Announcement

Collapse
No announcement yet.

Slakk i torquetubedrev

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slakk i torquetubedrev

    Monterte torquetube på T-Rex 600E'n min her om dagen og syns det bråker mye mer enn jeg hadde forventet meg.
    Det skriker nesten like mye i dreva til TT som i hoveddrevet. Er det slik det skal være?

    La også merke til at det var nevneverdig slakk mellom dreva i forkant på TT i forhold til dreva i halekassa.

    Har ikke brukt dette før, så er helt grønn.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

  • #2
    hei.
    dumt spørsmål, men har du satt halebommen helt inn så langt den kommer?
    første tanken som slår meg.
    har selv tt på mitt heli og er den 3 modellen jeg har med det nå.
    hadde det på en 600 selv, og det var tight og fint.
    høres vel litt at det er drev kontra reim. men ikke spesiellt mye i mine ører
    Lower, Lower, oops.
    Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

    Comment


    • #3
      En liten rettelse.. så vidt jeg husker fra manualen (t-rex 500) så skal ikke tt være helt tight mot drevene. Du skal dytte halen så langt inn den kommer også lirke litt ut igjen slik at det er slakk. Det er vel en av grunnene til at "drevet?" på stanga er såpass lang i begge ender.

      Correct me if I'm wrong

      Comment


      • #4
        Originally posted by Illusion View Post
        En liten rettelse.. så vidt jeg husker fra manualen (t-rex 500) så skal ikke tt være helt tight mot drevene. Du skal dytte halen så langt inn den kommer også lirke litt ut igjen slik at det er slakk. Det er vel en av grunnene til at "drevet?" på stanga er såpass lang i begge ender.

        Correct me if I'm wrong
        Dette er riktig som du sier. Først dytter man inn akselen inn i halen og bakre drev. Og så en anelse tilbake. Deretter som du sier, det samme med halen. Dette gir også akselen litt å gå på ved temperaturendringer.

        Men når man dytter inn akselen er det ofte man presser drevene sammen. Selv om man drar aksel/hale litt tilbake så vil ikke drevet følge med tilbake dersom man først har fått flyttet litt på det. Ta da fingrene og skyv de to drevene i hver ende av akselen inn mot halebommen. Du sier den ene har slakk, men på den andre kan det hende du vil ane et lite klikk når drevet går tilbake på plass.

        Vet ikke om det vil hjelpe, men det gjorde det på min 700 da jeg hadde samme problem.
        Last edited by arhennie; 11-08-09, 20:41.
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment


        • #5
          Originally posted by arhennie View Post
          ... Dette gir også akselen litt å gå på ved temperaturendringer....
          Uh, akslingen burde vel endre lengde omtrent like mye som bommen slik at dette ikke kan merkes. Regnet på endring i bomlengden fra inne 20 grader til ut - 10 mener jeg det var en gang og forskjellen var vel noe slikt som 0,15 mm eller deromkring så differansen mellom 2 omtrent like lange stenger i samme materiale kan umulig være merkbar...

          Comment


          • #6
            Originally posted by arhennie View Post
            Dette er riktig som du sier. Først dytter man inn akselen inn i halen og bakre drev. Og så en anelse tilbake. Deretter som du sier, det samme med halen. Dette gir også akselen litt å gå på ved temperaturendringer.
            .
            Jeg har dyttet halebommen helt inn i halebomfestet.
            På torquetuben jeg har kjøpt så er det ikke noen låsetapp i halekassa til hullet i bommen, så har har laget litt slakk mellom akselen og TTdreva ved å ikke montere halekassa helt tight innpå.

            Innbiller meg at drevene foran skal være like tighte som i halekassa, rart om det horisontale drevet skal ha mulighet til å flytte på seg? Da flytter det vel på seg under flight også?
            Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

            Comment

            Working...
            X