Unconfigured Ad

Collapse

Hvilket mikrohelikopter???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Psyko-lefse
    • Feb 2004
    • 1438

Hvilket mikrohelikopter???

Pris er ikke så viktig, lurer bare på hvilket av de som er best:

-MS hornet
    -caliber (den nye lille fra kyosho)
    -GWS dragonfly
    Morten Smøraas
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Veldig mye å si om dette emnet.

Hvilken av de som er best kommer an på hva du skal gjøre. Alle tre er fixed pitch, men Hornet finnes også med collective pitch. Dragonfly tåler mye og er derfor bra å lære på, men Hornet flyr bedre på grunn av høyere rotorturtall. Den nye til Kyosho har jeg ikke hørt om noen som har prøvd. Den er ca 100g tyngre enn andre mikroheli og derfor burde den være mer stabil.

Hornet har hale som er drevet av samme motor som hovedrotoren med servo som styrer pitch på halen, men tannhjulene er veldig skjøre. Hornet er generelt mer sårbart enn de andre vanlige fixed-pitch mikroheliene (Piccolo, AeroHawk, Dragonfly, Hummingbird, Honey Bee...). Dragonfly og Kyosho Caliber har begge egen motor for halen, noe som gjør det enklere, men som kan være mindre presist enn servostyrt hale. Noen helikoptre har også dårlige motorer som slites ut med en gang. Det finnes det løsninger på. GWS sin IPS motor i direktedrift er bra erstatning, og www.like90.com har en løsning for to halemotorer på samme halerotor som er veldig bra.

Jeg har lært fly med AeroHawk og den tåler sinnsykt mye. Jeg ødela aldri noe til tross for alle kræsjene mens jeg lærte å hovre. Det var først når jeg begynte å fly mer fremover at jeg ødela rotorblader. Halemotoren på AeroHawk er veldig skjør og slites fort men den byttet jeg ut med en GWS IPS-motor som har vart veldig lenge. Mitt neste mikroheli skal ha børsteløs halemotor som varer bortimot evig.

Hornet flyr nok best, Dragonfly tåler mest, Caliber er jeg ikke sikker på, men jeg vil tro den flyr nesten like bra som Hornet, men med kortere flytid på grunn av vekten.

Det er egentlig "Elektro- Park & Slow Fly" som er riktig plass for elektroheli-diskusjoner. Her er en annen sinnsykt bra plass for mikrohelispørsmål: http://www.rcgroups.com/forums/forumdisplay.php?f=42 Søk og du finner svar på alt du lurer på. Jeg heter Lynxman der.

Comment

• stein-erik
      • Mar 2004
      • 23

Jeg vil anbefale protech zoom 400, Det flyr veldig bra. Det er oppbygg som et stort helikopter, du skrur inn mini servoer ikke lime.
      prisen er ikke ille heller ca 4500.- for komplett uten radio.
      Det er div videoer på www.ezfly.nu
      Jeg venter på børsteløs til min nå
      stein-erik
      quick 60 pro
      Raptor 50 V2
      kyosho caliber 30
      protech zoom 400

Comment

• Theodor
        • Nov 2001
        • 510

Hvis pris ikke er så viktig ville jeg ha valgt Hornet II

En liten demo her: Hornet_11.wmv
        Theodor Bastberget

Airplanes are for people who can't fly helicopters!
        http://www.modellhelikopter.no

Comment

• stein-erik
          • Mar 2004
          • 23

se på sidene til www.rcheli.se og gå inn på el-flyg og les artikelen "Lite info om el-helikoptar"av thomas han har prøvd det som er laget av el-helikoptere.
          stein-erik
          quick 60 pro
          Raptor 50 V2
          kyosho caliber 30
          protech zoom 400

Comment

• Psyko-lefse
            • Feb 2004
            • 1438

utifra den siden fikk eg det til at horneten var ett dårlig valg pga nervøs hale, mer skjør og ustabil, mens dragonfly var ett bra valg, og prisen er det jo lite å si på....
            Det samme med caliberen, men den er jo svindyr...

Stemmer dette?
            Morten Smøraas

Comment

• raptorheli
              • Apr 2004
              • 32

Originally posted by Psyko-lefse
              utifra den siden fikk eg det til at horneten var ett dårlig valg pga nervøs hale, mer skjør og ustabil, mens dragonfly var ett bra valg, og prisen er det jo lite å si på....
              Det samme med caliberen, men den er jo svindyr...

Velg 400 maskinen, få deg en børsteløs motor med en gang.
              Her er ingen lim søling som på hornet II, og den gamle 1eren.

Problemet for de som har hatt 400 saken, er at de har vært vanskelige å få tak i deler. www.helizone.no selger 400 saken, ellers så har du hornet på www.elflight.dk eller hva den heter som rimelig allternativ.

Kjør på med børsteløs med en gang, spesielt om ikke pris er avgjørende.
              Ikke kjøp "micro" helikopter for at det er så mye mindre, og kanskje og rimeligere. Raptor 30 blir billigere en micro uansett nesten hvordan du snur og vender på det så lenge vi snakker om pitch styring.

Comment

• stein-erik
                • Mar 2004
                • 23

Det blir enklere og få kjøpt deler www.ultramicro.no selger zoom 400 nå og, men det er jo samme som graupner micro star 400 og graupner er det mange som forhandler.
                Skal du ha micro heli så er det zoom 400 ,det er et skikkelig helikopter
                ikke noen liming og tull, men kjøp børsteløs med en gang motoren tåler ikke mange timene. det er faktisk ganske stødig for og være så lite. men ikke sammenlig med 30 maskiner.
                stein-erik
                quick 60 pro
                Raptor 50 V2
                kyosho caliber 30
                protech zoom 400

Comment

• ThomasB
                  • Aug 2004
                  • 1305

nå er det også ute ett helt nytt i norge som heter twister. dette flyr rett ut av esken, og det flyr bra. + at det er svinebillig. ca 2300 kr ink batteri, heli, og radio. kan anbefales.
                  Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                  www.airheads.no

Comment

• ThomasB
                    • Aug 2004
                    • 1305

en annen ting om Kyosho caliber e24 er at der må den medfølgende batteri pakka byttes ut med en li-po 11.1 v for at du skal få det til å fly ordentlig. det er undermotorisert som fy.
                    www.airheads.no

Comment

• Theodor
                      • Nov 2001
                      • 510

Jeg så demo av Zoom 400 maskina på 3D Masters. Den må du absolutt ta med i vurderingen. En rå liten maskin med meget gode flyegenskaper. Fra stabil hovring til 3D flyging. (kunne tenke meg en selv )
                      NB. Husk LiPo celler...
                      Theodor Bastberget

Airplanes are for people who can't fly helicopters!
                      http://www.modellhelikopter.no

Comment

• RødeBaldakin
                        • Jul 2003
                        • 29

Om penger ikke er noen strammende faktor er Hornet II utvilsomt det beste alternativet, det slår zoomen og de fleste andre lett på de fleste områder. Skal du gjøre det på budget er Dragonfly fra GWS komplett til 2600,- det klart beste stedet å begynne og det flyr bra rett ut av boksen og er god kvalitet og bra satt sammen. Kan oppgraderes til collectiv pitch og det finnes bøttevis av andre oppgraderinger.

Markedet er overfylt nå av kloner og kopier med mer eller mindre tvilsom kvalitet i forskjellige ledd som gjør noen av dem nesten ubrukelige. Så pass på det kan fort bli voldsomt dyrt å komme seg i luften til tross for lav startpris.

Fra min drift med www.mikromotor.net har jeg følgende erfaring med andre alternativer:

Colco Thunderbird:
                        Ubrukelig!! aldri kjøp dette, elektronikk virker på en god dag, reklamerer med 6 kanaler, er knapt nok 4, helikopteret flyr dessuten ikke i sin orginale utførelse, ihvertfall ikke på en måte som helikoptere skal fly på.

Smartech Aerohawk:
                        Var et middelmådig helikopter, fløy ikke så halvgalt i standardutførelsen kunne modifiseres til meget grei oppførsel, men det var dyrt, etter de sluttet å bruke GWS elektronikk og begynte å lage sakene selv gikk det galt og er håpløst i den nye utgaven. Elektromotorene, mottaker og mikesekortet brenner ut før man får sagt ostepopp.

Esky:
                        Flyr ikke så værst, ikke helt topp kvalitet på deler og sammensetning men helt ok, elektronikken er rimelig tvilsom og alt er integrert i en enhet så om noe tryner er alt ødelagt.

Feda dragonfly:
                        Omtrent det samme som Esky, noe bedre elektronikk men fremdeles litt tvilsome saker som ryker fort, og litt problemer med motorer som ikke varer lenge før de brenner ut.

Hummingbird:
                        Er omtrent det samme som Feda Dragonfly, noe bedre byggekvalitet, mye bedre elektronikk og motorer men også en helt annen pris.

Comment

• ThomasB
                          • Aug 2004
                          • 1305

men, twister er billigere enn dragonfly, har en lavere delepris, bedre tilgang og flyr bedre. jeg har begge, jeg har og hornet II, denne flyr jo meget bra, men prisen er forferdelig.
                          www.airheads.no

Comment

• RødeBaldakin
                            • Jul 2003
                            • 29

Twister er ikke noe annet enn Esky i ny innpakning og er en gammel utgave av Dragonfly, om du har begge burde du kunne se dette og at mye delene er akkurat likt utformet om ikke av samme faberikant, tilgjengelighet på GWS deler er null problem, sikkert mye lettere en dette anonyme produktet. Smallsize, jeg og en rekke andre forretninger fører disse. Esky flyr ikke i nærheten av hva GWS dragonly gjør, hodet er for slapt og kollapser i litt hard flyving, rotorbladene holder seg ikke i posisjon og vibrasjoner blir tilslutt så ille at man må lande, halemotor er for svak og brenner ut pluss masse annet som GWS har bøtet på med diverse modifiseringer, tror du er en luring under dekke jeg.

Mvh
                            Mikromotor

Comment

• tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

Jeg tror Esky Honeybee (eller noe sånt) og Twister er stort sett samme helikopteret, kloninger.

Comment

Working...