Announcement

Collapse
No announcement yet.

Twister Medevac tapper batteriet på null-komma-svisj

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Twister Medevac tapper batteriet på null-komma-svisj

    Hei alle sammen,

    Jeg har en Twister Medevac med originale LiPo-batterier og original lader. Den har virket fint frem til nå, men plutselig har jeg fått følgende problem:

    Batteritiden er redusert fra ca 10 minutter til 2 minutter. Dette skjedde samtidig med alle de tre batteriene, så jeg antar at det ikke skyldes batteriene i seg selv. De er til og med ladet med tre forskjellige ladere. Jeg har prøvd å demontere og re-montere akslene og tannhjulene for å være sikker på at de ikke sitter for stramt.

    Jeg leste i et annet forum at noen opplevde det samme på et lignende helikopter. Problemet da var at 4-1-one-enheten var kaputt og trakk for mye strøm. Etter å ha byttet den, var flytiden tilbake til normalen.

    Siden 4-1-one-boksen koster like mye som et halvt helikopter: er det noen som har en formening om hva annet som kan være galt?
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

    Anything worth doing is worth overdoing!

  • #2
    Tja, om du har flydd til heliet ikke klarer mer så gjetter jeg fortsatt på at du har knekt batteriene selvom de gikk alle tre samtidig.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Tintin
      Tja, om du har flydd til heliet ikke klarer mer så gjetter jeg fortsatt på at du har knekt batteriene selvom de gikk alle tre samtidig.
      Jeg flyr til helikopteret taper høyde, slik det er beskrevet i manualen. Det ene batteriet er forresten bare et par uker gammelt.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

      Anything worth doing is worth overdoing!

      Comment


      • #4
        Alderdommen har aldri tatt livet av et lipo batteri, men bruken derimot. Jeg kjøpte lipobatteri for 2 år siden. som jeg ladet opp, og HELT ut.. :P det var da jeg tenkte at man skulle få et skikkelig bra/stødig batteri. men når sommeren var over tror jeg at jeg hadde kjøpt 4 batteri. og skjønte ikke hvorfor dette gikk den gale veien.. men jeg sier ikke at du har gjort feil, men du sier at du lander når batteriet viser tegn til svakhet. Kanskje det er for seindt da ?

        Hvis du har et multimeter, kan du måle cellene. (men vær forsiktig)

        Lipo lader med balanserer har nok vert det beste.

        Mvh Robert.
        ~Futaba 10C~


        ~T-Rex 500 v-bar~
        ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

        ~Min Cnc byggetråd #1~
        ~Min Cnc byggetråd #2~
        ~Min Cnc byggetråd #3~


        ~Trondheim Modellflyklubb~

        Comment


        • #5
          [QUOTE=Vegabond]Alderdommen har aldri tatt livet av et lipo batteri, men bruken derimot.QUOTE]

          Dette er ikke riktig. Et lipobatteri får kortere brukstid jo eldre det er, spesielt om det har blitt lagret fullt oppladet.
          Skal et lipo lagres lenge så må det ikke lades opp til mer enn 50-60% av full kapasitet.
          Mvh
          Bjørn Tore Espevik

          Team Visa...

          Comment


          • #6
            Det vet jeg.. men hvis du behandler et batteri slikt det skal behandles, så skal levetiden være ganske lenge.

            Mvh Robert.
            ~Futaba 10C~


            ~T-Rex 500 v-bar~
            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

            ~Min Cnc byggetråd #1~
            ~Min Cnc byggetråd #2~
            ~Min Cnc byggetråd #3~


            ~Trondheim Modellflyklubb~

            Comment


            • #7
              Originally posted by joto
              Jeg flyr til helikopteret taper høyde, slik det er beskrevet i manualen. Det ene batteriet er forresten bare et par uker gammelt.
              Etter min erfaring er det et par minutter for lenge og da holder batteriene sånn en 10-20 turer......

              Drepte det første lipoet til min Esky Lama på den måten. De varer trolig mye lengre om du begrenser flytiden og la de heller ikke stå for lenge i laderen.
              Ta dem gjerne av når den grønne lampa blinker.

              Det er bedre med 2 reparatører.....sry gammel vane, det er bedre med 100 5 minutters flyturer enn 20 10 minutters, imho

              Comment


              • #8
                Takk for svar alle sammen. Jeg skal se om jeg får tak i et annet batteri og teste med.
                Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                Anything worth doing is worth overdoing!

                Comment


                • #9
                  Oppdatering: Har testet et annet helikopter

                  For de som måtte være interessert: jeg har nå testet batteriene mine på et annet identisk helikopter. Flytiden var da normal! Jeg tolker det dithen at det er noe gærnt med helikopteret mitt og ikke batteriene.

                  Noen kommentarer, teorier, vitser?
                  Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                  Anything worth doing is worth overdoing!

                  Comment


                  • #10
                    Tror da det er helt rett tolket

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by joto
                      Noen kommentarer, teorier, vitser?

                      Hiv skiten å kjøp nytt!!

                      Kan godt vere motorene dine som er utslitte. Kjørt mange turer?

                      Mvh Robert.
                      ~Futaba 10C~


                      ~T-Rex 500 v-bar~
                      ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                      ~Min Cnc byggetråd #1~
                      ~Min Cnc byggetråd #2~
                      ~Min Cnc byggetråd #3~


                      ~Trondheim Modellflyklubb~

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Vegabond
                        Hiv skiten å kjøp nytt!!
                        Tja, dette kan være unnskyldningen jeg trengte for å oppgradere til en TRex

                        Originally posted by Vegabond
                        Kan godt vere motorene dine som er utslitte. Kjørt mange turer?
                        Det har blitt flittig flyging siden jeg fikk helikopteret i mars, men jeg regner med at levetiden er lengre enn som så. Uansett ville jeg tro at ikke begge motorene tok kvelden samtidig og helt plutselig.
                        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                        Anything worth doing is worth overdoing!

                        Comment


                        • #13
                          merkeli, men vet vertfall at du må koble fra batteriet når du merker helikopteret begynner dale, fordi blir det helt oppbrukt blir det ødelagt.
                          Mvh Kurt-Inge
                          Helikopter: Twister Medevac Bell

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by joto
                            Uansett ville jeg tro at ikke begge motorene tok kvelden samtidig og helt plutselig.
                            Hvis halen til heliet begynner å snurre noe vannvittig fort rundt, så er nesten garantert den ene motoren gåen. jeg lurte selv på hva som var galt når det skjedde.

                            Men angående probleme ditt, så kan du jo prøve å kjøre en motor om gangen, og høre om de kanskje er gåen. (kanskje ikke så enkelt)

                            Mvh Robert.
                            ~Futaba 10C~


                            ~T-Rex 500 v-bar~
                            ~T-Rex 700 v-bar~ Home edition

                            ~Min Cnc byggetråd #1~
                            ~Min Cnc byggetråd #2~
                            ~Min Cnc byggetråd #3~


                            ~Trondheim Modellflyklubb~

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Vegabond
                              Hvis halen til heliet begynner å snurre noe vannvittig fort rundt, så er nesten garantert den ene motoren gåen. jeg lurte selv på hva som var galt når det skjedde.

                              Men angående probleme ditt, så kan du jo prøve å kjøre en motor om gangen, og høre om de kanskje er gåen. (kanskje ikke så enkelt)
                              Var inne på tanken, men siden helikopteret ikke snurrer rundt, så tipper jeg at ikke en av motorene er gåen. Det oppfører seg helt fint... i et helt minutt
                              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                              Anything worth doing is worth overdoing!

                              Comment

                              Working...
                              X