Announcement

Collapse
No announcement yet.

nybegynner: kjøp av heli...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nybegynner: kjøp av heli...

    jeg driver i disse dager med innkjøp av mitt første helikopter.
    av de litt mer rimelige modellene så står valget mellom et e-sky lama v3/4 og et e-sky honey bee rtf.
    hvilket av disse to modellene vil egne seg best med tanke på å lære seg å fly eller om det er noe spesiell forskjell på disse to.

    takker!

  • #2
    Noe forskjell?
    De er omtrent så ulike som de får blitt!

    Med lama kan du slippe spakene og det står i lufta ganske snart,men med HB må du vere konstant på vakt hele tiden.

    Jeg hadde anbefalt deg lama først, så hvis du blir bitt (som du nok blir) vurdere noe som belt cp eller t rex!
    Go Lower! Lower.... To Low!

    Comment


    • #3
      Skal du ha et leketøy du kan surre rundt i stua med så er en Lama ok. Helt elementære stikkebevegelser, ok, men det klarer du enda bedre med FMS som er gratis.

      Har du tenkt å fly så kjøp ikke noe som har halemotor og ikke noe mindre enn en TRex 450/Mini Titan. Bruk heller pengene du sparte på å hoppe over Laman og CPn til simulator og deler.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Tintin View Post
        Skal du ha et leketøy du kan surre rundt i stua med så er en Lama ok. Helt elementære stikkebevegelser, ok, men det klarer du enda bedre med FMS som er gratis.

        Har du tenkt å fly så kjøp ikke noe som har halemotor og ikke noe mindre enn en TRex 450/Mini Titan. Bruk heller pengene du sparte på å hoppe over Laman og CPn til simulator og deler.
        Jeg må si meg enig med deg Tintin, jeg startet med en CP 2. Delene var billige men det gikk mange deler. Hadde det egentlig ikke ordentlig i lufta. Jeg mener at de som selger slike helikopter å sier det er for nybynner juger en smule. Dette er min personlige mening. Jeg fikk kjøpt et brukt Zoom 400, og det var med dette jeg lærte å fly med. Hadde da selfølgelig flydd mange timer med reflex sin simulator. Jeg merket også stor forskjell fra zoom 400 til zoom 450, så ja det er faktisk størrelsen det kommer ann på noen ganger.
        Så noen ganger kan det være lurt å lære av andre sine feil. Jeg kjøpte billig heli for å se om jeg likte det, bortkasta penger jeg er blitt bitt av den basillen.
        Lykke til.
        Raymond Jakobsen
        Protech zoom 400 samler støv/425 sk360/450,slaktet.
        Mikado Logo 400se,v-bar
        Mikado Logo 600se, v-bar, 12c, scorpions.



        Only electric!!



        http://s388.photobucket.com/albums/oo325/jakobsen/

        Comment


        • #5
          Jeg begynte med en Honey bee CP2. I begynelsen hadde jeg ikke noe imot den, men etterhvert gikk det så grusomt med penger på deler, sikkert over 500 på 5-8 flyturer!
          Dette syntes jeg ble litt mye, så jeg gikk til innkjøp av en Belt cp. Jeg vill ikke anbefale Honey Bee cp2.Gå heller for en Honey Bee FP. Når du har stikketrening på den så kan du gå til innkjøp av Belt cp. Tror at HB fp tåler litt mere, og det er ikke så avansert om CP2'en er. Grei nybegyner fly spør du meg!
          Lykke til!!!

          Mvh Lars Andrè
          fly:
          - Endelig var min første fuel trainer Bestillt! SkyRaider MachII.
          - MiniMag: Motor:TowerPro 2409 (Bruker flottører på denne traineren)





          Radioer:
          2 To-kannals bilradioer
          2 E-Sky 6-ch
          Og en Pico Line 4ch fra Multiplex

          Adressen til hjemmesida mi er: http://home.no.net/flyingla

          Comment


          • #6
            min mening er at lama'en er fin til stuebruk..! ute er den ubrukelig(så sant det ikke er helt vindstille..) jeg hadde en lama v3.. som jeg likte utrolig bra..! jeg solgte den til en kompis til foprdel for belt.. jeg kunne godt tenke meg en lama nå!

            lykke til
            mvh Joar Ulgenes

            Diverse som svever oppe i det Blå.

            Comment


            • #7
              Støtter også tintin.
              Kjøp deg en god simulator. Deretter kan du spare til noe utstyr som faktisk er egnet til nybegynnere... Jeg har prøvd noen av disse små helikoptrene og de er dønn ustabile og ikke egnet for å lære å fly. Det er nå min mening i hvert fall. Jeg tror folk blir lurt av den lille størrelsen og de "lave" prisene og tror at disse er godt egnet for nybegynnere fordi de er så små. Min erfaring er stikk motsatt.

              Om du skal kjøpe deg helikopter for å fly - kjøp noe større. Om du skal ha deg helikopter for å krasje og sitte å skru - kjøp noe lite og ustabilt.

              Jeg ville heller brukt 1500kr på å kjøpe 5-6stk picooz enn å bruke 1500,- på et slik billig og ustabilt lite helikopter. Men det er nå bare min mening. Prøver bare å spare andre fra å kaste penga ut av vinduet.. beklager den noe direkte måten jeg sier dette på.

              Kjøp hva du vil for meg.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Originally posted by esmel View Post
                Støtter også tintin.
                Kjøp deg en god simulator. Deretter kan du spare til noe utstyr som faktisk er egnet til nybegynnere... Jeg har prøvd noen av disse små helikoptrene og de er dønn ustabile og ikke egnet for å lære å fly. Det er nå min mening i hvert fall. Jeg tror folk blir lurt av den lille størrelsen og de "lave" prisene og tror at disse er godt egnet for nybegynnere fordi de er så små. Min erfaring er stikk motsatt.

                Om du skal kjøpe deg helikopter for å fly - kjøp noe større. Om du skal ha deg helikopter for å krasje og sitte å skru - kjøp noe lite og ustabilt.

                Jeg ville heller brukt 1500kr på å kjøpe 5-6stk picooz enn å bruke 1500,- på et slik billig og ustabilt lite helikopter. Men det er nå bare min mening. Prøver bare å spare andre fra å kaste penga ut av vinduet.. beklager den noe direkte måten jeg sier dette på.

                Kjøp hva du vil for meg.
                enig med deg der ja.. har en kompis som kjøpte seg en dragonfly for noen måneder siden, han flyr ikke så mye lenger grunnet at det var umulig å fly.. og dermed mistet han vell litt av gleden ved å fly heli..! har prøvd det selv.. en ting og si: skyll heller penga i DASS!
                mvh Joar Ulgenes

                Diverse som svever oppe i det Blå.

                Comment


                • #9
                  Men det er forskjell på folk her i verden. Noen skal ha et heli bare for moro en gang i blant, andre skal dedikere seg til hobbyen for lengre tid. Ofte vet man ikke hva man ender opp med før man begynner. Det går ikke an å forsvare et kjøp av en T-Rex hvis man skal bruke det en gang i mnd når kona er på "jenteklubb" (når hun egentlig ligger med bestekompisen din ).

                  Jeg begynte med en Honey Bee FP for litt over en mnd siden og syns det har vært et fantastisk øvelsesheli. Kjøpte det for under 700 spenn i Hong Kong og har kanskje brukt 3-400 på deler (inkludert SuperSkids). Det er veldig billig å reparere og tar nesten null tid. Jeg holder for tiden på å lære meg nose-in hovring og syns det har gått ganske fort selv om jeg må være på haleroret hele tida. Om noe så får man ihvertfall lært halekontroll Selv om jeg allerede planlegger kjøp av neste heli angrer jeg overhodet ikke på kjøpet av Honey Bee'en. Den har lært meg alt det grunnleggende innen RC heli, og det er alltids noen som vil kjøpe den.

                  Som en notis ville jeg aldri kjøpt en Lama uansett hvor lite jeg skulle drevet med heli, man må tross alt få litt utfordring

                  Comment


                  • #10
                    Ja det er fint folk er forskjellige.
                    Det er for eksempel ikke alle som er som deg, som tar dårlig fungerende hale som en utfordring. Mange går lei pga. slike ting. Det står jo ofte RTF på pakka... skal en da være nødt til å hele tiden kjempe med halen? Er det det du kjøper når du kjøper deg en slik. Tror neppe det står opplyst på boksen eller i annonsen når du bestiller...

                    Jeg sier at folk må få opplyst hva det er de egentlig kjøper...

                    Det å fly for å ha det morro syntes jeg er sammenfallende med å fly - ikke mekke... Dersom du liker å løse oppdukkende problemer som haler som ikke fungerer kjøper du noe billig. Dersom du KUN vil fly kjøper du noe som er litt bedre (eller simulator).

                    Å bytte deler etter krasj er bare en del av gamet og teller ikke i denne sammenhengen. Men å bytte deler fordi halerotormotoren brenner opp eller 4-1 boksen slutter å fungere kvalifiserer til bomkjøp...

                    Jeg tror det er mange som ikke innser dette eller tidligst innser det når de har fått seg et større helikopter som faktisk er av god kvalitet...

                    Du får det du betaler for...
                    Last edited by esmel; 28-11-07, 02:04.
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by esmel View Post
                      ...Du får det du betaler for...
                      Helt klart! Men det er jo åpenbart et alternativ til å bruke syv tusen på en T-Rex. Ikke alle har mulighet til å bruke så mye. Jeg kjøpte Honey Bee'en fordi jeg ikke hadde peiling på om jeg skulle fortsette med heli. På tross av de dårlige egenskape elsker jeg å fly det og regner med jeg blir i sporten en stund til. Jeg er også helt enig i at folk bør få vite hva de kjøper. Nå får man jo faktisk en Belt-CP med beltedreven hale til bare 1850 spenn, og det er jo et åpenbart bedre alternativ enn Honey Bee'en.

                      Som en fotnote har jeg enda ikke opplevd problemer med 4-in-1'en eller halemotoren, men dagen kommer nok Har bare flydd rundt 30 pakker hittil.
                      Last edited by agjell; 28-11-07, 02:27.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by agjell View Post
                        Helt klart! Men det er jo åpenbart et alternativ til å bruke syv tusen på en T-Rex. Ikke alle har mulighet til å bruke så mye. Jeg kjøpte Honey Bee'en fordi jeg ikke hadde peiling på om jeg skulle fortsette med heli. På tross av de dårlige egenskape elsker jeg å fly det og regner med jeg blir i sporten en stund til. Jeg er også helt enig i at folk bør få vite hva de kjøper. Nå får man jo faktisk en Belt-CP med beltedreven hale til bare 1850 spenn, og det er jo et åpenbart bedre alternativ enn Honey Bee'en.

                        Som en fotnote har jeg enda ikke opplevd problemer med 4-in-1'en eller halemotoren, men dagen kommer nok Har bare flydd rundt 30 pakker hittil.
                        Basert på min egen erfaring og dine uttalelser så er vel lærdommen klar.. kjøp billig/lite og få med noen unoter på lasset.

                        En annen ting er som sagt dette med stabilitet. Hvordan ønsker du å lære å fly helikopter? Enkelt eller vanskelig? Vil du lære å fly helikopter på en enkel og artig måte kjøper du deg en simulator og flyr med den til du har spart nok til et større og mye mer stabilt helikopter. En brukt raptor 50 koster rundt 6000,-, en brukt Trex450 rundt halvparten + sender. Om hobbyen viser seg å ikke passe får du fortsatt solgt utstyret for nesten like mye som du gav for det...

                        Mekanikken på et lite helikopter er ofte like innviklet som på et større helikopter. Du må uansett lære hvordan det fungerer! Det er ofte enklere å få hjelp med en raptor eller mer populært helikopter enn et slik lite et. Helikopter er ikke like enkelt som fly - punktum. Det krever både egeninnsats og enn viss teknisk innsikt/vilje til å skaffe seg innsikt (=pugge manualer!).

                        I romjula skal jeg og guttungen på 1.5år kose oss med hver vår nye picooz Det er kjempeartig og koster mindre enn en gjennomsnittlig tur på butikken. Ser for meg juletreet skal få kjørt seg hehe
                        Last edited by esmel; 28-11-07, 05:29.
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #13
                          Dette er vel det beste kjøpet man kan gjøre på torotors heli om dagen.
                          En forbedret versjon av Lama 4, som også kan fly ute i relativ frisk vind bare ved å gjøre noen små justeringer: 404 Not Found

                          Videre skal vist dette være noe av de siste beltheliene på markedet: http://www.throttlestore.com/helikop...c3%b8rstel%c3%
                          404 Not Found

                          De sier de som har prøvd de to siste beltene, at de er bare fenomenale.
                          Jeg har bare prøvd R-1, og den er så stabil at man kan ta en kopp kaffe mens den henger der

                          Helier med halerotormotor bør man styre unna som nybegynner, da de er veldig nervøse og vanskelig å handtere. Kan godt kalle de førstegenerasjons elektroheli som "spiser" krasjdeler

                          Min anbefaling når det gjelder heli er. Sats ikke for hardt i starten. Det er ikke sikkert du liker det. Da er det mye bortkastede penger. Liker du det, og det går bra, så er der sikkert noen andre "små" i familien som gjerne vil ta over når du avanserer.

                          Simulator er vel og bra for alle, nybegynner eller erfarne. Men jeg tror ikke jeg ville hoppet rett fra simulatoren og over på et heli til flere tusen kroner. Til det er virkligheten for forskjellig fra skjermen. Snarveier kan fort bli dyre, selv om de i utgangspuntet høres smarte ut.

                          olle

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by olle View Post
                            Min anbefaling når det gjelder heli er. Sats ikke for hardt i starten. Det er ikke sikkert du liker det. Da er det mye bortkastede penger. Liker du det, og det går bra, så er der sikkert noen andre "små" i familien som gjerne vil ta over når du avanserer.

                            Simulator er vel og bra for alle, nybegynner eller erfarne. Men jeg tror ikke jeg ville hoppet rett fra simulatoren og over på et heli til flere tusen kroner. Til det er virkligheten for forskjellig fra skjermen. Snarveier kan fort bli dyre, selv om de i utgangspuntet høres smarte ut.

                            olle
                            Min anbefaling er: tenk deg nøye om og sats så hardt du kan.

                            Ang. sistnevnte påstand kan jeg og veldig mange andre skrive under på at det er helt greit å gå fra simulator til helikopter til "flere tusen". Det er ikke en "snarvei" (i negativ forstand) i det hele tatt, men en lur vei

                            Det er ikke slik at du MÅ begynne med de små og avansere til de større etter hvert. Snarere tvert i mot (så lenge du har råd). Det er her mange roter det til tror jeg.... anbefaler små helikoptre fordi de er så billig. Hva med flygleden oppi det hele? Jeg tror flygleden er minst like stor på større helikoptre som på små... Jeg syntes faktisk det var enklere å fly i virkeligheten enn på simulator.

                            Jeg må for ordens skyld legge til at jeg startet med en trex og hadde på det tidspunktet de samme forestillingene/argumenten som mange andre har nå. Tenker argumentasjonen forandres litt når en har prøvd noe som er litt bedre å fly... Det gjorde den i hvert fall hos undertegnede og jeg vet om flere som har lidd samme skjebene.

                            Som sagt, sats så hardt du kan. På helikopter lønner det seg har jeg funnet ut (på den dyre og vanskelige måten).
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #15
                              Slike bastante råd kommer jeg ALDRI med, Esmel. Til det har jeg sett for mye forskjellig.
                              Det blir nesten som å si til alle som liker fotball. Sats hardt nok, så blir du proff.
                              Vi mennesker er så forskjellige, så bedøm aldri andre ut fra seg selv.
                              Noen er født med ti tommeltotter, evt totalt mangel på koordinasjon osv.
                              Da er det bedre å starte med noe som er billig og enkelt, og evt lykkes. Skulle man ikke lykkes med det heller, så er man ikke ruinert.
                              En simulator gir for lite svar til en som ikke helt vil få taket på dette. Der er det for lett bare å trykke på resetknappen, så er man i gang igjen. Vedkommende vil kanskje aldri helt skjønne at dette får han egentlig ikke til.
                              Men bevares, som sagt, simulator er et fint verktøy både for nybegynnere og erfarne. Men en simulator er bare en simulator. Derav navnet

                              olle

                              Comment

                              Working...
                              X