Announcement

Collapse
No announcement yet.

Halerotor T-rex 500

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Halerotor T-rex 500

    I dag så jeg at jeg hadde en stor slakk i halerotor-holderene på en ganske ny T-rex 500. var mer slakk i ene siden enn andre. slakken var så stor at jeg kunne dytte tuppen av rotorbladene ca 5mm inn mot halebommen.
    Tok ut halerotor hubben og trustlagerene og skrudde de asmmen uten grippene, da virket det som om den tynne delen av hubben, der trust lageret sitter var litt for langt, så lageret ikke ble holdt sammen. litt vrient å forklare det her....
    Er det flere som har hatt lignende problemer?
    Raptor 50
    TT Redline
    Spektrum AR7100R

    T-Rex 500 CF
    Futaba 611/ BLS251

  • #2
    Satt på Søndag og skrudde sammen min egen hale, men kan ikke huske at jeg merket de samme problemene. Men skal sjekke når jeg kommer hjem

    Dersom du skrur sammen uten "tail rotor holder" (om jeg skjønte deg rett) så skal det vel ikke passe ??

    Eneste jeg kan komme på at du har gjort er kanskje å sette "thrust bearing" skivene inn feil ? Mener den "løse" skiven skulle inn først, men må nesten dobbeltsjekke med bob white sin byggevideo.

    Du får ta noen bilder.. kanskje det blir enklere å se

    Comment


    • #3
      Min er også slarkete.
      Så vidt jeg har fått med meg så strammer vel thrustlagrene opp en del slark baki der når det blir belastet.

      Det jeg ser på som mer problematisk er at selve halen er slarkete/upresis. Pitch på halerotoren kan forandres ganske mye uten at det forandrer på servoen for å si det slik.
      Er på jakt etter en mer presis hale til denne vispa, liker ikke slark Problemet ser ut til å være overgangen mellom bladholderene og armene på pitchslideren samt den kula på pitch slideren i møte med den overføringa som er skrudd fast i halerotorkassa.
      Espen Melby

      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

      Comment


      • #4
        Espen: 404 Not Found
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment


        • #5
          Så ut som en spennende upgrade.. Men må teste litt med bare torque tube upgrade før jeg eventuelt skifter noe mer i halen.. *notere link bak øret*

          Comment


          • #6
            Bladholder slark...

            Jeg har akkurat bygget en t-rex 600 nsp og la merke til at det var bittelitt slark i den ene halebladholderen i motsetning til den andre som hadde null slark. Løsningen min ble å pusse ned bittelitt, nesten usynlig ned på halehuben, slik at lageret ligger inntil. Jeg brukte bare fint smergel papir som jeg limte på en kloss for å få en rett overflate, deretter gikk jeg løs på huben. Husk at huben er nokså myk, og pussingen kan gå fortere enn du tror, så ta deg god tid. Bedre å skru fast bladholderen for å skjekke en gang for mye, en en gang for lite
            Husk at bladholderen blir stram om du pusser for mye...

            Her gjør bob en liknende ting på en t-tex 450 se i den tiden huben ikke passet skikkelig.
            Bare der er det mye som må pusses vekk...

            http://video.helifreak.com/?subpath=...tailhubmod.wmv

            Håper det hjelper

            ------------------------
            Jon Kristian
            - Spektrum dx7

            - T-rex 450 seV2
            - Futaba 401+s9257
            - 3stk JR ds285, swash
            - Align 430XL+align 35A esc

            - T-rex 600N super pro
            - spartan 760+futaba BLS253
            - s9252, swash
            - 9254+align gov, throttle
            - Os. 50 hyper

            - GWS slow stick

            Hilsen Jon Kristian

            Comment


            • #7
              Originally posted by roadrune View Post
              Takk for linken
              Får se om jeg finner noe anna interessant jeg kan bestille derfra en eller anna gang. Syntes det er litt dumt å bruke 500,- på noe som burde vært ok helt fra start. Skal se hva jeg får til på egenhånd i første omgang.

              For ordens skyld er det ikke slark i lengderetningen på bladholderene som er mest merkbar. Den er praktisk talt fraværende, i hvert fall på min.
              Espen Melby

              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

              Comment


              • #8
                Jeg bruker denne Kasama halen, 404 - Not found, som også er slarkefri.
                - Morten Fagermoen - Twitter
                - Team Fagermoen - OHK - Phoenix RC Club

                Comment


                • #9
                  Originally posted by esmel View Post
                  For ordens skyld er det ikke slark i lengderetningen på bladholderene som er mest merkbar. Den er praktisk talt fraværende, i hvert fall på min.
                  Nei, det burde ikke være slark i lengderetningen, da er det veldig unøyaktig. Saken er den at om lageret ikke ligger inntil, vil det bli slark den andre veien også

                  En annen ting kan jo være at et lager eller to har begynt å bli slarkete, men det hørtes rart ut på en ganske ny t-rex. Og siden du sier at det virker som om huben, der du fester bladhoderen er litt for lang vil jeg tro det er det som er grunnen...
                  - Spektrum dx7

                  - T-rex 450 seV2
                  - Futaba 401+s9257
                  - 3stk JR ds285, swash
                  - Align 430XL+align 35A esc

                  - T-rex 600N super pro
                  - spartan 760+futaba BLS253
                  - s9252, swash
                  - 9254+align gov, throttle
                  - Os. 50 hyper

                  - GWS slow stick

                  Hilsen Jon Kristian

                  Comment


                  • #10
                    Fikk sjekket halerotoren min før jeg stakk på jobb og det er merkbar slark i den ene holderen. Blir vel en liten demontering for å se om jeg har klart å gjøre noe feil, men mest sannsynlig så bytter jeg hele halerotoren og tilhørende control arm.

                    Noen som har en formening om hva som er best kvalitet av Precision CNC og Kasame ?

                    Comment


                    • #11
                      Er visst ett kjent problem at halerotoren har slark i seg

                      Kasama Stuff for the Trex500 - Page 2 - HeliFreak

                      Comment


                      • #12
                        600'en min har også betydlig slark hvis du vrir på halebladene, men ikke hvis du vrir på servoen, jeg tror det er måten de er konstruert på som lurer deg....

                        Dette gjelder kun pitch-endring da...
                        Hilsen Rune Marcussen

                        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

                        Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by roadrune View Post
                          600'en min har også betydlig slark hvis du vrir på halebladene, men ikke hvis du vrir på servoen, jeg tror det er måten de er konstruert på som lurer deg....

                          Dette gjelder kun pitch-endring da...
                          Det er faktisk en del slark på pitch også
                          Halepitchslideren beveger seg en del mm uten at det fører til noe liksom.
                          Vel vel, det funker jo slik det er men har litt lettere allergi mot slarkete overføringer.
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #14
                            Jeg fiksa halen min vet å dreie ned litt på akslingene der trust lagerene sitter, sånn at trust lageret blir holdt litt strammere av skruen i enden. så nå virker den kjempefint.
                            men blir nok kasama hale etterhvert tror jeg
                            Raptor 50
                            TT Redline
                            Spektrum AR7100R

                            T-Rex 500 CF
                            Futaba 611/ BLS251

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by roadrune View Post
                              Identisk halemekanikk på min Outrage G5...
                              Mathias
                              Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                              Comment

                              Working...
                              X