyosho butikk og det er veldig greit å gå dit å få hjelp. Har hatt en del problemer med vanlige børstemotorer og fartsregulatorer før kyosho endelig kom med en børsteløs motor med innebygget kjøling som ikke blir varm selv etter flere pakker. Hold deg unna Kyosho fartsregulatorer (25 amp) da disse er for svake.

        Lykke til

        Mvh Jon

        Comment

        Working...