Unconfigured Ad

Collapse

Heliet mitt datt ned fra himmelen helt av seg selv

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • perpyro
    • Aug 2008
    • 488

Heliet mitt datt ned fra himmelen helt av seg selv

Under flyging i dag bare falt heliet i bakken uten at jeg kunne gjøre noe fra eller til.
    Jeg flyr over en fotballbane og heldigvis krasjet det i dyp kram snø så skadene er minimale.
    Rett etter en sving i god fart framover bare dør heliet og faller som et prosjektil i bakken.
    Det blei helt begravd og bare toppen av rotorhodet og blarne stakk opp av snøen.
    Blarne overlevde for øvrig uten så mye som ei skramme.
    Det merkelige her er at heliet var på med motoren av da jeg dro det opp av snøen og alle kablene var fortsatt tilkoblet.
    Om mottakeren blinket eller lyste konstant vet jeg ikke for ramme var helt fylt med snø og jeg var snar med å plugge det fra.

Jeg har opplevd et par ganger tidligere at heliet har dødd under spoolup med et spesifikt batteri men dette har løst seg ved å plugge til batteriet på nytt.
    Etter å ha sjekka Deans pluggen på ESCen ser jeg at det er små svarte flekker på kontaktflatene.
    Denne gangen brukte jeg et annet batteri da det døde.

Jeg bare spekulerer i om deans pluggene blir deformerte når jeg lodder de.
    Jeg bruker å plugge hun og han kontakten sammen før jeg lodder kablene på for å forhindre at de deformeres.
    Er det problemer med denne metoden og kan dårlig kontakt i pluggen får heliet til å dø?
    Avstanden mellom med og heliet når det døde var 30-40 meter så tror ikke bortgang av signal er noe problem.

Oppsettet er som følge:
    AR 6200 mottaker.
    Hobbywing 40A ESC med 5V BEC
    GY401
    Spectrum DSP75 servoer på swash.
    S9254 på hale.

Jeg har bestilt meg krympestrømpe og et lass med deans plugger så når de kommer skal jeg bytte plugger på 3 av batteriene mine og hanpluggen på ESCen bare for sikkerhets skyld.
    Så får tiden vise om det hjalp.
    Trex 450 blandingsrase 4S
    Logo 500
    Blade mCPX
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Man skal ikke koble Deans hun- og hankontakter sammen når man lodder fordi fjæra på hankontakten deformeres dersom man varmer for mye. Skal man gjøre det bør man bruke en hankontakt som man ikke skal bruke.

Det behøver ikke være det som forårsaket kræsjen. Det kan og være en ustabil BEC.

Comment

• perpyro
      • Aug 2008
      • 488

Noen som kjennert til stabiliteten til Hobbywing 40A ESC?

Jeg bruker løps hanplugg jeg ikke benytter til noe annet når jeg lodder pluggene.

Kanskje jeg skal kjøpe ny ESC også, de har samme ESCen til 381.- på elefun.

EDIT.
      Bestile ny ESC også.
      En krasj på annet underlag kan fort bli en mye dyrere afære en å krasje i dyp snø som nå.
      Last edited by perpyro; 03-03-09, 18:56.
      Logo 500
      Blade mCPX

Comment

• arhennie
        • Mar 2008
        • 4316

Jeg hadde samme opplevelse med min T-rex 450. Orginal Align motor og ESC, og spektrum mottaker. En 2-3 min ut i andre batteri bare dør maskinen og gjør svalestup rett i frosset gressplen. Det gikk ikke så bra for å si det sånn.

Tenkte på å bytte ESC, men satset så på å ta sjansen igjen uten å bytte noe. Nå har jeg flydd mange batterier siden den hendelsen, og det har ikke skjedd igjen. Bank i bordet

Har fundert på om det kan ha vært slakk halereim pga av kulde, (ca. 3-4 kuldegrader), som gnisset og induserte en spenning som slo ove i ESC eller mottaker. Tenkte på dette da det har vært en del problemer på T-rex 500 der de mener dette kan være et problem.
        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

Comment

• perpyro
          • Aug 2008
          • 488

Desværre er jeg ikke like heldig når det kommer til gjentakelsesfaren ettersom dette er tredje gangen heliet mitt dør av en eller annen grunn.
          Halereima bruker jeg å sørge for er stram når jeg setter heliet opp hjemme i stua for da blir det akkurat passe når halen får krympet det den skal ute i kulda.
          I tillegg har jeg aluminiumsboom og nedre ramme i aluminium slik at heliet har samme elektriske potensiale fra haleblokk til motorfeste.

Men når jeg tenker etter så begynte problemet å oppstå etter forige skikkelige krasj jeg hadde da heliet gikk på nesen under 100% throttle under et misslykket klimb out forsøk.
          Motoren var da fult belastet med full pitch og fult cyklisk utslag når det traff bakken.
          Kunne det hatt en dammenheng?

Men ved bytte av ESC og deans plugger så regner jeg med at problemet er borte når jeg tar av neste gang.
          Logo 500
          Blade mCPX

Comment

• flarssen
            • Jan 2005
            • 1842

Var det bare motoren som kuttet, eller døde radiobiten også? Da kan det være BEC'en som går varm og kutter. Kjør ekstern BEC eller bytt til ESC med switchet BEC innebygget.
            Fred Larssen

Comment

• perpyro
              • Aug 2008
              • 488

Regner med at også radiobiten døde for det var ingen respons på cyklisk stikka når jeg forsøkte å få nesen litt opp, noe jeg skulle fått til om det kun var motoren som hadde stoppet.
              Bruker den innebyggede BEC som er i ESCen.
              Logo 500
              Blade mCPX

Comment

• Lille_Thomas
                • Sep 2008
                • 364

Hadde vel vært greit å tatt en kikk på mottakeren din også i samme slengen.
                Er vel ikke noe mulighet for at antennen din ligger borti noe karbon da?

2,4gHz og karbon går vel særdeles dårlig i lag
                Thomas Rongve

Comment

• perpyro
                  • Aug 2008
                  • 488

Har faktisk gjort det men som sagt, underramma er i aluminium mens øverramma er i karbon men antennene låg inntil aluminium.
                  Men uansett kjekt å vite for jeg var ikke klar over at karbon kunne knekke mottakeren.

Dette oppsette har jeg fløyet siden juli i fjor mens det er den siste månen at heliet har tullet slik.
                  Skulle kanskje ha nevnt det men det er et CopterX 450 (Trex clone) det dreier seg om.
                  Logo 500
                  Blade mCPX

Comment

• roadrune
                    • Jul 2007
                    • 2292

Det kan godt være en "brown out" som følge av enten statisk utlading (jording av halen til motoren gjør susen), eller for at BEC'en ikke leverer nok strøm, jeg opplevde det samme (tror jeg) noen ganger med min 450 og DS285 servoer da jeg var nybegynner, byttet til HS65MG, og problemet var borte.
                    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
                    ---------------------------------------------------------------------------
                    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• Quadrocopter
                      Moderator
                      • Aug 2007
                      • 6357

ESC'en din er den samme som et hav av produsenter leverer bare med forskjellige navn stemplet på etiketten. HC leverer tilsvarende under Turnigy Plush serien sin.

Bruker Plush (40A) regulatorene på flere acro modeller og de har fungert uten problemer helt frem til lørdag - hvor jeg plantet en Sebart Sukhoi rett i bakken fra 15m etter en wingover....

Feilen da var at jeg hadde dratt inn noe snø (startet med ski) i cowlingen. Når snøen traff ESC'en som var varm smeltet den og rant ned i ESC'en. Denne fuktigheten var nok til å få regulatoren til å kutte alt.
                      Etter jeg hadde gravd frem flyet å tørket det virket alt ok igjen.

Kommer til å fylle inn silikon i begge de åpne endene på ESC'en for å få den tett.

Jeg vet ikke om dette var samme grunn til at helikopteret ditt gikk i bakken men det kan være greit å kjenne til problemet.

Et annet utfordring på karbon/alu rammer er skarpe hjørner som servokablene ligger inntil. Disse skarpe kantene har en tendens til å skjære igjennom isolasjonen å kortslutte enten +V eller signal ledningen noe som kan medføre at AR6200 må rebinde mot senderen - dette kan ta (alt etter firmware versjon i mottakeren) flere sekunder noe som er nok til at du ligger i bakken.

Men har du dårlige kontakt i Deans pluggen er du doomed i alle tilfeller.

-Frank-
                      Last edited by Quadrocopter; 04-03-09, 02:22.

Comment

• Ferry
                        • Feb 2007
                        • 456

Originally posted by perpyro
                        I tillegg har jeg aluminiumsboom og nedre ramme i aluminium slik at heliet har samme elektriske potensiale fra haleblokk til motorfeste.
                        Ikke vær for sikker på det. Elokseringen leder IKKE strøm. Jeg har målt en del på ulike elokserte aluminiumsdeler. Tok en ekstra runde nå, for å være sikker. Og ingen elokseringer jeg har foran meg leder strøm. Riktignok har jeg ingen heli-deler her nå, men vil tro det er samme sak. Eller har du gjort noen ekstra tiltak for å sikre kontakt? Uansett så vil en måling vise sannheten.

Comment

• roadrune
                          • Jul 2007
                          • 2292

Originally posted by Ferry
                          Ikke vær for sikker på det. Elokseringen leder IKKE strøm. Jeg har målt en del på ulike elokserte aluminiumsdeler. Tok en ekstra runde nå, for å være sikker. Og ingen elokseringer jeg har foran meg leder strøm. Riktignok har jeg ingen heli-deler her nå, men vil tro det er samme sak. Eller har du gjort noen ekstra tiltak for å sikre kontakt? Uansett så vil en måling vise sannheten.
                          Det er riktig. Halebommen må slipes ned til metallet i begge ender for å få kontakt.
                          Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

• perpyro
                            • Aug 2008
                            • 488

Etter å ha testet med multimetret så er det ingen kontakt over haleboomen desværre.
                            Da blir de sliping av boom i begge ender gitt for den forbindelsen skal jeg ha.
                            Har ikke megget enda for leder det på 500V DC så er det ikke de store statiske ladningene som kan dannes.

roadrune: Du skriver om "brown out" hva er det og vil en egen BEC hjelpe for å unngå dette?
                            Logo 500
                            Blade mCPX

Comment

• roadrune
                              • Jul 2007
                              • 2292

Originally posted by perpyro
                              Etter å ha testet med multimetret så er det ingen kontakt over haleboomen desværre.
                              Da blir de sliping av boom i begge ender gitt for den forbindelsen skal jeg ha.
                              Har ikke megget enda for leder det på 500V DC så er det ikke de store statiske ladningene som kan dannes.

roadrune: Du skriver om "brown out" hva er det og vil en egen BEC hjelpe for å unngå dette?
                              Brown-out er utrykket som blir brukt om mottakere som kutter, og rebooter...

Sikkert i motsetting til black-out.

Uansett, hvis du har en mottakerne uten quick-connect (på nyere modeller, umulig å se forskjell) så vil en reboot som det nevnes ta flere sekunder.

Du kan teste hvilken type du har ved å koble fra strømmen, og så på igjen med en gang for å se hvor lang tid den bruker på reboot.

De nye bruker bare en tidel eller to.

Brown-out kan skyldes to ting, det ene er strømbrudd/for lav spenning, og det andre er statisk utlading.
                              Hilsen Rune Marcussen

JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb

Comment

Working...