Announcement

Collapse
No announcement yet.

Throttle curve vs pinion

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Throttle curve vs pinion

    Frem til nå har jeg bare flydd i normal mode; hovering og forward flight. Min 450 har en 430L motor og en 13t pinjong. Dette vil gi en headspeed i overkant av 3000 med en normal throttle curve på 90-100-90.

    I overskuelig fremtid vil jeg nok bare fly sport og ingen 3D, og vil dermed sette opp helikopteret for lengst mulig flytid. Det som er normalt er vel å bruke en 12T eller 11T pinjong for lavere headspeed.

    Den andre muligheten er å bruke en lavere throttle curve for å oppnå samme effekt. Er det noe som taler imot denne tilnærmingen? En fordel jeg kan tenke meg er at jeg kan ha en lavere throttle curve i Idle up 1, og en normal i idle up 2, og dermed har jeg muligheten til å velge måten jeg vil fly på.
    Trond Nilsen

  • #2
    Originally posted by Tarpoon View Post
    Den andre muligheten er å bruke en lavere throttle curve for å oppnå samme effekt. Er det noe som taler imot denne tilnærmingen?
    Jeg kan lite om dette, men har forstått det slik at børsteløse motorer og ESC'er fungerer mindre effektivt ved lav throttle. Jo lavere throttle-kurve, jo mer effekt går bort i varme. Det lønner seg derfor å kjøre mindre pinion i stedet. Eller i det minste en kombinasjon av litt mindre pinion og litt lavere throttlekurve..

    Comment


    • #3
      Originally posted by Tarpoon View Post
      Frem til nå har jeg bare flydd i normal mode; hovering og forward flight. Min 450 har en 430L motor og en 13t pinjong. Dette vil gi en headspeed i overkant av 3000 med en normal throttle curve på 90-100-90.

      I overskuelig fremtid vil jeg nok bare fly sport og ingen 3D, og vil dermed sette opp helikopteret for lengst mulig flytid. Det som er normalt er vel å bruke en 12T eller 11T pinjong for lavere headspeed.

      Den andre muligheten er å bruke en lavere throttle curve for å oppnå samme effekt. Er det noe som taler imot denne tilnærmingen? En fordel jeg kan tenke meg er at jeg kan ha en lavere throttle curve i Idle up 1, og en normal i idle up 2, og dermed har jeg muligheten til å velge måten jeg vil fly på.

      Regner med at du mente å si at en normal throttel kurve ser slik ut 100-90-100 med en flightmode og ikke 90-100-90.

      Jeg har prøvd begge måter og energi tapet/overskuddet merkes ikke på flytiden så lenge headspeed er likt. Hvor lavt throttel kurve du kan ha er avhengi av regulatoren din. De fleste sier at regulatoren er i faresonen når kurven er under 80%. Jeg har flydd kontinuelt med 70% på Trex 600 med kontronik Jazz 80-6-18 reg. og 60% på Trex 450 med Jazz 40-6-18 uten å ha brent disse. Jazz regulatorene er kvalitets ESC som tåler litt mer juling. Begge Align regulator mine som fulgte med har brent opp. Den ene av dem etter en krasj og den andre etter at motoren feiliet.
      Pitch kurvene på modellen har også noe å si da det er pitch gradene som bestemer hvor hardt regultoren belastes. Tommelfinger regelen er at du skal sjekke regulatorene etter varme ved endt flytur. Mer en lunket temperatur på dem er ikke å anbefale.

      Selv flydde jeg med så lavt pinjong som mulig (etter ønsket turtall) da jeg brukte 430L motoren. Dette gjorde jeg for å få bedre moment(via giring) for å opprett holde headspeed turtallet. Det også tryggere da mann slipper lavt throttel kruve og faren for å overbalaste ESC synker.
      Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

      walter@retlaw.no

      Comment


      • #4
        Takk for svar! Ja, mente selvfølgelig 100-90-100.

        Siden jeg har en Align ESC kommer jeg til å anskaffe en 11T og 12T pinjong, så får jeg se hva som passer best. Med en 11T skulle jeg havne rundt 2600 i headspeed, det burde være en grei start, selv om heli'et blir mer stabilt med høyere headspeed. Ofrer litt for litt lengre crusing.

        Regner med at jeg setter opp en lineær pitch-kurve til å begynne med.
        Trond Nilsen

        Comment

        Working...
        X