Unconfigured Ad

Collapse

Problemer med halebom i trex 450SE

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • retlaw
    • Jan 2007
    • 896

Problemer med halebom i trex 450SE

Har en lite vrient nøtt å knekke Etter at jeg skiftet motor på trex 450 har jeg slitt med at modellen plutselig faller fra hverandre i luften. Den ny installerte motoren en Scorpion HK2221-6 på hele 4400kv. Med 13T pinjong for jeg hele 3800rpm i headspeed og med en 12 tenners 3500rpm.

Første gang jeg prøvde modellen med den mye motoren rakk jeg fly i 3-4 min til jeg hørte et lite puff og så hele modellen eksploderer i luften. Var egentlig et stilig krasj å se på. Hele den selvlysende oransje fargede canopyen forsvant inn i rotorbladene slik at idet modellen gikk i oppløsing så virket det som det snødde oransje. Halen, kroppen, hvert av rotorbladene og batteriet flydde i hver sin retning og var å finne igjen spredt i sirkel på ca. 30 meter i diameter.
    Etter ha plukket alle delene og grublet litt over hva som kan ha skjedd kom jeg til den konklusjonen at batteri stroppen hadde rykket i luften da jeg fant den delt i to i åkeren mellom kroppen og batteriet. Batteriet pakken har synelig spor av å ha blitt truffet av bladene nær toppen der hvor kablene stikker ut, og den fikk dratt av balanserings kontakten som er ting som støttet konklusjonen.

Etter å ha skiftet canopy, spindel, hovedmast, hovedmast lagrene, bladholder lagrene, flybar stang, hoveddrev, halebelte, haleaksling, haleblader, karbon halebom, støtte-stengene til bomen, bunnplate, landingsunderstell og noen ball-linker var jeg klar for andre forsøk. Denne gangen fikk jeg flydd i ca. 2 min før jeg på nytt hører et lite puff og ser at hvert av bladene flyr i hver sin retning. Helikoptret falt ned med karbon halebomen knekt ved feste som kun ble holdt igjen av halebelte. Batteriet som jeg denne gangen hadde stroppet fast satt like pent i modellen som ved take-off. Der men måtte jeg innse at det ikke var batteriet som løsnet som forårsaket første krasj.
    Ikke like morsomt å se på og et langt kjedeligere krasj. Mistanken pekte på ball-linkene til bladholderne. Det at karbon halebomen som sjelden brekker har knekt ved begge tilfellene forklarer jeg med at halebomen må ha blitt truffet dirkete av rotorbladene. Ball-linken til bladholderen har i begge av tilfellene forsvunnet så de mistenkes for å ikke takle det høye turtallet hodet utsettes og for å løsne i luften.

Tredje forsøk skjer etter å ha skiftet omtrent like mange deler som ved første krasj og etter å ha giret ned turtallet med en 12T pinjong til ca.3400 rpm. Denne gangen sto jeg og prøvde helikoptret i oppkjørselen etter å ha justert blad vinklene. Som ved de to første krasjene så skjer det etter ca 3 min med flytid. Men denne gangen så ser jeg at det er karbon halebomen som knekker ved feste i luften. Siden jeg ikke drev og lekte meg med hard 3D på avstand så rakk jeg å slå av motoren og lander/autoroterer med minimale skader på helikoptret som kun er en brukket halebom som blir holdt igjen av halebelte.
    Denne gangen er konklusjonen helt utvilsom og er at karbon halebomene brekker ved feste i luften.
    Synes at dette er rart da karbon halebomene har overlevd ca. 95% av alle krasj før motorskifte.

Noen som har opplevd eller hørt om dette før og veit nærmere hva dette skyldes, og om en evt. løsning?
    Last edited by retlaw; 24-03-08, 20:48.
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no
  • Ferry
    • Feb 2007
    • 456

Originally posted by retlaw
    Noen som har opplevd eller hørt om dette før og veit nærmere hva dette skyldes, og om en evt. løsning?
    Tilfeldigvis leste jeg akkurat om noe lignene på Helifreak: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=66955
    Noen videre forklaring har jeg dog ikke.

Comment

• roadrune
      • Jul 2007
      • 2292

Tror nok du bør gå for en alu-bom, ja.
      Det blir jo voldsom belastning akkurat ut fra blokken ved hard halebruk.
      Legg til mer/annerledes vibrasjon fra den høyere HS'en, og jeg tror du har svaret.
      Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
      T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
      JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
      ---------------------------------------------------------------------------
      Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• limvingen
        • Jan 2006
        • 210

Jeg kjører motor med kv 4850 på 11t (12t før). Har alu bom, og niks og nada problemer - kun sinnsyk morro
        Knut Eirik Lyngmo

Bodø Modellflyklubb http://www.bodomfk.net/portal/

Comment

Working...