Unconfigured Ad

Collapse

Nybegynner; velge KING II eller BELT CP?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pirium
    • Jun 2006
    • 28

    #1

    Nybegynner; velge KING II eller BELT CP?

    Da har endelig tiden kommet for å tre inn i de store guttas rekker, og gå til anskaffelse av det ultimate leketøyet; rc-helikopter! Etter å ha tilbringt bokstavelig talt flere år med intens lesing på div forum,blad,kataloger osv. har jeg bestemt meg for å gå rett på et heli med beltedrift av halerotoren. Har sett altfor mange tilfeller med gåen halemotor som ødelegger både gleden og helikopteret, samtidig er det jo belte/kardangdrift som er "ekte" helikopter...

    Etter grundig lesing både på dette og utenlandske forum, har jeg kommet frem til at jeg kommer til å gå for en av e-sky sine modeller, enten KING II eller BELT CP. Ja, jeg er klar over at t-rex er bedre helier, men prisen er avgjørende. King ligger på 1550kr, Belt på 1890kr,begge RTF.Min bruk kommer til å bli en og annen gang for rekreasjon, ikke noe aktivt bruk, derfor vil jeg ikke legge store summer i det. Belt er en god del tyngre/større, og jeg antar derfor at det er mer stabilt i lufta? I tillegg kommer BELT (ifølge det jeg har lest) med kraftig nok motor(børsteløs)/ESC/batteri til å fly litt 3d, noe king visstnok ikke klarer i original tilstand. Har også sett at børsteløse motorer holder mye lenger enn børstemotorer, men det er nok andre deler som kommer til å ryke før motor i mine hender...

    Når det gjelder oppsett av heli, har jeg lest alt jeg har kommet over de siste 12 årene, men det er kun teorien jeg sitter inne med. Uansett hvilket heli jeg går for av de to, vil jeg bruke endel tid på simulator før jeg fyrer opp for første gang.

    Det jeg prøver å komme frem til med dette laange innlegget er: hvilket av de to bør jeg gå for?
    Om noen har kjennskap til begge to og forskjellene mellom de,både teknisk og i lufta, setter jeg stor pris på info!

    Håper på svar i løpet av dagen, da jeg håper å få bestille iløpet av dagen.

    På forhånd takk!
  • Mathias
    • Feb 2007
    • 1122

    #2
    Hvis Belt'en kommer RTF i likhet med King2, så er valget enkelt: Belt.

    Belt'en er endel større, tåler mer vind, og er mer stabil.

    Det beste hadde jo vært å spare opp nok til en T-Rex 450 med utstyr, men hvis du ikke har tålmodighet...
    Mathias
    Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

    Comment

    • JR DUDE
      • Jul 2007
      • 285

      #3
      Belt cp

      Originally posted by Pirium
      Da har endelig tiden kommet for å tre inn i de store guttas rekker, og gå til anskaffelse av det ultimate leketøyet; rc-helikopter! Etter å ha tilbringt bokstavelig talt flere år med intens lesing på div forum,blad,kataloger osv. har jeg bestemt meg for å gå rett på et heli med beltedrift av halerotoren. Har sett altfor mange tilfeller med gåen halemotor som ødelegger både gleden og helikopteret, samtidig er det jo belte/kardangdrift som er "ekte" helikopter...

      Etter grundig lesing både på dette og utenlandske forum, har jeg kommet frem til at jeg kommer til å gå for en av e-sky sine modeller, enten KING II eller BELT CP. Ja, jeg er klar over at t-rex er bedre helier, men prisen er avgjørende. King ligger på 1550kr, Belt på 1890kr,begge RTF.Min bruk kommer til å bli en og annen gang for rekreasjon, ikke noe aktivt bruk, derfor vil jeg ikke legge store summer i det. Belt er en god del tyngre/større, og jeg antar derfor at det er mer stabilt i lufta? I tillegg kommer BELT (ifølge det jeg har lest) med kraftig nok motor(børsteløs)/ESC/batteri til å fly litt 3d, noe king visstnok ikke klarer i original tilstand. Har også sett at børsteløse motorer holder mye lenger enn børstemotorer, men det er nok andre deler som kommer til å ryke før motor i mine hender...

      Når det gjelder oppsett av heli, har jeg lest alt jeg har kommet over de siste 12 årene, men det er kun teorien jeg sitter inne med. Uansett hvilket heli jeg går for av de to, vil jeg bruke endel tid på simulator før jeg fyrer opp for første gang.

      Det jeg prøver å komme frem til med dette laange innlegget er: hvilket av de to bør jeg gå for?
      Om noen har kjennskap til begge to og forskjellene mellom de,både teknisk og i lufta, setter jeg stor pris på info!

      Håper på svar i løpet av dagen, da jeg håper å få bestille iløpet av dagen.

      På forhånd takk!
      Helt klart belt cp.
      Her er en rtf pakke til 1890 med børsteløst oppsett

      Du kommer ivertfall ikke til og angre på valget når det gjelder disse heliene
      Lykke til
      Takk for deeeeeee

      Mvh Pål Jonny

      Comment

      • joar_92
        • Aug 2007
        • 183

        #4
        helt klart belt..! den er større og mer solid og kraftig en king II. jeg har en belt som jeg er svært fornøyd med.. brukte litt tid på å få satt det bra opp for jeg var/er "nybegynner".. kunne litt i teorien jeg og men det er noe helt annet enn praktisk..! det jeg måtte skaffe meg i tilleg ver ekstra rotorblade(hoved og hale), treningsunderste og en ny og bedre gyro(mitt valg falt på en futaba g190 og angrer ikke.. den holder vell ikke mål i ekstrem 3d men er nok for "mosjonsbruk/nybegynner")

        lykke til
        mvh Joar Ulgenes

        Diverse som svever oppe i det Blå.

        Comment

        • Pirium
          • Jun 2006
          • 28

          #5
          Originally posted by JR DUDE
          Helt klart belt cp.
          Her er en rtf pakke til 1890 med børsteløst oppsett

          Du kommer ivertfall ikke til og angre på valget når det gjelder disse heliene
          Lykke til
          Men, de er utsolgt.........

          Comment

          • JR DUDE
            • Jul 2007
            • 285

            #6
            Toll

            Originally posted by Pirium
            Men, de er utsolgt.........
            Hei.
            Helikopterene kommer inn når som helst. De ligger bare i tollen enda.
            Har snakket med selgeren og han er skikkelig på hugget med tollen om dagen.
            Så de ventes inn om noen dager.
            Det er ivertfall en kjempebillig pakke og finest av alt at det er bare og trimme litt og lade lipobatteriet og kjøre.
            Det er med en lader med ballanser som egner seg fint til og lade lipobatterier også.
            Takk for deeeeeee

            Mvh Pål Jonny

            Comment

            • Pirium
              • Jun 2006
              • 28

              #7
              Originally posted by JR DUDE
              Hei.
              Helikopterene kommer inn når som helst. De ligger bare i tollen enda.
              Har snakket med selgeren og han er skikkelig på hugget med tollen om dagen.
              Så de ventes inn om noen dager.
              Det er ivertfall en kjempebillig pakke og finest av alt at det er bare og trimme litt og lade lipobatteriet og kjøre.
              Det er med en lader med ballanser som egner seg fint til og lade lipobatterier også.
              Høres bra ut. Skal holde øye med nettsiden.

              Comment

              • Lars Andrè
                • Aug 2007
                • 139

                #8
                Heisann! Jeg har en Honey Bee cp2, men er lei av mange deler som går dunt. Har hatt heliet i ca 3-4 uker flydd det mindre enn 10 ganger og sikkert bruke 500kr på deler! Jeg går over til et med reim til hale og kommer til å følge med på denne tråden. Trenger også tips om Hvordan de oppfører seg i luften. Og om det er vids i å oppgradere?
                Ps jeg flyr i ring og åttetall!
                Mvh Lars Andrè
                fly:
                - Endelig var min første fuel trainer Bestillt! SkyRaider MachII.
                - MiniMag: Motor:TowerPro 2409 (Bruker flottører på denne traineren)





                Radioer:
                2 To-kannals bilradioer
                2 E-Sky 6-ch
                Og en Pico Line 4ch fra Multiplex

                Adressen til hjemmesida mi er: http://home.no.net/flyingla

                Comment

                • joar_92
                  • Aug 2007
                  • 183

                  #9
                  Originally posted by Lars Andrè
                  Heisann! Jeg har en Honey Bee cp2, men er lei av mange deler som går dunt. Har hatt heliet i ca 3-4 uker flydd det mindre enn 10 ganger og sikkert bruke 500kr på deler! Jeg går over til et med reim til hale og kommer til å følge med på denne tråden. Trenger også tips om Hvordan de oppfører seg i luften. Og om det er vids i å oppgradere?
                  Ps jeg flyr i ring og åttetall!
                  Mvh Lars Andrè
                  jeg har en e-sky belt som jeg er svært fornøyd meg.. den flyr stille og fint.. nesten på størelse med trex!
                  anbefales!
                  mvh Joar Ulgenes

                  Diverse som svever oppe i det Blå.

                  Comment

                  • Pirium
                    • Jun 2006
                    • 28

                    #10
                    Klarte ikke vente til hobby-import får inn Belt igjen, så nå har jeg akkurat bestillt samme heliet fra rc711.com. Flott netthandel, de oppgir pris/man kan betale i NOK. Mailet med de, de er superkjappe til å svare, og gir gode svar. Ser mange som er fornøyd med de før meg også. De gjør "selvsagt" alle triks for å unngå toll...

                    Totalt ble det 2027kr for Belt CP RTF, Headlock Gyro, ekstra batteri, drivbelte,hoved- og halerotorblader,paddles,flybar, treningsunderstell og flysimulator (håndkontroller og FMS).


                    NÅ er det gleder-seg på høyt plan.

                    Comment

                    • Pirium
                      • Jun 2006
                      • 28

                      #11
                      Dere som har bestillt fra rc711.com før; hvor lang tid tar det å få sakene i hus? Valgte raskeste frakt. (EMS)

                      Comment

                      • Pirium
                        • Jun 2006
                        • 28

                        #12
                        Finnes det andre helikopterforum her til lands, hvor aktiviteten er litt større enn her?

                        Comment

                        • Tobbi
                          • Sep 2007
                          • 28

                          #13
                          her er et http://www.3dheli.no/html/index.php?name=Forums
                          hvor aktivt det er vet jeg ikke
                          Last edited by Tobbi; 02-11-07, 17:10.
                          E-sky Honey bee
                          Dynam cessna 182

                          Comment

                          • Pirium
                            • Jun 2006
                            • 28

                            #14
                            Liten oppdatering; helikopteret ankom på tirsdag. Pga mye jobbing ble det kun et par timer med FMS, før jeg i går pakket opp selve heliet. Ladet batteriene, smurte beltet og tannhjul med silikonspray, sjekket swaybar, bladtracking, balanserte CG. På med treningsunderstell, og så gikk turen utendørs, for å prøve vidunderet. Etter litt "hopping" og trimming av stikkene, kom da fuglen opp i lufta. Innførte kjapt en regel om å droppe gassen så snart det ble mye rørelse i heliet, og kom slik fra det hele uten skader på heli,meg eller eiendom. Oppdaget fort hvor mye mere stabilt helikopteret er 1 meter opp i lufta, enn 20cm over bakken ja..
                            I dag startet dagen med sjekk av skruer, belte osv, så gikk turen ut igjen. Opp i lufta med fuglen igjen, fløy et batteri uten trøbbel. Da batteri nr 3 skulle flys, tok motet overhånd, jeg prøvde å fly ut av en situasjon istedet for å lande ASAP, noe som resulterte i at jeg måtte skifte rotorblader... Kun en lett touch, så var kun et blad som ble skadet. Etter å ha skiftet blader og sjekket tracking, fløy jeg opp resten av batteri nr.3 uten problemer. MEN; siden jeg da skulle avslutte flygingen for dagen, tok jeg en "snarvei" og unlot å koble fra batteriet på heliet da jeg skulle bære det inn... Midtveis i trappa greier jeg å gi full gass, noe som resulterer i tidenes smekk på fingrene, og et heli som ruller ned hele trappa med rotorene i gang....
                            Mirakuløst nok røyk "kun" to plastdeler i rotorhodet, rotorbladene, mainshaft og treningsunderstellet (reparerbart, fulgte med ekstradeler). Fingrene berga, men det kjennes enda. Fuglen har fått min respekt, og jeg har lært å ikke skorte på sikkerheten.

                            Nå blir det venting på deler, og øving på simulatoren. Noen som vet av gode helier for FMS? Synes de jeg har prøvd er så stabile i forhold til reallife, holder jo hover med en hånd..

                            Comment

                            • Mademan
                              • Apr 2007
                              • 1086

                              #15
                              FMS er jo også en gratis SIM. Kan anbefale RealFlight. Koster litt men den er ganske ekte

                              Uffda, er det ikkeno throttel hold på de radioene?=(
                              Go Lower! Lower.... To Low!

                              Comment

                              Working...