Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hva med en Li-Po guide?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hva med en Li-Po guide?

    Nå har jeg fulgt dette forumet et par måneder, og syns tendensen er at de fleste tråder drar over i en ren batteri diskusjon.

    Hadde det vært en ide om noen av dere med erfaring kunne lagd en guide for behandling av Li-Po, for alle oss uerfarne, sånn at vi kan ha de litt lenger?

    Kanskje en slik guide burde vært klistret?

    Og kanskje den burde vært under generell diskusjon, det brukes vel Li-Po i fuel modeller også?

    Bare et forslag (og ønske)
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

  • #2
    Jørgen @ technoflight har fått oversatt FlightPower sin sikkerhetsinstruks. Den er publisert her på forumet og på websiden til Technoflight.
    En moderator kunne jo laget en tråd og klistret den, samt legge ved instruksen som vedlegg.

    Det står MYE om behandling og bruk av lipo her inne fra før, men min mening er at mest mulig nøktern og objektiv informasjon er det beste.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #3
      Pål Stavn hadde en svært bra artikkel i MI nylig. For de som er medlem av BMK er denne også tilgjenglig på klubbens hjemmesider.
      I tillegg til de vanlig gjør og ikke gjør så inneholder den forklaringer om hvorfor, noe undertegnede er svært glad i...

      Comment


      • #4
        Originally posted by Tintin View Post
        I tillegg til de vanlig gjør og ikke gjør så inneholder den forklaringer om hvorfor, noe undertegnede er svært glad i...
        Så fint at du er det da... vi andre bryr oss ikke vi vettu hehe
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Originally posted by esmel View Post
          Så fint at du er det da... vi andre bryr oss ikke vi vettu hehe
          Jeg bryr meg også

          Vet det er skrevet mye, men det meste er "gjemt" i andre poster, og vanskelig å finne (for meg, ihvertfall)
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #6
            Originally posted by esmel View Post
            Så fint at du er det da... vi andre bryr oss ikke vi vettu hehe
            Det var vel å generalisere en smule langt kanskje men noen syns nok man helst ikke skal stille spørsmål om hvorfor man skal gjøre si og så....

            Comment


            • #7
              Originally posted by Tintin View Post
              Det var vel å generalisere en smule langt kanskje men noen syns nok man helst ikke skal stille spørsmål om hvorfor man skal gjøre si og så....
              Vi kan jo godt stille spørsmål om hvorfor gjøre "si og så" når det gjelder lipo så lenge en ikke ufarliggjør , bagatelliserer eller sår tvil rundt konsekvensen av overlading, overbelastning og lading uten balanserer, enten det dreier seg om ei lading innimellom (hvor ofte er det forresten?) uten balanserer eller om det er 4.25 eller 4.26V pr. celle (hvor legger en lista forøvrig, dersom den absolutte grensa ikke er nøyktig 4.25V?).

              Balanserer er du jo for, sammen med alle andre som har satt seg inn i hvordan lipobatterier er bygd opp og fungerer. Det er vel noe av den viktigste lærdommen her, siden det vil være komplett umulig å overlade et lipobatteri om en lader med en dugandes balanserer.

              Bare så det er sagt Tintin - vi er nok helt enige når det gjelder selve bruken og behandlinga av lipobatteriene våre
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Point taken

                Comment


                • #9
                  Lading med balanserer

                  Bare for å presisere nok en gang: alle balanserere gir ikke god nok beskyttelse under lading. Det er det kun de som kan påvirke ladeprosessen direkte (ved å bryte forbindelsen mellom batteri og lader) eller inndirekte (ved at de sender informasjon om cellespenninger til laderen) som gir. Det hjelper ikke å ha en balanserer type "Blinky" hengende på balansekontakten på batteriet, dersom laderen ved en feiltagelse skulle være satt til NiCd program.
                  Syns forøvrig ideen om en slik tråd er god, men den bør inneholde linker til mere enn FP's sikkerhetsinnstruks. Denne sier bl.a. ingen ting om riktig lagring/oppbevaring av Lipo.
                  Fred Larssen

                  Comment


                  • #10
                    Page Not Found | 404

                    Comment


                    • #11
                      Ok, nå er forvirringen helt total..... venter fortsatt på pakke fra heli-nissen, bestilte jo en slik E-station bc6 lader: 404 Not Found

                      Med en balanserer overgang dings til Align: 404 Not Found

                      Og samtidig, i tillegg til Align batteriet som følger med v2' en, et thunder power batteri: 404 Not Found

                      Slik jeg forstår det, -de kan jo selvsagt ikke oppgi data på samme måte for alle produkt....-
                      så trenger jeg da enda en overgang til balansereren for å bruke denne på TP batteriet?

                      Jeg tenker også å bestille meg batteri fra andre produsenter igjen, enten Flightpower, eller Kong power, får se litt når flere har testet de.

                      Er ikke det letteste da, og kjøpe f.eks Align sine kontakter, og lodde på selv? Slik at alle får samme type?

                      Fins det slike plugger for salg?

                      Gud forby en standard
                      Hilsen Rune Marcussen

                      MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                      JR DSX9

                      Fitjar Modellflyklubb
                      ---------------------------------------------------------------------------
                      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by roadrune View Post
                        ...så trenger jeg da enda en overgang til balansereren for å bruke denne på TP batteriet?
                        Ja Align og ThunderPower har ulike kontakter og for sistnevnte trenger du en adapter som denne. Men - hold deg fast: Den kan du bruke på FlightPower også.....

                        mvh
                        Jørgen Dahl
                        TechnoFlight
                        Jørgen Dahl
                        Innehaver av www.technoflight.no
                        fra 2006 til 2008...

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by technoflight View Post
                          Ja Align og ThunderPower har ulike kontakter og for sistnevnte trenger du en adapter som denne. Men - hold deg fast: Den kan du bruke på FlightPower også.....

                          mvh
                          Jørgen Dahl
                          TechnoFlight
                          Å herre Jemini, trodde ikke det var mulig
                          Hilsen Rune Marcussen

                          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                          JR DSX9

                          Fitjar Modellflyklubb
                          ---------------------------------------------------------------------------
                          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by roadrune View Post

                            Gud forby en standard
                            Det har han allerede gjort!
                            ;0)
                            Peter Rahm
                            Siggerud
                            Cirrus RCFK

                            Comment

                            Working...
                            X