Unconfigured Ad

Collapse

Mini Titan vibrasjon/kulelinker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mademan
    • Apr 2007
    • 1086

stemmer. men skal man fly litt hardt så strammer man ekstra
    Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• tomra
      • Jan 2008
      • 80

Tiden har ikke strukket til men jeg har gjort en spool up uten rotorblader og da er den uten vibrasjoner i hovedrotor hodet, bare en bitteliten vibrasjon i halen.

Når jeg monterte helikopteret fikk jeg inntrykk av att feathering shaft skulle smøres for å hjelpe monteringen siden flapdampers er ganske trange. Hvor mye skal egentlig feathering shaft smøres og har denne smøringen en direkte funksjon utover monteringen? Jeg var nok ganske konservativ med smøringen min siden jeg ikke ville ha helikopteret fullt av silikonolje etter oppstart...

Ang. linkene mine så har jeg akkurat fått en ny swashplate i aluminium ( ), kulene på den virker faktisk mye bedre. Mulig jeg har vært uheldig med en "bad batch" i produksjonen så langt.
      Thunder Tiger Mini Titan E325
      Thunder Tiger Mini Titan E325 SE
      Align T-Rex 500 CF
      Gaui Hurricane 200 PRO

Comment

• LarsO
        • Dec 2007
        • 1273

Har prøvd det samme jeg også, spool-up uten blader og da står det nesten dønn stille. Jeg brukte ikke grease/fett ved montering av feathering-shaft.

Comment

• tomra
          • Jan 2008
          • 80

Har demontert hovedmast og rotorhode. Eh...jeg finner ikkeŽno speil men har rotert hovedmasta på en prop balancer, kan ikke se/høre noen ubalanse, skal kryss sjekke med ett speil senere. Mulig jeg bytter hovedmasta og lar alt annet være for å se om det gjør noen forskjell.

Noen som har tips m.ht til å fjerne gammel gjengelåsmiddel (T22)?
          Align T-Rex 500 CF
          Gaui Hurricane 200 PRO

Comment

• tomra
            • Jan 2008
            • 80

Har tittet litt mer på vibrasjons problemet mitt.

Byttet hovedmasta, det hjalp ingeting. Mulig det øverste lagret i rammen er ødelagt, synes det virket litt vel slarkete, venter på nye lager, tror jeg. Har bestillt men vet ikke helt om jeg for riktige lager siden TT ikke fører akkurat disse lagrene som reservedel.

Har lagt merke til en annen ting...hvis jeg kjører opp turtallet til like under der jeg for vibrasjonene og så gir litt cyclic kontroll så er vibrasjonene der med en gang. Slipper jeg cyclic stabiliserer det seg. En annen ting som har forandret seg, hvis jeg gjør en rask "spool down" nå så er det bare 1/10 sekund med vibrasjoner hvor heliŽet holdt på å tippe av vibrasjoner før.

Ang. feathering shaft og flap dampers. Hva er egentlig funksjonen til flap damperene? Hvor trangt skal de tette rundt feathering shaft? Kan virke som om de er ganske løse på mitt heli...d.v.s jeg kan uten anstrengelse rotere feathering shaft med en trekker via blad holder bolten. Praktisk talt ikke motstand.

Noen ideer?
            Align T-Rex 500 CF
            Gaui Hurricane 200 PRO

Comment

• LarsO
              • Dec 2007
              • 1273

Jeg har forøvring løst mitt vib. problem med minien. Søkte hjelp til å sette radioen opp skikkeligt og luftet mine problemer. Følgende ble gjort:
              -Noen dråper siliconolje på gummiene/feathering shaft slik at de/denne beveger seg og sentrerer seg lettere.
              -Jeg hadde valgt feil svash-mix på radioen som gjorde at swash platen ikke stod helt 100% i ro når den skulle.
              -Bladene mine (kjøpte nye karbon) ble balansert med mer nøyaktig utstyr enn jeg har. Det var ikke mye, men en halv tapebit i feil.

Etter disse justeringene ble prøveflight utført og det oppførte seg eksemplarisk. Fløy 8-9 batterier den dagen med mini.
              Det vi hadde mest troen på ang. vib. problemet var å smørningen og forandring av pitch/turtallskurver.
              Last edited by LarsO; 02-04-08, 11:01.

Comment

• tomra
                • Jan 2008
                • 80

Så fint att du fikk fikset det Lars

Jeg skal forsøke å smøre mer, eventuellt bytte feathering shaft/flap dampers imorgen. Tenkte også jeg skulle bestille meg ett sett bedre blader...noen som har noe å anbefale?
                Align T-Rex 500 CF
                Gaui Hurricane 200 PRO

Comment

• LarsO
                  • Dec 2007
                  • 1273

Det er disse bladene jeg kjøpte:

Om disse er gode eller ikke, det kan sikkert folk med mere erfaring og viten svare på.
                  Det er vel også verdt å nevne at tanken om at den spesifike pitch v.s. motorturtallet jeg hadde da disse vibrasjonene oppstod ble forandret da oppsettet ble forandret og at kanskje det var en avgjørende faktor også.

Comment

• tomra
                    • Jan 2008
                    • 80

Takk for tipset Lars.

Jeg flatet akkurat ut pitch kurvene mine og nå er vibrasjonen helt borte?!? Det var ikke så stor forskjell på kurvene men tydligvis nok til att ett eller annet i rotorhodet reagerte negativt. Pussig...

Kreves litt mer eksperimentering her men er ihvertfall veldig glad for att jeg kan fly rolig uten all vibrasjonen
                    Align T-Rex 500 CF
                    Gaui Hurricane 200 PRO

Comment

• tomra
                      • Jan 2008
                      • 80

Min reise igjennom vibrasjonenes verden er definitivt ikke over. Monterte nye servoer og carbon blader (Yay ). Vibrasjonene var tilbake med full styrke proppfull av selvtillit. Balanserte bladene, ble noe bedre men fortsatt litt vibrasjon under spoolup og masse "chicken dance" under spool down.

Deretter byttet jeg flapdampers og feathering shaft. Hjalp absolutt ingenting. Etter litt ekperimentering med pitch kurvene byttet jeg tilbake til de orginale trebladene og da forsvant alle vibrasjonene under spool up men jeg har fortsatt masse "chicken dance" like før rotorhodet stopper under spooldown.

Imorges begynte jeg ifra scratch igjen, stilte inn kurvene slik manualen anbefaler som utgangspunkt, resultatet ble en spoolup/hover glatt og myk som silke, jeg ser på understellet att det er en del vibrasjon under spooldown men hvis jeg drar throttle spaken raskt tilbake er det ingen "chicken dance", før var det heller motsatt.

Vel, det var litt historie, ett par konkrete spørsmål, med carbon bladene merket jeg att helikopteret hadde en sterk tendens til å hoppe tilfeldig litt opp og ned i hover, noen som vet hva dette skyldes? Med de orginale trebladene har jeg nå lagt merke til att halen har en tendens til å hoppe litt opp og ned , altså vertikal bevegelse, noen som vet hva som forårsaker dette?

Takk
                      Align T-Rex 500 CF
                      Gaui Hurricane 200 PRO

Comment

• LarsO
                        • Dec 2007
                        • 1273

Jeg er ingen ekspert på dette, men det første som slår meg at det "hopper" opp og ned, kan det være at karbonblader er stivere og responderer lettere en tre som du nå er vant til og kanskje er litt "hard" med stikkebevegelsene?

Comment

• Heliman
                          • Mar 2006
                          • 1254

Om paddlene ikke er helt i vater og like så kan du også få vibrasjoner og " hopping" med halen
                          Mvh
                          Bjørn Tore Espevik

Team Visa...

Comment

• tomra
                            • Jan 2008
                            • 80

Takk!

Mulig jeg er litt hard på stikkene, har vært ute å fløyet tilsammen 6stk. pakker og merket ikke noe til det da. Mulig vinden var såpass hard att bevegelsene druknet i alle de andre "hurra meg rundt" bevegelsene
                            Align T-Rex 500 CF
                            Gaui Hurricane 200 PRO

Comment

Working...