Unconfigured Ad

Collapse

Trex500 med glitch idag...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hanzo
    • Nov 2005
    • 845

Trex500 med glitch idag...

Yes, er godt fornøyd med dagen idag... 500 min gikk i bakken så plastikspruten sto. Merket at det var noe kødd med halen, og testet et par climbouts før jeg gikk videre til litt forsiktig flygning. Kjørte et par stallturns, og merket at halen hadde noen rare vibrering innimellom, merket det ihvertfall et par ganger iløpet av et lite minutt. Et minutteller så uti flygningen dør hele greia for meg midt i lufta, og dritten ramler død til bakken. Hørte tydelig at rotoren døde ut, og mistet også servoene, hadde null styring på noe som helst.

Har lest veldig mye om problemer med dette på Helifreak, men ikke så mye her i norge? Er det noen andre her som har opplevd problemet? Har andre her gjort noe for å unngå det, f.eks jordet halen, batteri til motorfeste etc?

Har samme post på healifreak, så får vi se hva som kommer ut av det, men hadde vært moro å hørt om andre nordmenn har samme problem. Dersom det er problem med statisk elektrisitet øker jo dette med tørr luft. Nå har vi jo hatt 95% luftfuktiget og oppover her de siste ukene, kansje flere får problem etterhvert som sola titter frem?
  • Litespeed
    • Jun 2005
    • 1064

Trist å høre at det gikk i bakken men kjører du på 35mhz? med antenna bakover med god avstand til reg og motor...
    Har selv en T-rex 500 med 2,4ghz Futaba fasst systemet, har flydd 7-8 battpakker hittil uten glitcing men eneste problem er wobling med halen, men det ble bedre etter at jeg satt opp trottlekurven ifra 0 40 70 90 100 til 0 40 80 90 100. Dette skal slite seg til etter det det sto på en post på helifreak...vi får se..
    Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• KTL!
      • Sep 2003
      • 295

Jeg har hatt en brownout der jeg mistet kontakt med motor + elektronikk og knuste en god del på helikopteret..det var på den 3. turen min med helikopteret

Men etter at jeg har sprayet silikonspray på beltet har jeg ikke hatt noen problemer med det
      og jeg har vel fløyet rundt 30turer med det etter krasjen

Comment

• Hanzo
        • Nov 2005
        • 845

Kjører Spektrum forøvrig, ga opp noe annet for lenge siden. Får bygge opp elendigheten igjen, og ta på nytt lag med silikon og se om det hjelper eller hva som skjer.

Comment

• Mademan
          • Apr 2007
          • 1086

Mange som har hatt problemer ed dette ja. Jeg har sprayet beltet godt med silikon, null problemer. Prøv å ikke spray noe selve bommen, da øker elektrisiteten his dte var det som var problemet.
          Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• Heliman
            • Mar 2006
            • 1254

for å unngå statiske utladninger så er graphit33 mye bedre enn silikon...
            Mvh
            Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• Hanzo
              • Nov 2005
              • 845

Noen som har peiling på hvor man finner slikt i norge?

Comment

• Litespeed
                • Jun 2005
                • 1064

Ser at det ikke bare er halebom belte som lager statisk elektrisitet , men mest ifra halerotorblader i plastik.
                Løsningen er Carbon haleblader og Graphit33 på belte som da holder 100 flyturer+.

Se test på Helifreak :

Main Source of STATIC... with Video and SOLUTION!

--------------------------------------------------------------------------------

I picked up a Greenlee AC Voltage Detector from Home Depot to try some of the static testing like ChasHeliCop have been doing. I decided to open up the unit and see if I can some how measure the strength of the static charge with my voltmeter. Seems that the device works off of a charge pump type circiut (takes AC voltage field near the probe and charge a capacitor, amplifying the signal). A Schmitt Inverter chip was use in the circuit like a comparitor and trigger the LED/Piezo buzzer when voltage reach about 1.4V. I added a Op-Amp to buffer the signal and was able to get a reading ranging from 0.435V to 2.4V instead of the on/off.

Testing showed that the static that is sense on the boom comes mainly from the Plastic Tail Blades. A little bit is from the belt but mainly from the blades. The charge is stored in the boom, but when the boom is grounded to the tail bearing, the static charge is gone.

Solution 1:
                Ground Boom to Tail Case Bearing

Solution 2:
                Get a metal tail case and remove coating and make sure there's continuity between boom and bearing.
                Checkout this thread: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=62593

Solution 3:
                Keep belt lubed with silicon oil or graphite (this keeps boom from holding charge)

I believe you don't need to gound anything else to take out this static from the boom.
                Øyvind

Comment

• Heliman
                  • Mar 2006
                  • 1254

Originally posted by Hanzo
                  Noen som har peiling på hvor man finner slikt i norge?
                  Mvh
                  Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• airborn6
                    • Nov 2005
                    • 40

Hvorfor er det så mye problemer med 500 og ikke 450?
                    Trex 250, Trex 450 ccpm, Trex 500 CF, Trex 600N Pro, Trex 700E FBL
                    PA Extra MX, Yak 54 3D EPP
                    Spektrum DX7

Comment

• Litespeed
                      • Jun 2005
                      • 1064

Bytta ut alu bommen med en i Carbon og satt på Carbon halerotorblader,,problemet er løst....
                      Øyvind

Comment

• Mademan
                        • Apr 2007
                        • 1086

Originally posted by airborn6
                        Hvorfor er det så mye problemer med 500 og ikke 450?
                        Det er ikke bare 500'en. Finnes på ganske mange heli i alle størelser, men har bare ikke fått de utslagene som det har på 500'n. Sjekk på helifreak under 500 forumet. Var et bra svar på det der
                        Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• Tiger'n
                          • Dec 2006
                          • 112

Litespeed jeg tror ikke carbon halabommen hjelper mye, jeg fløy i går med carbon halabom og plastikk halerotorblader og på slutten av den andre turen slo plutselig failsafen inn. Det virket slik ettersom den plutselig kuttet motoren og falt rett i bakken. Denne gangen benyttet jeg JR DSX9 2,4GHz, hadde omkring samme opplevelse med JR9XII og PCM mottaker for noen uker siden, da mistet jeg plutselig tilnærmet helt kontakt med modellen og etterhvert ukontrollert rett i bakken.

Så langt har jeg ikke benyttet noe på halereima siden det aldri har vært noe problem væeken med 450 eller 600 modellene mine. Men ingen tvil, nå skal jeg bestille graphit33 og har allerede carbon halablader i posten. Det er rimelig irriterende å krasje pga av slike ting, men vi prøver igjen...
                          T-REX 500 ESP Mikado mini V-bar * T-REX 700N Mikado V-bar * T-REX 700N * T-REX 600 CF "Airwolf"
                          JR DSX9

Comment

Working...