Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESC & Governor mode

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ESC & Governor mode

    Hei.

    Noen som har lyst å forklare litt om hvordan governor funksjonenen på en ESC virker? Lurer da spesiellt på hvordan man kan sette turtallet på motor/Disc. vil også vite hvordan ESC'en regulerer turtallet ut fra variabel belastning.

    Greit å vite når en skal inn i elektrokopter verden.

    Geir
    Last edited by royalevo; 19-10-08, 19:25. Reason: Korrektur
    ------------------

    PA Bad Boy med ASP46
    H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
    E-Flite Taylorcraft
    T-rex 450Sport
    Cessna Cardinal on floates (EPP)

  • #2
    Om du er ukjent med helikopter så må man ikke ha governor på elektro heli.
    Man greier seg også fint med Throttle kurver.
    Har også lest om de som velger og kjøre med flat 100% throttle på idle up.
    Grunnen til at dette fungerer bra er at børteløse motorer har høyest virkningsgrad når de nærmer seg full gass samtidig med at de ikke tar skade av høyt turtall i motsetning til nitro motorer.
    Men om du vil ha governor så stiller jo sagen seg litt annerledes.
    Ville bare nevne at det ikke er noen nødvendighet på elektro heli.
    Trex 450 blandingsrase 4S
    Logo 500
    Blade mCPX

    Comment


    • #3
      Hei,

      Takker for svar, er forholdsvis ny på elektrokopter, men har flydd mye fuelheli de siste årene.

      Grunnen til at jeg spør, er at jeg regner med at momentkurven på en børsteløs ikke er en konstant, men en "S" kurve som på en fuel motor? Så om du har en ESC med governor mode og setter headspeed på feks 2000O/min, og belaster kopteret maks slik at motoren gir etter, så må det vel være en form for tilbakemelding fra motor til regulator, om at den sakker slik at regulatoren kan gi pådrag? eller er jeg helt på jordet?

      Geir
      ------------------

      PA Bad Boy med ASP46
      H9 T-34 Mentor Saito 82 (på byggebordet)
      E-Flite Taylorcraft
      T-rex 450Sport
      Cessna Cardinal on floates (EPP)

      Comment


      • #4
        ESC'en måler pulsene den gir motoren på en eller annen måte, og leverer strøm deretter, så ja, bogger motoren, vil den få mer strøm så sant det er mer å gi.
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment


        • #5
          For å forklare litt så er en børsteløs motor en 3 fase motor med fsatmagneter.
          ESCe3n lager 3~ firkantpulser og regulerer turtallet med frekvensen.
          Når da GOVen registrerer sakking så drar den på med høyrer frekvens for å motvirke sakkingen.
          Men som sagt det lønner seg ikke å legge turtallet så langt under maks ettersom virkningsgraden går betraktelig ned etterhvert som turtallet synker.
          Baserer du deg f.eks. å fly på 60% throttle så ender du opp med en motor som trekker mye strøm og gjør batteri, ESC og motor veldig varme.
          Trex 450 blandingsrase 4S
          Logo 500
          Blade mCPX

          Comment

          Working...
          X