Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterikapasitet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batterikapasitet

    Jeg vurderer (som tidligere nevnt i en annen post) å kjøpe et helikopter i TRex 450-klassen. Jeg har ikke HELT slått fra meg tanken om å gjøre en større investering og kjøpe fuel-helikopter, men i utgangspunktet har jeg tenkt på en elektrisk modell.

    Det største motargumentet mot el-kopter såvidt jeg kan se er batterikapasitet. Det er jo kjedelig å bruke 20 minutter på å kjøre bil til et passelig sted bare for å fly i ti minutter.

    Derfor er spørsmålet mitt:

    1) Hvor lang flytid kan man regne med å ha på standardbatteriet, og hvor lang ladetid er det?
    2) Hvor mye koster ekstra batterier?
    3) Hvor mange batterier har DERE?
    4) Hvis svaret på spørsmål 3 er "et digert lass", har dere da et tilsvarende lass med ladere? Ellers tar det jo fort en arbeidsdag å lade batteriene?
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    1) 5-10 minutter og 1-2 timer
    2) Kommer an på hvilket batteri det er, kanskje 3-600 for 3S/2-2100 mah
    3) 4 til 450ene, 2 til 600n + noen til fly + en kanne nitro til Raptorn
    4) 2 ladere i aktiv bruk.

    Comment


    • #3
      Tilsvarende som TinTin.

      Men jeg har 6 batterier til mine trex'er og hele tiden minst en kasse fuel. Men jeg flyr en 90-kjerre som bruker mye fuel.

      6 batterier gir tilnærmet 1 time intensiv flyging (lande, bytte batterie og ta av igjen). Med flere på stripa er dette ikke mulig. Da holder 6 batterier til "flere timers" sosialt "modellheli hobby".
      - Erik -

      ------------------------------------------
      Logo 600SX + 6003D
      Logo 400SE

      Futaba 18MZ

      Comment


      • #4
        Jeg har flydd glow/nitro heli i mange år men samtidig vært interessert i elheli,
        har bl.a hadd en 1 generasjons Logo med NiCad batterier, og Eco8.
        Probemet var både stor vekt på batteripakkene og dårlig ytelse.
        Og ikke minst pris!

        Så kom LiPo og revolusjonerte hobbyen, med bedre ytelse og lavere vekt på
        batteriene kom helifabrikantene på banen, lettere, billigere heli og nye børsteløse
        motor/ESC kombinasjoner ga oss en mengde fantasktiske heli,
        (og en god del mindre fantastiske ) til en pris som var overkommelig.

        Så nå er det kun elheli for meg, har en T-Rex som flyr 6-7 min på en
        2200mAH pakke, har 7 pakker (noen gamle noen nye i år) og flere ladere.
        Etter 7 min med et så lite heli som T-Rex er det i grunnen greit med pause,
        selv om jeg fløy 15-17 min på en tank med Caliber30.
        Har du med deg lader ut på feltet kan du lade første pakken når du begynner
        å bruke tredje, da er den nedkjølt nok til lading. Med 7 pakker og lading
        underveis har du nok power til en hel dag.

        Det blir nok verre nå når min ombygde Raptor50 er blitt elheli med 10s1p pakke,
        de pakkene koster så mye at jeg nok ikke vil ha 7 av dem liggende.

        Og så er det på benken en nesten ferdig MaxiJoker2 den bruker 2 stk 10s1p
        pakker.........

        men T-Rex450 SE er et stabilt og godt lite heli som ikke koster skjorta og
        med batteripakkepriser som heller ikke er så gale. På et år er det billigere
        enn glowfuel til 30 heliet og så slipper du mye søl, og du skal heller ikke
        dra på en menge ekstragreier som gløder,starter, fuelkanne etc etc.

        lykke til



        Comment


        • #5
          Originally posted by heliro2r
          Jeg har flydd glow/nitro heli i mange år [...] Så nå er det kun elheli for meg
          Interessant. Jeg trodde man typisk "oppgraderte" til fuel etterhvert, ikke omvendt.

          Originally posted by heliro2r
          [...] min ombygde Raptor50 er blitt elheli med 10s1p pakke
          Enda mer interessant. Det hørtes ut som et morsomt prosjekt

          Er det forskjellig ladetid med forskjellige ladere? Er det noen ladere som kan lade flere batterier samtidig? (Tenker da spesifikt på 2100 mAh-batteriene som brukes i Trex 450).
          Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

          Anything worth doing is worth overdoing!

          Comment


          • #6
            Merk - Hyperion lader + Hyperion LVX batterier er godkjent for 2c lading av produsent.

            (jada, harrke noe å si hvilken lader osv osv, og andre merker er sikkert også godkjent, men dette er kombinasjonen/oppsettet jeg selv har erfaring med).

            Når man bytter batteri er det ca. 15-30% igjen i pakken (bør det være), og med ovenstående oppsett tar det ca. 15-20 minutter å lade det opp igjen til 90%, som er mer enn nok til ny tur. Dette bruker jeg aktivt selv.

            Har du 3 batterier kan du mer eller mindre fly kontinuerlig. Da ligger ett konstant og kjøler seg ned 10 minutter før ny lading, og du tar deg 5 minutter mellom flyturene...

            Merk at man da kjører batteriene litt, men duverden så man får flydd på en time!!
            Anders Hauge

            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

            www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
            Byggeblog for Eurosporten
            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

            Comment

            Working...
            X