Unconfigured Ad

Collapse

Halen logrer..

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • retlaw
    • Jan 2007
    • 896

Halen logrer..

Da jeg var ute og skulle fly min trex600 idag så logret halen. Skjønner ikke helt hva det kommer av siden alt funktet forrige helg og helien har stått i ro. Feilsøkt og forsøkt å finne ut av det uten hell.
    Siden sist så lekte jeg litt med radioen DX7 da jeg forsøkte å endre på noen bryterer i RF4. Men det var under en anne radio modell og for sikerthetskyld har jeg nå lagd en ny radio modell til helikoptret men halen logrer like fælt. Tips om hva det kan være`???
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no
  • Mademan
    • Apr 2007
    • 1086

Lav RPM?
    Gyro gain for lav?
    Hva slags gyro bruker du?
    Servo er hakkete? (slet med logrende hale LENGE før jeg fant ut at den hadde slitt seg inni)
    Kanskje glemt å stille inn Gyro chanel riktig på radio (Gain eller Aux osv.)
    Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• retlaw
      • Jan 2007
      • 896

Originally posted by Mademan
      Lav RPM?
      Gyro gain for lav?
      Hva slags gyro bruker du?
      Servo er hakkete? (slet med logrende hale LENGE før jeg fant ut at den hadde slitt seg inni)
      Kanskje glemt å stille inn Gyro chanel riktig på radio (Gain eller Aux osv.)
      Gain optimalt. Prøvd å endre på denne uten resultat. Gy611 m 9256
      Servo glatt som babyrumpe
      Mekanikk alt 100% riktig.
      Radioen viker okey

Skal forsøke å skifte dobbeltsidige teip imorgen, om ikke det funker så må jeg skifte gyro og haleservo for å se om feilen kan liggge der.
      Det virker som det er noe mekanisk som får helien til å vibrerer, men kan jo også være motsatt.

Synes at det rart at det kom over natta bare.

walter@retlaw.no

Comment

• KTL!
        • Sep 2003
        • 295

Kan det være att thrustlagrene i halen sitter for fast i halebladholderene? en del trex 500 og 600 har hatt problemer med dette
        jeg hadde problemer med det på min 500

har du grease i disse lagrene?

Comment

• retlaw
          • Jan 2007
          • 896

Originally posted by KTL!
          Kan det være att thrustlagrene i halen sitter for fast i halebladholderene? en del trex 500 og 600 har hatt problemer med dette
          jeg hadde problemer med det på min 500

har du grease i disse lagrene?
          Takk for tipset, men i så fall så har jeg glemt å montere de thrustlagrene hehe

walter@retlaw.no

Comment

• -GAS-
            • Jun 2007
            • 1323

Du skriver at Gain er optimal.... hva er det? hvorfor ikke skrive hva du har i Gain, i prosent, istedenfor optimal? Har du prøvd å smøre mekanikken bak i halen?

Reima kan være på vei til å ryke, eller kanske smøre denne litt også? den kan gi fra seg mye statisk støy.
            Last edited by -GAS-; 24-02-08, 01:39.
            Christen
            http://jetsofnorway.com/

Comment

• retlaw
              • Jan 2007
              • 896

Originally posted by Christen
              Du skriver at Gain er optimal.... hva er det? hvorfor ikke skrive hva du har i Gain, i prosent, istedenfor optimal? Har du prøvd å smøre mekanikken bak i halen?

Reima kan være på vei til å ryke, eller kanske smøre denne litt også? den kan gi fra seg mye statisk støy.

Gain er på 34 om jeg husker riktig. Det skal være det optimale for min modell med tanke på limet og lengden av servohornet ca.12.5mm. Husker ikke hvor jeg plukket opp denne verdien da jeg satte opp modellen(helifreak/finless?), men har lagt merke til at det er flere av de store internasjonale gutta som har samme verdi på sine 611. Har logret ca 200 turer uten noe tegn til halen ikke lystrer eller slipper. Halen har vært super frem til nå.

Reima har jeg sjekket at den er hel med øyet. Ingen mulighet for å stramme/løsne den på trex 600, men syntes at den var litt slakk (husker ikke om det er normalt)

Halemakanikken er ikke smørt, men den glir såpass bra at halebladene vibrerer sammen med rudder-stikken når jeg slipper den.
              Last edited by retlaw; 24-02-08, 02:17.

walter@retlaw.no

Comment

• retlaw
                • Jan 2007
                • 896

Nå har jeg brukt masse tid på å skiftet haleservo & gyro(Gy611 - Gy401), mottaker og er kommet like langt Fått målt BEC spenningen, og skjekket driverse som at kablene er like hel
                Fikk erfare noe som lignet på radiostøy idag med mitt DX7. Etter at jeg hadde skiftet gyro og servo ga servoen noen merkelig utslag. De samme utslagene kom etter at jeg hadde slått av radioen. Lest litt på nett at JR(DS821) og Gy401 ikke er kompatibelt så har ikke lagt mer i det.

Fra Futaba sine nettsider.
                COMMENTS: Can be used in helicopters and airplanes (Due to 0-100% Gain Adjust).
                The new SMM (Silicon Micro Machine) technology is the integration
                of mechanical elements, sensors, actuators and electronics all
                brought together on a common substrate chip. This hobby industry
                first, results in a gyro sensor with an unprecedented level of
                functionality, reliability, and sophistication.
                This will not work with the JR Digital Servos. These have a different
                pulse.
                KLH11/20/00
                ir/jl
                updated jpg 3/16/06

walter@retlaw.no

Comment

• esmel
                  • Dec 2004
                  • 2830

Statisk utlading fra halen? Har lest litt om slike problemer tidligere mener jeg å huske. Det har vel ført til at folk har jordet bommen i ramma hvis jeg ikke husker feil.
                  Løse skruer i carbonramma som gnisser, hvis det er det du har?
                  Litt usikker på hvor følsom DX7 er overfor den type støy.

Du flyr elektro du ikke sant...? Hvis ikke og det er fuel du har kan du jo få litt loggring med en motor som går litt rikt, men mener å huske at du fløy elektro...

Hvor rytmisk er den loggringa?
                  Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• retlaw
                    • Jan 2007
                    • 896

Originally posted by esmel

Jepp, det trex 600E vi prater om. Vart plaget av mye tull siden jeg krasjet den 1 nyttårsdag. Logringen er konstant uansett hva jeg gjør. I det jeg tar av så begynner den etter maks 5 sek. og gir seg ikke. Ser at gain endrer seg i displayet til 611 og med lysdioden til gy401. Halen er av carbon og det er ingen løse deler i helien som jeg veit om. Mistenker at feilen må ligge i et lager eller hos internt feil i cyclic servoene. Det rare at det kom over natten..
                    Skal bestille nye lager til modellen da jeg ikke har skiftet lagrene siden jeg fikk den, så for vi se om det hjelper..

walter@retlaw.no

Comment

• retlaw
                      • Jan 2007
                      • 896

Originally posted by esmel

Jepp, det trex 600E vi prater om. Vart plaget av mye tull siden jeg krasjet den 1 nyttårsdag.
                      Logringen er konstant uansett hva jeg gjør. I det jeg tar av så begynner den etter maks 5 sek. og gir seg ikke. Ser at gain endrer seg i displayet til 611 og med lysdioden til gy401. Halen er av carbon og det er ingen løse deler i helien som jeg veit om. Mistenker at feilen må ligge i et lager eller hos internt feil i cyclic servoene. Det rare at det kom over natten..
                      Skal bestille nye lager til modellen da jeg ikke har skiftet lagrene siden jeg fikk den, så for vi se om det hjelper..

walter@retlaw.no

Comment

• -GAS-
                        • Jun 2007
                        • 1323

Statisk utlading i halen, det er et veldig kjent problem når logring plutselig oppstår. Derfor spør jeg om du har prøvd å smøre halereima, WD40 f.eks tar bort denne statiske elektrisiteten som oppstår. Vet om et helikopter som har magnetiserte føringshjul til haleriema for å forhindre dette. Ellers er det veldig lite sannsynelig at 2.4 blir støyet av noe. Før du bytter lagere kan det være en ide å smøre alle deler som går fort rundt.

Har du tatt ifrahverandre hale mekanikken å skjekket hvert enkelt ledd om det er noe som kniper? Skiftet du thrustlagere i bladholderene til halen etter krashen? et lite hakk i lagerbanen her kan gi logrende hale.
                        Christen
                        http://jetsofnorway.com/

Comment

• Badevakt1
                          • Jan 2007
                          • 79

Originally posted by retlaw
                          Ingen mulighet for å stramme/løsne den på trex 600
                          Hva mener du med det?
                          Hvis jeg ikke misforstår deg er det bare å løsne skruene som holder "Tail Boom Case" og dra halebommen litt bakover så får du strammet halereima. Den skal riktignok ikke være for stram, men hvis den er så slakk at den slår bort i halebommen kan du få problemer.
                          Har en kamerat som fikk problemer med sin Trex450 i går (den hoppet og spratt i alle retninger) og det viste seg å være statiske utladninger som gjorde at servoene levde sitt eget liv. Dette ble helt borte når vi strammet halereima en smule.

Comment

• Heliman
                            • Mar 2006
                            • 1254

Det er mest sannsynlig lagrene i halen som er blitt "hakkete"...
                            Det er ikke så lett å kjenne alltid, men om du kobler av pusrod'n og prøver å dra bladene fra hverandre samtidig så du vrir på dem(pitch retningen) så kan du muligens kjenne at de er blitt hakkete...
                            Sånn var min 600e ihvertfall når den begynte med de faktene der
                            Mvh
                            Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• retlaw
                              • Jan 2007
                              • 896

Feilen funnet

For dere som har lurt på hva som var feil, har jeg nå funnet den. En av skruene til haleholderen hadde løsnet slik at den ene av bladene ble ca 3mm lenger og fikk også helt feil tyngde punkt.
                              Attached Files

walter@retlaw.no

Comment

Working...