Unconfigured Ad

Collapse

LiPo lagring

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

LiPo lagring

Jeg vet at jeg ikke skal lagre LiPo'er fullt ladet, men når blir det "lagring", og ikke "en stund mellom lading og bruk"?

T-rexen min er ferdigbygd, og klar til test.
    Hadde tenkt å prøve den idag, og ladet batteriene opp i går kveld.
    Idag regner det selvsagt, og når DET først begynner på vestlandet, så kan det ta tid.....
    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!
  • Heliman
    • Mar 2006
    • 1254

3-4 dager bør vel kunne gå greit, en uke er i lengste laget mener jeg å ha lest en eller annen plass på nettet....
    Mvh
    Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• Roy N
      • May 2007
      • 124

Ellers kan kanskje det siste avsnittet på denne siden hjelpe deg
      T-Rex 450 SE
      T-Rex 500
      T-Rex 600N/NP/E
      Srimok
      Mini Edge540
      DX7

Comment

• flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

Kan ikke forestille meg at lengden på hver enkelt periode pakken lagres fulladet har noen betydning. Det som betyr noe er vel hvor stor andel av tiden pakken er fulladet. Tar man en flytur dagelig vil det være stor forskjell på å lade pakken etter endt flytur (klar til meste dag), og å lade pakken umiddelbart før neste flight.
        Fred Larssen

Comment

• dystland
          • May 2006
          • 5

Denne tråden på HeliFreak sporer av i en lipo-lagring-diskusjon:
          Well I have had my first battery puff on me...and man am I surprised! My Flight Power EVO 25 has puffed on one of the cells. After charging it I found

KongPower opplyser følgende om sine batterier:
          Last edited by dystland; 15-11-07, 22:24. Reason: Feil i KongPower linken
          Mvh
          Lars Erik Dystland

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Jeg har lagt meg til (den gode?) vanen å lade LiPoene ca. 30-40% når jeg kommer hjem. Så fyller jeg dem opp enten tidlig på morran når jeg vet jeg skal fly, evt begynner om kvelden om værmeldinga for neste dag er knall.
            Bruker "quant"-funksjonen på laderen som stopper etter en viss mengde mAh. Tiden vil vise om dette er det beste.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• roadrune
              • Jul 2007
              • 2292

Har en "storeage" funksjon på laderen min, regner med den gjør jobben.... Men noen som vet om den bare lader, eller om den "discharger" også? (godt norsk ord, noen?)

Har en E-station bc-6

Litt skeptisk til å fryse de ned, ja.....

Ser også at det er anbefalt å lagre i brannsikkert skap, har noen opplevt uhell med batteri som kun er lagret, og ikke skadet på noe vis?
              Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• spewster
                MFN Skribent
                • Aug 2007
                • 1134

Originally posted by roadrune
                Har en "storeage" funksjon på laderen min, regner med den gjør jobben.... Men noen som vet om den bare lader, eller om den "discharger" også? (godt norsk ord, noen?)

Har en E-station bc-6

Litt skeptisk til å fryse de ned, ja.....

Ser også at det er anbefalt å lagre i brannsikkert skap, har noen opplevt uhell med batteri som kun er lagret, og ikke skadet på noe vis?
                Det har vel vært tilfeller på at noe har skjedd med batterier ved lagring (har lest dette en plass, men finner det ikke igjen nå), selv tror jeg sannsynligheten er veldig liten. Sjangsen er vel større om batteriene har vært i bakken og det har oppstått småskader man ikke ser.

Jeg lager alltid mine lipo batterier i lipo guard poser som demper evt branntilløp og legger posene i en metallbøtte. Kanskje litt overkill men føler det er greit å være på den sikre siden OM noe skulle skje.
                Stian Håvak (82)
                Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

• Quadrocopter
                  Moderator
                  • Aug 2007
                  • 6357

Alternativ LiPo bunker som også er "Wife Acceptable Device"

Kjøp den største terrakotta blomsterpotta eller tilsvarende som du finner på IKEA sammen med tilhørende skål som du bruker som lokk http://www.ikea.com/PIAimages/69511_PE184565_S1.jpg
                  Ønsker du å lade har den et hull i bunnen som kan brukes til lade kabler.
                  Rommer 3-4 mellomstore lipobagger fulle av batterier og koster en 40-50 kroner.
                  Det beste av alt - den kan plasseres i leiligheten uten at "fruen i huset" dreper deg!

Samme hvordan du lagrer batteriene så ta og inspisere dem med jevne mellomrom.

Comment

Working...