Unconfigured Ad

Collapse

Logo 600 3d med Vbar

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • asbjornw
    • Oct 2007
    • 8

Logo 600 3d med Vbar

Ja, nå er det bare timer igjen til jeg sitter med en haug med deler og elektronikk som skal settes sammen til en fungerende heli av ypperste slaget.
    Jeg gleder med noe voldsomt til å gå i gang med sette dette sammen.
    Nå har jeg brukt mye tid på å tenke, lese informasjon og bestemme meg for hva slags heli jeg skulle kjøpe meg,
    Som sagt nå er det bare timer igjen til jeg får alle delene.

Å bestemme seg for hva slags helikopter man skal velge er jaggu med en hel prosess det også,
    det å bestemme seg for hva man skal kjøpe elektro, fuel, stort eller lite er ingen lett oppgave.
    Jeg kjøpte en brukt Walkera 36 som jeg skulle starte med, men fikk beskjed om at gyroen som fulgte med ikke var noe særlig så den burde jeg bytte.
    Det var bestilt en ny gyro til den fra Asia så når den kom så skulle jeg ut å fly. Den lot vente på seg.
    Så jeg fikk tips om å kjøpe meg en simulator slik at jeg fikk trent litt på den før jeg skulle ta min første fly tur.
    Jeg tror ikke senderen til som følger med Walkera’n funker med noen simulatorer så jeg måtte jo ha en sender også.
    Så jeg klinte til og kjøpe meg en DX7 (kunne jo bruke den på neste heli).
    Jeg fikk trent i sim'en med DX7’en mens jeg ventet på gyroen, men det tok lang tid med denne gyroen.
    Jeg var heldig og fikk låne en av han jeg kjøpte Walkera’n av, så jeg og en kamerat (som har fløyet heli før og nettopp startet igjen)
    monterte gyro herligheten, ladet batterier og skulle ut å fly.
    Kameraten min har en slik snasen Futaba gyro hvor det ikke var noen slik bestemt akse man måtte forholde seg til ved montering.
    Vi satte den lånte gyroen på en sånn passe strategisk plass og så skulle vi ut og fly.
    Han fly først med sin Trex 450 mens han ga meg noen tips og jeg fulgte nøye med.
    Når batteriet hans var tomt så skulle han hjelpe meg å trimme inn Walkera’n, også skulle jeg fly for første gang.
    Sender ble skrudd på og batteri ble koblet til, og jeg smilte fra øre til øre av forventning.
    Han tar noen skritt tilbake og starter opp. Rotoren spinner opp og han gir litt til på stikka slik at den tar av,
    helikopteret begynner med en gang å snurre rundt in en voldsom fart.
    Fly turen varer i omtrenet 3 sekunder før det får et ublitt møte med bakken.
    Det viste seg at gyroen hadde noen sirkler på seg som skulle stå parallelt med akslingen på rotor.
    Mens vi hadde montert den ut en å tenke på det, parallelt med helikopterets lengde retning.
    Jeg synes han var flink som greide å fly i 3 sekunder med et slik oppsett
    Vel, Walkera’n fly ikke mer den dagen.

Fikk hjelp til å bestille deler og skulle reparer den noen dager etter, men det viste seg at vi hadde oversett noen deler som også måtte byttes.
    Slik at vi fikk ikke fløyet denne dagen heller.
    Tegning av hvordan Walkera’n er satt sammen var ikke veldig til hjelp og jeg kjente at jeg skulle ønske jeg hadde skrudd den sammen i første omgang.
    Nytt heli lå i kortene.
    Trex 450 til min kamerat var også helt klart en mye mer for seg gjort sak en Walkera’n.
    Nytt og større heli lå i kortene

Jeg begynte vel ganske kjapt å seg på Align Trex 450, Align Trex 600-Nitro og TT Raptor 50.
    Var inne på tanken med Raptor 90, men når jeg skjønte at man da snakket om å ha med seg en jerry kanne med fuel falt 90 size vekk.
    Var veldig usikker på om jeg skulle ha fuel eller elektro. Fuel gir lukten av good times i luften,
    men støyen, griseriet og tuning av air mixture er lite tiltalende.
    Det var også de tre siste tingene som gjorde at jeg brukte lang tid på å bestemme meg.
    Elektor er liksom litt mer plug and play.

Align Trex 600-Nitro var liksom det heli’et som jeg skulle gå for helt til jeg så artikkelen på modellflynytt om Logo 500.
    Mikado hva det for et merke, med disse LEGO helikopterene sine.
    Her har noen vært like heldige med navnene sine som Honda var med det første navnet på Jazz bilen sin, var min første tanke.
    Det tok akkurat 3 dager med lesning om disse modellene før jeg lå på telefonen til Jørgen hos Technoflight.
    Og nå er det altså bare timer igjen til jeg kan begynne.
    Jeg må si jeg gleder meg noe voldsomt.

Finner du skrive feil eller at det magler noen ord i teksten så har det en naturlig forklaring.

Mvh,
    Asbjørn

Eier av:
    Knust Walkera 36 uten manual
    Ny Logo 600 3d med manual.
    Hvilket helikopter hadde du brukt tid på?
    Last edited by asbjornw; 01-11-07, 02:46. Reason: Feil retting
  • timothy T
    • Oct 2007
    • 46

Hei Asbjørn!

Jeg får min logo 600 3D nr.2 I express over natt nå på morraen
    Du har bestillt deg et kanon heli!
    Med v-bar flyr denne helt rått,den er både veldig snill å forutsigbar og rå på samme tid.
    På 10s med rette motoren har du bortimot ubegrensa med effekt
    Lykke til

Mvh:
    Thomas Johansen
    Lykkelig medlem av Logo familien

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Gratulerer med kjempefint heli!
      Selv om jeg har 500'n (hadde 2, har nå plutselig bare 1.5 hehe) så er det sikkert mulig å føle misunneligheten min helt ut til norges kriker og kroker...
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• TFlight
        • Sep 2006
        • 156

Originally posted by asbjornw
        Jeg må si jeg gleder meg noe voldsomt.
        Egentlig burde vel RC-leverandører annonsere under bransjekategorien "helseprodukter". Glede er jo utvilsomt svært sunt....

Originally posted by esmel
        ...sikkert mulig å føle misunneligheten min helt ut til norges kriker og kroker...
        Ja, sånn er det å bli avhengig, Espen... Stadig sterkere doser må til for å stille abstinensen...
        (Thomas vet alt om dette. Han sliter med langt fremskredne avhengighetssymptomer... )

mvh

Jørgen
        (Helsearbeider)
        Jørgen Dahl
        Innehaver av www.technoflight.no
        fra 2006 til 2008...

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

Originally posted by technoflight
          Egentlig burde vel RC-leverandører annonsere under bransjekategorien "helseprodukter". Glede er jo utvilsomt svært sunt....

Ja, sånn er det å bli avhengig, Espen... Stadig sterkere doser må til for å stille abstinensen...
          (Thomas vet alt om dette. Han sliter med langt fremskredne avhengighetssymptomer... )

mvh

Jørgen
          (Helsearbeider)
          Helsearbeider du liksom...hehe
          Det er i så fall en fin "helsesektor" å jobbe i!

Det blir som om alle klinikker for behandling av spillavhengighet har sin inntektskilde fra spilleautomater

Går det an å tegne forsikring hos forsikringsselskapet for modellflyavhengighet?? Eller kanskje dere som driver å selger disse vanedannende produktene også skulle selge en slags forsikring som i nødsfall kan være med og dempe symptomene? Hva med en ala leiebil hvis bilen din ryker-avtale...?

Lykke til med monteringa asbjørn.
          Du får spørre hvis det er noe, og post gjerne bilder fra 600'n hvis du har mulighet. 500 og 600 er jo ganske like men noen forskjeller er det jo.
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• asbjornw
            • Oct 2007
            • 8

Montering begynner på fredag

Da er alle delene i hus.
            Masse deler... Masse nye deler... eller bare nye deler.
            De største bekymringene med å gå i gang med monteringen er:
            * At jeg skal kutte meg opp på emballasjen under åpning.
            * Få papir kutt under håndtering av alle manualene.
            * Og sist men ikke minst at jeg skal tråkke over øye eple mens jeg GÅ igjennom manualene.

Kryss fingrene for meg, for på hytta i helgen blir det skikkelig hytte kos.
            Fyr i peisen. Som kommer til å gi lukten av bjørke ved, lim, møre midler,
            mere lim og smeltet lodde tinn.

Comment

• timothy T
              • Oct 2007
              • 46

Fruen var helt enig å mente heli går foran både ho og ungene! (Noe som er bare delvis sant

har fått en god times bygging på 600'en nå.Regner med at den er flyklar i løpet av morra kvelden hvis det ikke blir mere omgangs syke her.
              Har du noe mot sånt noe du som er helsearbeider Jørgen

Lykke til med bygginga Asbjørn,den er fin å bygge!

Mvh:
              Thomas Johansen

Comment

• timothy T
                • Oct 2007
                • 46

Hei igjen!

I dag ble det testtur på 600'en.Den fungerte helt topp!
                La ved noen bilder av den.

Mvh:
                Thomas Johansen
                Attached Files

Comment

• asbjornw
                  • Oct 2007
                  • 8

Brå stopp i byggingen.

Ja, nå kommer jeg ikke lenger.
                  Jeg trodde jeg hadde alt, men jeg mangler noen deler for å kunne komme noe særlig videre.
                  Jeg har liksom ikke veldig lyst til å klippe i ledningene til batteriet som skal brukes til servoer og da mangler jeg i så fall en plugg som jeg kan sette på BEC'en.
                  Og uten å få servoer sentrert så blir det ikke aktuelt å skru så veldig mye linker.
                  Jeg har nå fått skrudd sammen stort sett alt det andre.

Så da blir det å handle litt til og så gå i gang med loddingen.

Asbjørn

Comment

• esmel
                    • Dec 2004
                    • 2830

Er du fornøyd så langt?

Elevator servoen er det i hvert fall en fordel å få sentrert servohornet på før en skrur den fast. Det går greit å justere linken selv om den er montert. Om du drar swashplata helt opp så får du bøyd den swashplate-guiden nok ut til at du får vridd swashplata og får løsnet linken, men det kan det jo hende du har funnet ut allerede. Det er i hvert fall slik på 500en.

alle linkene mine stemte bortsett fra de ned til servoen. Den gav litt mer negativ pitch enn positiv.
                    Espen Melby

Comment

• asbjornw
                      • Oct 2007
                      • 8

Fornøyd...helt klart.

Men jeg er veldig glad for at jeg hadde fått lånt med meg en et ICE modem slik at jeg kunne laste ned manual med farger. Det var noen feil i manualen som gjorde at jeg ble veldig usikker et par ganger.
                      F.eks. når jeg skulle sette inn kule lagrene i grip armen så skal det være en messing skive mellom kule lager og trust lager.
                      Målene på tegningen refererte til en skive som jeg ikke fant i listen over deler som skulle brukes. Manualen jeg som fulgte med var svart/hvitt mens i PDF manualen er litt farger og da så jeg med en gang hvilken skive det var.
                      Også lurer jeg på om det er feil på en av posene i som var i BAG 1.
                      Den posen som inneholder skruer til støttene til canopyen i manualen på side 17 star det at det skal være 2 x M3x30 m.m. men i denne posen finner jeg bare 1?
                      Jeg har ikke åpnet den "sub" posen i BAG 1 så jeg har ikke mistet den.
                      Jeg er også litt usikker på hvorfor manualen lister opp 2 x M3x8 og 2 x M3x30 og viser bare hvor man skal montere det ene settet.

Hvis noen har noe mer utfyllende info her så hadde det vært fint.

Mvh,
                      Asbjørn

Comment

• asbjornw
                        • Oct 2007
                        • 8

Hvis det er flere som lurer på conopy støttene.

Fant bilder av hvor alle 4 canopy støttene skulle være her:
                        http://www.helifreak.com/showthread.php?t=49989.

Og i dag har jeg fått handlet delene jeg manglet og kan gå i gang med resten av byggingen en dag.

Også gikk jeg og sutret litt til Jørgen om at Mikado hadde snytt meg for noen deler
                        Jørgen ordnet opp. Så der er ikke ut døra garanti i hvert fall.
                        Kjempe fornøyd med servicen til Technoflight.
                        Det flott at man kan henvende seg et sted å bli kvitt alle disse skitne pengene!!

Jeg har noen spørsmål vedrørende DX7 og vbar.
                        Leste artikkelen til Håvard.
                        Har jeg missforstått hvis jeg tror at vbar tar seg av ccpm mixingen.?
                        Binder man dx7 og mottaker hver gang man skal ut å fly?
                        Har bare Logo’en som skal brukes på senderen pr i dag.
                        Ojojoj…. Det stinker nybegynner her nå

Thomas, Jørgen sa at du hadde veldig god greie på vbar.
                        Hvis du har noen tips, så satt jeg veldig stor pris på om du ville dele dem her.

Mvh,
                        Asbjørn
                        Last edited by asbjornw; 06-11-07, 23:51. Reason: La til en komma og flytta noen ord

Comment

• esmel
                          • Dec 2004
                          • 2830

Står det ikke i manualen at du bare skal sette den opp som en helt vanlig ikke-eccpm miks? Husker ikke hva den het i dx7. Dvs ikke sette den opp som 120grader eccpm men som "normal" eller hva de har valgt å kalle den. Mener å ha lest det. Føler det bare er jeg i hele Norge som ikke har vbar jeg nå... Vil være med på morroa je å!!!

Først må du binde mottakeren til senderen for å få den til å reagere mens du setter den opp. Når alt er satt opp setter du ting der du vil de skal stå hvis failsafe skulle slå inn og binder en siste gang. Deretter er det bare å fly - hver gang Det geniale med dette systemet er at dersom du skal ha flere modeller inne på radioen og glemmer å skifte til riktig modell før takeoff vil du rett og slett ikke oppnå kontakt med modellen
                          Espen Melby

Comment

• Warbirdpilot
                            Administrator
                            • Sep 2004
                            • 2878

Vbar tar seg av all ccpm mixing ja, og all annen mixing også for den del.
                            Man binder mottakeren kun en gang og da er det viktig at alle stikker, triimer og subtrimmer er sentrert. det beste er å starte med en helt ny modell i minnet på radioen din, da vet du at alle ror er sentrert.

bare å spørre i vei hvis du lurer på noe mer...artig at det dukker opp flere vbar'r her til lands..
                            - Håvard Glad Andreassen
                            - YouTube.com/Warbirdpilot
                            - facebook.com/warbirdpilot

Comment

• TFlight
                              • Sep 2006
                              • 156

Originally posted by asbjornw
                              Thomas, Jørgen sa at du hadde veldig god greie på vbar.
                              La meg bare få ile til å presisere at det ikke var meningen å ekskludere noen i det herværende Logo og V-Bar "ekspertpanel" som måtte hete noe annet enn Thomas...

Blant "gode navneforslag" finner man også slike som Espen, Lorents og Håvard...og om ikke lenge er jeg overbevist om at også Asbjørn er et "godt navn" i Logo/V-Bar sammenheng....

mvh
                              Jørgen
                              Jørgen Dahl
                              Innehaver av www.technoflight.no
                              fra 2006 til 2008...

Comment

Working...