Announcement

Collapse
No announcement yet.

Å fly 500-size heli med batterier for 450.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Å fly 500-size heli med batterier for 450.

    Jeg vurderer å bytte ut T-rex 450 SE V2 med en Logo 400, evt. T-rex 500. Det er da nærliggende å seriekoble de batteriene jeg har til 6S 2200 og 6S 2500 pakker. Men fungerer dette bra til mitt behov? Jeg skal ikke fly 3D, kun vanlig sportsflyging og litt lettere akro. Dvs. et snilt oppsett der flytid er viktigere enn ekstrem ytelse.
    Det er vel mye et spørsmål om motorvalg og giring. Logo 400 kan leveres til gunstig pris med ESC og Hacker motor med KV-tall på 1350. Pinionger finnes i ganske mange størrelser. Noe sier meg at det ikke er optimalt med høy rpm på motor og masse utveksling. Det er vel bedre med lavere KV-tall? I så fall snakker vi om en annen motor. I så fall hvilken?

  • #2
    Originally posted by Ferry View Post
    Jeg vurderer å bytte ut T-rex 450 SE V2 med en Logo 400, evt. T-rex 500. Det er da nærliggende å seriekoble de batteriene jeg har til 6S 2200 og 6S 2500 pakker. Men fungerer dette bra til mitt behov? Jeg skal ikke fly 3D, kun vanlig sportsflyging og litt lettere akro. Dvs. et snilt oppsett der flytid er viktigere enn ekstrem ytelse.
    Det er vel mye et spørsmål om motorvalg og giring. Logo 400 kan leveres til gunstig pris med ESC og Hacker motor med KV-tall på 1350. Pinionger finnes i ganske mange størrelser. Noe sier meg at det ikke er optimalt med høy rpm på motor og masse utveksling. Det er vel bedre med lavere KV-tall? I så fall snakker vi om en annen motor. I så fall hvilken?
    Flyr selv med 6S 2500mAh (2x3S og 6S pakker) på en SJM500 (tilsvarende T-rex500)
    Da har man mer enn nok power men ønsker du lengre flytid er nok 5S 3700mAh batteriet for deg.

    Jeg hovrer ca 7-9min på en 6S 2500mAh
    Stian Håvak (82)
    Fly low or crash trying!

    MFN @ Facebook - Like!

    Comment


    • #3
      Originally posted by spewster View Post
      Flyr selv med 6S 2500mAh (2x3S og 6S pakker) på en SJM500 (tilsvarende T-rex500)
      Da har man mer enn nok power men ønsker du lengre flytid er nok 5S 3700mAh batteriet for deg.

      Jeg hovrer ca 7-9min på en 6S 2500mAh
      7-9 minutter høres ikke ille ut. Det er i grunnen tilstrekkelig. Jeg har timer på 6 minutter på 450'n, og da er jeg ganske sliten etterpå. Det er igjen bra med strøm etter kun 6 minutter, men jeg har nok batterier å bytte på. Derfor hadde det vært fint å kunne benytte disse videre på en 500. Men det er kanskje litt korttenkt. På litt sikt må jeg ha nye batterier uansett, og da kan jeg like godt kjøpe 5S 3700. Eneste ankepunktet er at det ikke er så stort utvalg i rimelige pakker. Den billigste jeg har sett er Rhino 5S 3700 til 73 dollar.

      Comment


      • #4
        Hvis du skal gjøre dette, så MÅ batteriene være like, og de bør være like mye brukt (nye), så i praksis blir det desverre en dårlig løsning med brukte batterier.
        Hilsen Rune Marcussen

        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

        Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

        Comment


        • #5
          Originally posted by roadrune View Post
          Hvis du skal gjøre dette, så MÅ batteriene være like, og de bør være like mye brukt (nye), så i praksis blir det desverre en dårlig løsning med brukte batterier.
          Du har vel rett. Sammenblanding av brukte batterier hører til børnelærdommen, bare jeg får tenkt meg om. Logisk er det også. Når jeg tenker etter så har jeg kun 2 x 2 batterier som kunne være aktuelle å bruke. De er riktignok kjøpt inn samtidig, og brukt tilnærmet like mye. Nja, tilnærmet...

          Jeg har tatt et overblikk på norske, amerikanske og kinesiske priser. Det ser ut som 2 stk. 3S fra kina gir mest for penga. Men da er det mest utvalg i 2200 mAh. Norske priser på batterier til 500 er fra 1000-1400. Det er ganske mye dyrere enn batterier til 450.

          Comment


          • #6
            Hei,

            Jeg bruker batteriene fra 450 på 500'en min. Bare pass på at de er like, jeg lader de også sammen med en Duo lader, funker greit for meg iallefall.
            T-Rex 250, en rå liten veps
            T-Rex 450SE, 3xHS65MG, S9650, GY401
            T-Rex 500CF, 3xHS82MG, S9757, GY401
            T-Rex 600CF, 3xS9255, BLS251, GY611
            X-Cell skalaprosjekt

            Futaba 7C FASST

            +endel annet moro småheli greier=)

            Comment

            Working...
            X