Announcement

Collapse
No announcement yet.

Batterier igjen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Batterier igjen

    Hei dere. Nok en gang har et 6-cellers batteri sviktet meg. Det er bare ladet ca 10 ganger, og er kun balanseladet. Har vært nøye med å ikke fly over 5 min - i tillegg til at det er ikke gått lang tid mellom bruk.

    Jeg merket at ved siste flyving, så var det ikke særlig igjen i batteriet etter bare 4-5 minutter, så jeg måtte sette heliet på bakken. Nå forteller laderen at det er et 5-cellers i stedet for et 6-cellers.

    Er det noen måte å gi ny trøkk i batteriet slik at den siste cellen våkner til live?
    ________________
    Erling

    T REX 500 ESP (med Futuba 520)
    Blade 400 3D
    Walkera 4#3 V2 Brushless
    Twister Bell

    Spektrum DX6i

  • #2
    Det er helt normalt med "billige" computerladere når du har tappet batteriet for mye. Du setter laderen på vanlig lading noen minutter (altså ingen ballansering) også skal du se at den detekterer alle 6 cellene etterpå.

    Det er ihvertfall min erfaring

    Comment


    • #3
      Hva slags pakke er det sankk om (merke?) Hvilken lader har du ?
      Drammen rock city

      Comment


      • #4
        Typer

        Polyquest LiPo 2500mAh 22,2Volt 25C / 40C til 595,-

        Og en standard 6-cellers balanse-lader fra Smallsize. Husker ikke typebetegnelse.
        ________________
        Erling

        T REX 500 ESP (med Futuba 520)
        Blade 400 3D
        Walkera 4#3 V2 Brushless
        Twister Bell

        Spektrum DX6i

        Comment


        • #5
          Har batteriet ligget lenge oppladet? D.v.s. mer enn 4-5 dager?
          Last edited by Heliman; 07-09-09, 20:13. Reason: skrifeveil
          Mvh
          Bjørn Tore Espevik

          Team Visa...

          Comment


          • #6
            Ja

            Ja, det har ligget oppladet ca 4-5 dager.
            ________________
            Erling

            T REX 500 ESP (med Futuba 520)
            Blade 400 3D
            Walkera 4#3 V2 Brushless
            Twister Bell

            Spektrum DX6i

            Comment


            • #7
              Viser en av cellene 0 volt ?
              Kan du se de forskjellige cellespenningene på laderen ?
              Har hatt lignende tilfeller på billigbatterier 3 cellers 1000 mAh.
              Grunnen har nok vært at en celle er blitt tappet for mye.
              Dersom du skulle på liv i den 6. cella, så bør du lade med balansering, og ta den på utlading mens du sjekker hvor mye du kan trekke ut av pakka før en av cellene når 3,0 volt. Pass da på at du avbryter utladingen.
              Tipper at du ikke får ut over 2000 mAh på den dårligste cella.
              Bfight 210
              De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
              De Havilland DH 2 skala 1/5,3
              Phoenix RC Club

              Comment


              • #8
                hei, dette har også skjedd meg. var unøye nok til å bruke et allerede brukt batteri. kjørte en cell ned i 3.2 volt.... de andre var ca 3.4, 3.5. Det viste da bare 5 celler, mitt 6 cellers 2650 turnigy batteri. lada det en stundt, og prøvde å starte balansering litt etterpå. da var det 6 celler som viste seg. ikke hatt noen probs med batteriet siden, men tviler på at det jeg gjorde var noe heldig for batteriet
                dx7

                Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                Løten MFK
                Stay Frosty

                Comment


                • #9
                  ?

                  Hva mener du Øyvind med å si lada det ei stund, vil det si at du satte det til ladings uten å koble på balansering, for så å balansere etter en stund; hvor lenge etter lading etc.
                  ________________
                  Erling

                  T REX 500 ESP (med Futuba 520)
                  Blade 400 3D
                  Walkera 4#3 V2 Brushless
                  Twister Bell

                  Spektrum DX6i

                  Comment


                  • #10
                    jeg kjørte bare på med 6 cellers balanseringsprog som jeg alltid bruker til lading. har en turnigy accucel 6. bruker alltid lipo balanserings-lading funksjonen når jeg lader. så bare brukte denne, selv om den bare fant 5 celler. den stoppet meg ikke fordet. så jeg kjørte en stundt, og jeg sjekket celle voltage etter ca 20 mins lading. da var alle på rundt 3.9 mener jeg å huske. så jeg prøvde da å starte en ny lade sesjon, og da fikk jeg svar at den registrerte 6 celler. etter dette har jeg flydd sikkert en 15 sykluser på batteriet uten problemer

                    håper dette hjelper. jeg bruker turnigy 2650 30c 6celler fra hobbycity, til mitt trex 500
                    dx7

                    Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                    Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                    Løten MFK
                    Stay Frosty

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by esk View Post
                      Er det noen måte å gi ny trøkk i batteriet slik at den siste cellen våkner til live?
                      Mye lettere å gi et fornuftig svar med mere bakgrunnsinfo, f.eks.. hvilken lader som brukes. De fleste ladere med integrert ballanserer detekterer alle cellene selv om en eller flere celler har lav spenning men gir en feilmelding ala "low cell voltage" e.l. Ladere uten ballanserer sjekker pakkespenningen og gjetter antall celler basert på dette. Om ikke laderen viser spenningen på hver enkelt celle, bør du måle dette på ballansepluggen. Du kan få spenningen opp ved å lade pakken på NiCd program en kort stund under oppsyn. Det tar normalt bare noen få minutter på 1C. Når laderen viser riktig celleantall kan ladingen fullføres på Lipo programmet. Om laveste celle er langt under 3V kan det tenkes at pakken heller bør kasseres.

                      4-5 minutters flytid sier ikke så mye om pakkens tilstand. En tipp topp 20C pakke som belastes maksimalt er f.eks. tom på under 3 minutter.
                      Fred Larssen

                      Comment


                      • #12
                        Det var intr info, at man kan smekke litt liv i ei pakke ( vel kanskje da) ved å kjøre nicd programmet en kort stund. Kjekt å ta med seg.
                        Drammen rock city

                        Comment


                        • #13
                          6 celler igjen

                          Satte batteriet på lading igjen, etter en full utlading. Fortsatt viste laderen bare 5 celler, men jeg balanseladet ca 2250 mAh på batteriet, lot det få pause i 2 timer, satte det opp til balanselading igjen, da viste laderen 6 celler, fylte så opp med ca 150 mAh før batteriet var fullt. Ser ut til å ha gått bra.

                          Takk for hjelpen.
                          ________________
                          Erling

                          T REX 500 ESP (med Futuba 520)
                          Blade 400 3D
                          Walkera 4#3 V2 Brushless
                          Twister Bell

                          Spektrum DX6i

                          Comment


                          • #14
                            herlig

                            det var fint å høre!
                            dx7

                            Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
                            Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
                            Løten MFK
                            Stay Frosty

                            Comment


                            • #15
                              Men en annen sak:

                              Det hender jo rett så det at batteriene blir liggende 4-5 dager eller kanskje mer fullt ladet før de blir brukt. Bør man da toppe de før man tar de i bruk, eller bare ta de i bruk?
                              ________________
                              Erling

                              T REX 500 ESP (med Futuba 520)
                              Blade 400 3D
                              Walkera 4#3 V2 Brushless
                              Twister Bell

                              Spektrum DX6i

                              Comment

                              Working...
                              X