Unconfigured Ad

Collapse

MS Hornet FP, bygging og oppsett

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tarpoon
    • Jan 2008
    • 335

MS Hornet FP, bygging og oppsett

Vel, for å være helt ærlig så var det vel ikke akkurat så mye bygging siden dette var et ARF-kit. Men for en som aldri har satt opp et helikopter eller modellfly før, så er det en utfordring nok. Det kan jo ikke bli enklere enn min E-Sky Comanche.

Denne posten er skrevet av en nybegynner, og kan kanskje være til hjelp for andre nybegynnere som er i ferd med å finne veien inn i RC-verdenen

Pakken fra TechnoFlight inneholdt 2 esker, et for helikopteret, og et for radio og elektronisk utstyr.

En av grunnene til at jeg valgte Hornet FP var størrelsen, den kan jeg hovre med i stua, og ta med rett ut av døra for å fly. Selv om jeg kjøper en T-Rex 500 senere, så vil dette helikoptere bli et greit andrehelikopter. Jeg så også på HoneyBee-helikopterene, men de virker rett og slett for skrøpelige, og King og Belt CP blir litt for stor for denne bruken.

Innholdet i helikopteresken:

Her var det litt flere deler enn jeg hadde håpet på, men det var bare å sette i gang
    Bruksanvisningen er heldigvis skrevet på ordentlig engelsk, og er faktisk veldig bra. Siden rotorhodet og halen var satt sammen på forhånd trengte jeg bare å følge de instruksjonene som var markert for ARF-versjonen.

Her er jeg igang med montering av skids og selve rammen. Bruker CA (lynlim) fra Biltema der CA er indikert. CA står forresten for Cyano Acrylate, og det er det lynlim består av. Sikkert gammel kunnskap for erfarne RC-entusiaster, men jeg måtte faktisk gjøre et søk på nettet for å verifisere dette.

Videre var det i gang med å montere tannhjulet, motoren og halen. Halerotoren blir drevet av et stag med tannhjul på hovedtannhjul og bak. Her er viktig å passe på at tannhjulene ikke er for stramme eller har for mye slakk. Før motoren kobles på, må alt svinge lett rundt uten for mye motstand.

Så langt gikk alt smertefritt, bruksanvisningen fungerer, og så lenge du er i stand til å montere en sofa fra Ikea, så skal dette gå greit

Et godt tips er å bruke en hvit asjett eller skål for alle de små delene når man monterer. Her er det mye smått som lett kan forsvinne hvis man er uheldig.

Da var det elektronikken sin tur. Her er det mye jeg aldri har vært borte i før, selv om jeg har drevet litt på med annen elektronikk før.

Her det en RX (mottaker), ESC (regulator), en gyro og 3 servoer. Nå begynner det å bli spennende. Det var denne delen av oppsettet jeg brukte mest tid på, det meste er nytt og man er nødt til å dobbelsjekke og trippelsjekke opptil flere ganger underveis.
    Det tok litt tid før jeg fant ut hvilke kanaler de forskjellige servoene skulle kobles på, jeg bommet vel på kanal 1 og 2 første gangen. (Elevator og Aileron).

Før jeg monterte servoene på plass, koblet jeg til batteriet etter at begge stikkene og trimmen på radioen var satt i nøytral posisjon. På denne måten vil servoene gå til sin midtposisjon før man fortsetter monteringen.

På kanal 4 på mottakeren har jeg her koblet til gyroen, og så videre ut til en servo. Her verifiserte jeg at den reagerer på bevegelse ved at den ga et lite signal til servoen.

Fortsetter i neste post siden admin kun gir meg tilgang til 6 bilder i hver post
    Attached Files
    Trond Nilsen
  • Tarpoon
    • Jan 2008
    • 335

Neste steg er å lodde utgangen fra regulatoren til motoren. Dette er ikke noe problem så lenge man passer på at + går til +. Motoren er en 300-motor med børster. Heatsinken som står på følger ikke med settet, men det er en E-Sky-type til HB CP2. Den passer i allefall perfekt på denne motoren også.

Montering av servoarmer og servoer er neste steg. Haleservoen og aileronservoen var det ingen problemer å få på plass. Servohornene stikker utenfor platen de er montert på. Dermed så er det ingenting som kan stoppe hornet på fullt utslag.
    På elevatorservoen var det en litt større utfordring, da den skal monteres rett på platen. Ved å bruke et standard servohorn, vil den treffe underlaget når utslaget blir litt over halv. Det første jeg gjorde var å sette den litt høyere. Jeg satte den på to lag med dobbelsidig skumtape. Dernest måtte jeg kutte av den ene enden, samt korte inn på den andre som kobles mot servoarmen.
    Jeg kunne ikke se noen annen metode, og håper dette er korrekt fremgangsmåte.

Mottaker og regulator var grei å få på plass. Mottakeren sitter lengst frem på plate, og regulatoren er plassert på undersiden. Alle servoene er nå koblet inn på mottakeren, og jeg er klar for første test. Det jeg vil sjekke ut er at de riktige servoene reagerer ved utslag på radioen, samt at motoren går rett vei.

Etter en kjapp test kunne jeg til min store overraskelse se at så var tilfelle. Hadde vel aldri regnet med at det skulle være så lett, eller så hadde jeg nybegynnerflaks

Rotorbladene er nå det eneste som gjenstår å montere. Det tok bare et par minutter, og så på med cockpiten, og voila, det ser ut som et helikopter! Kanskje ikke helt sertifisert for flyvning ennå, men det nærmer seg.

Jeg er nå klar for å sette helikopteret ned, og spinne opp for første gang. Målet er ikke take-off, men å sjekke hvordan ting ser ut, samt dobbelsjekke at alle servoene fungerer som de skal.

Jeg spinner opp til helikopteret blir litt lettere på meiene, sjekker alle stikkekontrollene og får verifisert at alt går rett vei. Gir litt mer pitch, og så.
    Glitch, glitch, glitch.
    Åh nei, tenker jeg, har hørt om dette. Riktignok er det ikke en radio og mottaker til 3000 kroner jeg har, men den burde være bedre enn dette!
    Første tanken går til batteriene i radioen, stikker ned på Rema for å kjøpe et nytt sett, plugger inn, spinner opp, og... Glitch. Helikopteret småhopper rundt som om det trenger hostesaft.

Tenkepause. Jeg vet nok om elektronikk til at forstyrrelser lett kan oppstå, og komponenter som forstyrrer hverandre. Det første jeg tenkte på er at regulatoren er plassert 2mm under mottakeren. Jeg tar den løs, og lar den henge fritt et stykke under mottakeren. Spinner opp igjen, og der var jammen glitch'en borte!
    Goodie, må finne en bedre plass til den. Fester den foreløpig på beinet til understellet, slik at cockpiten akkurat kan settes på. Tester igjen, og finner ut den ikke hikker lenger. Problem løst!

Regulatoren er ca. midt på bildet.

Og der er jeg nå. Det neste er å finne en litt stødigere plattform til regulatoren.
    Deretter blir det å sette på en eller pinne på understellet som støttehjul, og så prøve en første hover. Men det må vente til i morgen. Trenger lys, da min kone nekter meg å gjøre første hover inne i stua

Fremtidsplaner:
    * Nytt LiPo batteri (FlightPower 2C 800mah) og lader.
    * Ny radio/ mottaker.
    * Heading Hold gyro.
    * Børsteløst oppsett.
    * T-Rex 450/500.
    * Resten er budsjettavhengig...
    Attached Files
    Last edited by Tarpoon; 16-02-08, 23:24.
    Trond Nilsen

Comment

• Mademan
      • Apr 2007
      • 1086

Profesjonell topic dette! fine bilder og bra detaljer!
      Like "helipaden" din!

Lykke til, håper du får minst like mye glede av denne hobbyen som så mange andre har fått
      Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• Tarpoon
        • Jan 2008
        • 335

Takk for det
        Helipad'en lagde jeg da jeg kjøpte Comanchen, mer trening i å punktlande.

Moro så langt, og selv om jeg vet at dette heli'et langtfra er like stabilt som en T-Rex, så regner jeg med det blir gøy uansett. Litt ekstra jobbing med halen gir mer trening.. håper jeg
        Trond Nilsen

Comment

• Tarpoon
          • Jan 2008
          • 335

Da har jeg prøvd meg på min første flytur. Tok en tur ned i garasjen på jobben. Der er det nok plass på en søndag, og et glatt og fint gulv å trene på.
          Oppdaget at dette helikopteret langtfra er like stabilt som min E-Sky Comanche. Jeg burde kanskje sette noen vekter på flybar nå til å begynne med. Tar også i mot andre tips.

Videon er tatt med mitt mobilkamera, og holder ikke akkurat beste kvalitet. I starten er det en del prøving og feiling, men det går litt bedre mot slutten. På Batteri nr.2 ble det mye bedre, og klarte å holde den i ro, men da ville ikke mobilkameraet mer.
          Trond Nilsen

Comment

• Mademan
            • Apr 2007
            • 1086

Det minnet meg om en Honey Bee cp2^^

Ikke dårlig flyving heller, brang meg tilbake til mange minner
            Fin garasje å fly den i da
            Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• TFlight
              • Sep 2006
              • 156

Originally posted by Tarpoon
              Oppdaget at dette helikopteret langtfra er like stabilt som min E-Sky Comanche. Jeg burde kanskje sette noen vekter på flybar nå til å begynne med. Tar også i mot andre tips.

Videon er tatt med mitt mobilkamera, og holder ikke akkurat beste kvalitet. I starten er det en del prøving og feiling, men det går litt bedre mot slutten. På Batteri nr.2 ble det mye bedre, og klarte å holde den i ro, men da ville ikke mobilkameraet mer.
              Flott byggetråd Tarpoon.... Du har helt rett i at dette helikopteret nok ikke oppleves like "stabilt" som visse andre entry-level helikoptre. Det reagerer ganske kontant på stikke-input, og selv om dette er et ganske "enkelt" helikopter, med fast pitch, så er manøvrerbarheten veldig god. Det er nok hovedårsaken til at du opplever det som mer "nervøst" enn Comanchen. Med riktig oppsett og justering så flyr det imidlertid veldig presist.

En av de store "Hornet-freak'ene" på nettet (kaller seg Dark Horse) har laget denne demo'en av X-FP'en, som vi har liggende på vår WEB: http://www.technoflight.no/shop/anim...P-Learning.wmv.

Det som er fint med Hornet-serien er at man kan starte ut på "grunnplanet" med FP'en, oppgradere til CP-versjonen med collective pitch, og videre med Bell-hiller miks, oppgraderte halerotor og børsteløst (X-3D) i takt med ferdigheter og behov.

Gleder meg til fortsettelsen på føljetongen din....

mvh
              -
              Jørgen Dahl
              Innehaver av www.technoflight.no
              fra 2006 til 2008...

Comment

• Tarpoon
                • Jan 2008
                • 335

Originally posted by Mademan
                Det minnet meg om en Honey Bee cp2^^
                Ikke dårlig flyving heller, brang meg tilbake til mange minner
                Fin garasje å fly den i da
                Flere som sier at HBCP2 er en billig kopi av Hornet. Tror nok Hornet'en er mer robust enn den. Garasjen er fin den ja, særlig nå når det er litt for mye vind ute

Originally posted by technoflight
                Det som er fint med Hornet-serien er at man kan starte ut på "grunnplanet" med FP'en, oppgradere til CP-versjonen med collective pitch
                Ja, men ifg. DarkHorse så er det veldig få som gjør akkurat det. De fleste kjøper et nytt CP i tillegg til den. Den mest naturlige oppgraderingen jeg ser for meg, er et børsteløst oppsett. Jeg ser du har en fin liten pakke i webshop'en din

Siden sist har vært hos en kollega for å drille opp et par skiver slik at rotorbladene får en del større kontaktflate slik at de ikke knekker så lett ved en evt. kræsj. Skal legge ved bilder senere, siden de skivene ble "custom made". (Ønsker meg dreiebenk til jul )

Det har ikke blitt så veldig mange flyminutter ennå, men har fått trimmet helikopteret bedre, samt funnet ut at det batteriet jeg bruker må settes lengre bak for å beholde CG nøytral. Mulig dette blir bedre med et annet batteri, det får vi se på etterhvert.

Har iallefall en liten video fra torsdag der jeg flyr i garasjen igjen:

Trond Nilsen

Comment

Working...