Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kjøp av Heli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kjøp av Heli

    Hei. Jeg er ny her men ikke helt ny i RC sammenheng.
    Jeg fløy mye fly fra slutten av 70-tallet og frem til tidlig 90-tall. I det siste har det kribla endel for å begynne igjen og tidligere i sommer kjøpte jeg en liten Twister Bell 47 og har hatt stor morro med den.
    Jeg oppdaget fort at RC verden har ikke akkurat stått stille de 15 åra jeg har vært ute av sirkulasjon så det er mye å sette seg inn i igjen.
    Det har skjedd "litt" på elektro-fronten ser jeg og tiden med 1kg NiCd batterier og undermotoriserte fly er historie tydligvis.
    Planlegger å handle litt utstyr utover høst/vinter både fly og heli. Først og fremst en grei lavvinget elektro trainer men jeg bare må ha en større heli også. Det ser ut som om jeg tar en tur til California i begynnelsen av oktober og tenkte i den anledningen at det kunne være lurt å plukke med seg et helikopter hjem. Har ikke rukket å sette meg veldig inn i alt som sagt men det virker som om T-Rex 600 i en eller annen konfigurasjon er en grei fugl. Jeg er nok ikke riktig "der" enda mht flydyktighet men jeg herjer da rundt med Twister'n uten å smelle i bakken noe særlig og derfor melder ønsket seg om en større modell seg nå. Det hadde feks vært fint å kunne flydd når det blåser mer enn 0,02 m/s vind. Noen som har noen greie anbefalinger? Jeg går meg litt vill i alle betegnelsene. CF/GF antar jeg står for Carbon/Glassfiber? Hva betyr EP? Hva trenger jeg av batteri/motor/gyro etc etc? Ny radio må jeg også ha og sikler litt på JR 9303. Butikken nærmest der jeg vil bo er 403 Forbidden om noen av dere vil kikke litt å gi meg noen konkrete anbefalinger der. På forhånd takk for all input. Jeg beklager om dette er tatt opp mange ganger før men jeg lover å lese alt jeg kommer over

    Mvh
    Morten
    Last edited by Karmann; 26-08-08, 16:13.
    Mvh
    Morten Aase

  • #2
    Tror heller jeg ville satset på en T-rex 500, mye billigere både heli og batterier, og ikke minst billigere å kræsje, den er dessuten nesten like stabil som 600'en.

    I tillegg til heliet, trenger du gyro med haleservo samt tre servoer til swash som MÅ være like, hvis du velger 500, så trenger du bare ett batteri til alt, på 600 anbefales det eget mottakerbatteri.

    X9303 er en veldig god radio.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      For meg virker det som om du vil lære og fly og er interesert i skikkelig redskap. Jeg kan bare anbefale align trex 450 SE Versjon 2. Den har masse metall deler, og har sinnsykt billige reservedeler, og de ryker sjeldent.

      At trex 450 ikke tåler vind er bare tull, den flyr stabilt som fy i meste av været som er i norge. Du kan fint få komplett utstyr til ca 6500 kr for alt dersom du leter litt, helt nytt.
      Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

      Comment


      • #4
        JR 9303 er amerikansk versjon. Dersom du kjøper 2.4Ghz så er det forkjellige regler knyttet til sendestyrke mellom Europa og USA. Se andre tråder ang. temaet.
        - Erik -

        ------------------------------------------
        Logo 600SX + 6003D
        Logo 400SE

        Futaba 18MZ

        Comment


        • #5
          Originally posted by spitmk16 View Post
          For meg virker det som om du vil lære og fly og er interesert i skikkelig redskap. Jeg kan bare anbefale align trex 450 SE Versjon 2. Den har masse metall deler, og har sinnsykt billige reservedeler, og de ryker sjeldent.

          At trex 450 ikke tåler vind er bare tull, den flyr stabilt som fy i meste av været som er i norge. Du kan fint få komplett utstyr til ca 6500 kr for alt dersom du leter litt, helt nytt.
          Jeg tipper du ikke har prøvd større fugler?

          Jeg har flydd 450 i 15m/s, det går, men det går veldig mye bedre med en 500, eller 600.
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment


          • #6
            Takk for tilbakemeldinger folkens!

            Grunnen til at jeg foreslo 600 er fordi jeg trodde større = mer stabilt, men jeg innser jo at det skal ikke stort til for å bli mer stabit enn Bell'en

            Jeg vil gjerne satse på god kvalitet fremfor det billigste jeg finner så jeg er selvfølgelig åpen for alle mulige forslag. Et krav er dog at reservedeler er lett tilgjengelig.
            450SE v2 ser snasen ut den, ikke tvil om det men jeg syns kanskje den er litt liten?

            Om JR 9303 ikke er lov her i landet så utgår jo den selvfølgelig. Å kjøpe noe annet enn 2,4Ghz ser jeg ikke som noe alternativ.

            Hva med lader? Der er det også mye å velge i ser jeg. Igjen, heller en god kvalitetslader som funker på fremtidige behov enn no billig rask.

            Mvh
            Morten
            Mvh
            Morten Aase

            Comment


            • #7
              På flere måter synes jeg 450 er for lite. Er begrensa med vind det tåler, og du bør dessuten holdet det innenfor et relativt lite område og ikke alt for høyt oppe i lufta heller før det blir knøtt lite.

              Av ladere kan jeg bare anbefale Hyperion EOS0610i DUO.
              Honeybee CP 2

              Comment


              • #8
                Originally posted by roadrune View Post
                Jeg tipper du ikke har prøvd større fugler?

                Jeg har flydd 450 i 15m/s, det går, men det går veldig mye bedre med en 500, eller 600.
                Har ikke testet større helier, men vet selvfølgelig at jo større jo mere stabilt. Men det er en ting man også tenke på, og det er prisen på delene, og vil prisen på delene sørge at man nesten ikke tørr å fly?

                Jeg vet om flere tilfeller der prisene på delene var stive og det førte til at de ikke turde å fly annet en tail in. Og det er jo litt kjedelig da i lengden.

                Og lærer man seg å fly en 450 heli, så kan man senere utmerket fly en 600 maskine eller 90 size viss man vil det.
                Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                Comment


                • #9
                  Jeg har to t-rex 450 og er kjempefornøyd med de, men skulle jeg begynt igjen ville jeg helt klart gått for t-rex 500. Denne er på papiret ikke så mye større, men er likevel noe heelt annet. Et hakk opp så blir batterier osv veldig dyrt..

                  Eirik
                  2 * T-rex 450
                  1 * T-rex 500

                  Comment


                  • #10
                    Ikke misforstå meg, 450'en er ett veldig bra helikopter det, og jeg hadde helt klart anbefalt det, hvis penger var ett problem, det ser det ikke ut til å være her og da mener jeg 500 må være førstevalget.

                    Min oppfatning, er at det er ikke verdt de ekstra lappene opp til 600E kontra 500.

                    DSX9 er den ikke-amerikanske utgaven av X9303, og kan anbefales, hvis du skal ha en som er lovlig i Norge, må du kjøpe en med Macgregor logo på.
                    Hilsen Rune Marcussen

                    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

                    Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                    Comment


                    • #11
                      Vil du ha det stort og stabilt og pengene ikke er noe problem så ser jeg ikke noe i veien for å gå for Trex 600E.
                      Blir og gjøre det selv som neste heli for min del.
                      Delene koster jo selvsagt mer men etter å slite litt med å se retningen på 450 kopteret mitt når det kommer litt på avstand så tror jeg at en 600 blir lettere å fly.
                      Ikke trenger det å være så brå i bevegelsene heller.
                      Trex 450 blandingsrase 4S
                      Logo 500
                      Blade mCPX

                      Comment


                      • #12
                        Takk igjen.

                        Leser alt jeg kommer over om dagen av reviews og specs og blir bare mer i tvil. Jeg holder fortsatt en knapp på 600 pga størrelse/stabilitet men man kan jo bli skremt når man sjekker priser på batterier. 2000,- x 3 + en lader til et par tusen får meg nesten til å tro at regjeringa har vært på ferde med en eller annen "drivstoffavgift" her også.

                        Jeg vil ikke gi inntrykk av at jeg er stinn av gryn og penger ikke er noe problem, for det er slett ikke sant, men jeg er blitt så gammel nå at jeg gidder ikke tulle rundt med annenrangs utstyr fordi jeg skal knipe inn noen kroner. Jeg betaler glatt hva det koster for å være sikret god kvalitet heller enn å spy edder og galle fordi billig-rasket ikke duger
                        Mvh
                        Morten Aase

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Karmann View Post
                          Takk igjen.

                          Leser alt jeg kommer over om dagen av reviews og specs og blir bare mer i tvil. Jeg holder fortsatt en knapp på 600 pga størrelse/stabilitet men man kan jo bli skremt når man sjekker priser på batterier. 2000,- x 3 + en lader til et par tusen får meg nesten til å tro at regjeringa har vært på ferde med en eller annen "drivstoffavgift" her også.

                          Jeg vil ikke gi inntrykk av at jeg er stinn av gryn og penger ikke er noe problem, for det er slett ikke sant, men jeg er blitt så gammel nå at jeg gidder ikke tulle rundt med annenrangs utstyr fordi jeg skal knipe inn noen kroner. Jeg betaler glatt hva det koster for å være sikret god kvalitet heller enn å spy edder og galle fordi billig-rasket ikke duger
                          Skal ta en sjapp oppsummering, så får du se hva du syns er viktig.

                          450 Klassen:

                          Fordeler: Billige reservedeler, lett å få med seg. Tåler mye juling(lite som ryker av deler om noe). Lett å få tak i deler.
                          Ulemper: Blir fort lite når man flyr langt borte, mister da orientasjonen. Mindre stabilt enn større klasser.

                          600 Klassen.

                          Fordeler: Bedre stabilitet, syns bedre på lengre avstand. Ser ikke så leketøy aktig ut
                          Ulemper: Dyrere reservedeler (ofte 2-3 ganger dyrere enn på 450). Tåler mindre pga den økte vekten, og dertil svakere deler (relativt).

                          I ditt valg må du også tenke over hvor nervøs blir du av å ha en heli i lufta. Det beste helien blir jo selvfølgelig rent stabilitetmessig en heli på 2m+ i rotorbrede, men da må man ut med noen 10 tusen kroner, og her blir krasjen ikke billig.

                          Mitt lille 450 heli er nesten bare i metall og karbon, og jeg vet at det tåler juling. Dermed flyr jeg med senkede skuldre når jeg flyr den. Går det i bakken så koster sjelden krasjen mere enn 100 kr, men som oftest skjer det ingenting. På større helier så kan man ikke unngå at ting blir dyrere og det ryker mere i en krasj. Dette henger sammen med at delene ikke er i samsvar med påkjenningøkningen som den ekstra vekten krever.
                          Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Karmann View Post
                            Takk igjen.

                            Leser alt jeg kommer over om dagen av reviews og specs og blir bare mer i tvil. Jeg holder fortsatt en knapp på 600 pga størrelse/stabilitet men man kan jo bli skremt når man sjekker priser på batterier. 2000,- x 3 + en lader til et par tusen får meg nesten til å tro at regjeringa har vært på ferde med en eller annen "drivstoffavgift" her også.
                            Du får Zippy-batterier til $133 på hobbycity.com. Mine fungerer bra, og jeg har bare lest lovord om batteriene.
                            Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                            Anything worth doing is worth overdoing!

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by spitmk16 View Post
                              Skal ta en sjapp oppsummering, så får du se hva du syns er viktig.

                              450 Klassen:

                              Fordeler: Billige reservedeler, lett å få med seg. Tåler mye juling(lite som ryker av deler om noe). Lett å få tak i deler.
                              Ulemper: Blir fort lite når man flyr langt borte, mister da orientasjonen. Mindre stabilt enn større klasser.

                              600 Klassen.

                              Fordeler: Bedre stabilitet, syns bedre på lengre avstand. Ser ikke så leketøy aktig ut
                              Ulemper: Dyrere reservedeler (ofte 2-3 ganger dyrere enn på 450). Tåler mindre pga den økte vekten, og dertil svakere deler (relativt).

                              I ditt valg må du også tenke over hvor nervøs blir du av å ha en heli i lufta. Det beste helien blir jo selvfølgelig rent stabilitetmessig en heli på 2m+ i rotorbrede, men da må man ut med noen 10 tusen kroner, og her blir krasjen ikke billig.

                              Mitt lille 450 heli er nesten bare i metall og karbon, og jeg vet at det tåler juling. Dermed flyr jeg med senkede skuldre når jeg flyr den. Går det i bakken så koster sjelden krasjen mere enn 100 kr, men som oftest skjer det ingenting. På større helier så kan man ikke unngå at ting blir dyrere og det ryker mere i en krasj. Dette henger sammen med at delene ikke er i samsvar med påkjenningøkningen som den ekstra vekten krever.
                              Nervøsiteten ligger i tykke lag utenpå så 3m heli hadde nok vært ideelt

                              Jeg kjøper argumentet med at 450 tåler en trøkk og er billig å fikse. Det er absolutt veldig positivt. Avveiningen blir mellom robust og stabilt ser det ut til.

                              På ebay fant jeg en som selger et combo kit som består av både 450 og 600. Det høres ut som en Ole Brum løsning, ja takk begge deler. Hehe

                              http://cgi.ebay.com/FREESHIP-Align-T...QQcmdZViewItem
                              Mvh
                              Morten Aase

                              Comment

                              Working...
                              X