Announcement

Collapse
No announcement yet.

mottaker plassering t-rex se v2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mottaker plassering t-rex se v2

    Hei sitter å monterer t-rex og prøver å bestemme meg for beste plassering av mottaker for å ungå forstyrellser,det som er greia er at kabelen fra gyro (align600) er så kort att den ikkje når frem til nedre del på fronten av heli så ,spm er skal eg skjøte gyro kabler sånn at mottaker kan plasseres foran motor,evt over motor der som batteri egnentlig skal være eller inni ramma i bakkant på heliet ?
    Kan også ta med at eg tenker å montere farts reg på utsiden av ramma i bakkant av canopy for maks kjøling .
    Mottaker er ein hitec elektron 6ch.
    Mvh
    Werner
    Werner Gundersen
    500,600esp,600n,Tamiya scania
    Leverandør av fuel og rc utstyr på Karmøy
    mail wg@haugnett.no mob 98234566

  • #2
    Har montert samme reciver bak på bunnplaten med esc på høyre side fremme.
    Gyroet setter du på gyro mountingplate, da er det kort avstand ned.
    Har ikke hatt behov for skjøtekabler selv..
    Husk ferrit/feritt? ring på pwr fra esc om det ikke er montert
    T-Rex 450 SE
    T-Rex 500
    T-Rex 600N/NP/E
    Srimok
    Mini Edge540
    DX7

    Comment


    • #3
      Heisan takk for hjelpen ,då var mottaker montert men blei anbefalt å montere jording fra motor til fartskontroller men på vilken side skal denne monteres på batteri - side eller på - ledningen som går til motaker??
      Mvh
      Werner Gundersen
      Werner Gundersen
      500,600esp,600n,Tamiya scania
      Leverandør av fuel og rc utstyr på Karmøy
      mail wg@haugnett.no mob 98234566

      Comment


      • #4
        Hva slags radio har du? Jeg har ikke lest noe om jording på en liten trex. (men så er jeg nybegynner og da!)

        Fartsregulator og motor generer støy, så du vil helst montere mottaker så langt unna som mulig. Må være opp til enhver hvordan man gjør det, men kan fortelle hvordan jeg gjorde det på min nye 450 se v2:

        Gyro opp ned under festet til bommen, med ledningene mot hovedrotoren, slik at de ikke stikker ut på noen måte.
        ESC helt framme under batteri-hylla like ved motoren. De tre kablene går ned under motoren, og stripses fast i ramma før det går opp til motoren. Ikke strips ESC hardt fast. Borrelås og et smalt stripsbånd løst over gummien mellom kjøleribba og ledningen for sikring. Ingenting som stikker ut her heller. Batterikontakten på ESC peker da mot der kontaktene på batteripakken vil havne.
        Mottaker under gyroen bak, altså langt unna støy og elendighet.

        Organisering av kabler på penest mulig måte sliter jeg enda med, men venter strømper og kontakter i posten så jeg får gjort det enda bedre :>
        Honeybee CP 2

        Comment


        • #5
          Originally posted by burner-duck View Post
          Heisan takk for hjelpen ,då var mottaker montert men blei anbefalt å montere jording fra motor til fartskontroller men på vilken side skal denne monteres på batteri - side eller på - ledningen som går til motaker??
          Mvh
          Werner Gundersen
          Her tror jeg kanskje du kan ha misforstått, det som gjøres på noen helier med belte, er å jorde halerotoren samt bommen til motoren for å fjerne statiske utladninger, og det har ingenting med resten av kretsløpet å gjøre, ledningene skal IKKE kobles inn mot batteriet på NOEN som helst måte.
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #6
            Originally posted by roadrune View Post
            Her tror jeg kanskje du kan ha misforstått, det som gjøres på noen helier med belte, er å jorde halerotoren samt bommen til motoren for å fjerne statiske utladninger, og det har ingenting med resten av kretsløpet å gjøre, ledningene skal IKKE kobles inn mot batteriet på NOEN som helst måte.
            Vel, noen har funnet ut at det av og til kan være nødvendig å koble minusen på batteriet til rammen....
            Choosing and Buying Clothes for Children
            Dette vil selvfølgelig si at om det går hull på isolasjonen til en ledning på pluss siden og den legger seg inntil rammen så får du en kortslutning...
            Mvh
            Bjørn Tore Espevik

            Team Visa...

            Comment


            • #7
              takker for innspill var forresten fin info på den linken, er bare skeptisk på glitch på t-rexen for har hørt å lest såpass mangen som har mye forstyrrelser på disse modellene med mye carbon
              Mvh
              Werner
              Werner Gundersen
              500,600esp,600n,Tamiya scania
              Leverandør av fuel og rc utstyr på Karmøy
              mail wg@haugnett.no mob 98234566

              Comment


              • #8
                Hvis du er redd for glitching, så bør du nok vurdere en 2,4gHz radio.
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment


                • #9
                  Ja er blitt litt skeptisk til denne modellen ja,men har nå flydd lenge md minititan og electron 6 mottaker montert og har aldri hatt eit feilslag så jr9 radioen må nok jobbe ei stund til ja,hehe
                  Mvh
                  Werner
                  Werner Gundersen
                  500,600esp,600n,Tamiya scania
                  Leverandør av fuel og rc utstyr på Karmøy
                  mail wg@haugnett.no mob 98234566

                  Comment


                  • #10
                    Det som skjer er at det bygger seg opp statisk elektrisitet mellom halebom og metalldelen i enden pga gummireima, når forskjellen er stor nok så slår lynet ned. Mener prinsippet heter Van de Graaf generator. Om du kobler sammen akslingen(e) og bommen så eliminerer du muligheten for at det bygger seg opp en forskjell i spenningspotensiale, det jevner seg ut fortløpende fordi det er kontakt. Jeg mener det holder å koble sammen fremre drev med bommen da det bakre ikke har kontakt med resten av rammen og dermed skal ikke utladninger kunne rekke rammen herfra. Jeg har brukt dette og har aldri hatt disse problemene. Jevnling smøring av remma gir samme resultat stort sett.

                    Jeg har alltid hatt mine mottakere nede bak i ramma og esc ute på siden rett bak canopy kanten, dette har funket fint for meg.

                    En del jorder ganske riktig bommen også til minus siden på batteriet fordi den funker som en stor buffer. Jeg mener dette er helt unødvendig om man forbinder bom og haledrevet godt, for da vil det ikke skje noen oppbygging av statisk elektrisitet som må buffres. Mål med ohm-meter at det er kontakt. Uansett har jeg aldri følt for å koble in elektronikken min som lyn-avleder endestasjon...

                    Comment

                    Working...
                    X