Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hale på Zoom 425

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hale på Zoom 425

    Hei
    Har et Protec Zoom 425 m/en Protech NT-420 Gyro. Sliter med å få hale til å stå i ro. Hvis jeg har gyrogain på ca. 60, holder den retningen ganske bra, men den står å "slår" i lufta.... Hvis jeg senker gainen til ca. 50 Holder den ikke retningen, men da slår den ikke.... har forsøkt å gå ett trinn av gangen, men den står enten å slår, eller så klarer den ikke å holde halen. Noen tips?
    Hitec Eclipse 7
    Caliber 30
    Zoom 425
    Walkera 22E(halvdød)
    Calmato trainer 40
    + noen el. modeller

  • #2
    Kanskje du har en vibrasjon i halen?
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      hmm, kan godt være at det er det, men den er i såfall ikke synlig... hvordan finner jeg evt. ut det?
      Hitec Eclipse 7
      Caliber 30
      Zoom 425
      Walkera 22E(halvdød)
      Calmato trainer 40
      + noen el. modeller

      Comment


      • #4
        Vibrasjon gir som oftest utslag i drifting
        Er servoarmen for lang? Er servoen for mykt festet? Er det mye slark i bladholderene? Har du binding en eller annen plass? Går linkene lett?
        Alle disse tingene kan gi utslag i at halen står og slår...
        Mvh
        Bjørn Tore Espevik

        Team Visa...

        Comment


        • #5
          Originally posted by hensla View Post
          Hvis jeg senker gainen til ca. 50 Holder den ikke retningen, men da slår den ikke....
          Vær oppmerksom på at for enkelte radiosystemer er 50% gain det samme som å disable gyroen. Spektrum DX7 er eksempel på radio som er sånn.
          Der verdier fra 51% - 100% tilsvarer gain på 1% - 100% heading hold. Og 49% - 0% tilsvarer 1% - 100% i normal.
          Sjekk manualen til din radio samt gyro.

          I tillegg bør man på enkelte gyroer justere haleservoen mekanisk inntil halen står i ro med gyro i normal mode. Selv om manualen til din gyro ikke nevner dette kan det være en idé å prøve.
          Dette har vært helt nødvendig for meg på både store og små heli med gyroer av typen Futaba GY401, Align RCE600, Assan 410 og E-sky HH.
          Jeg gjør ikke dette på gyroer av typen Align GP750 og JR G770.

          Men som nevnt her så vil vibrasjoner være veldig ødeleggende. På heli av den størrelsen balanserer jeg alltid bladene da de etter mine erfaringer er den største kilden til vibrasjoner.

          Se denne tråden som forklarer hvordan jeg setter opp halen på mine mindre helikoptre...
          Halejustering etter ostefatmetoden - (MFN) ModellflyNytt.no
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment

          Working...
          X