Announcement

Collapse
No announcement yet.

T-Rex 600E - Vibrasjoner som blir verre og verre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • T-Rex 600E - Vibrasjoner som blir verre og verre

    Dette temaet har sikkert vært oppe et utall ganger før, men klarte ikke søke meg fram til noen løsning.

    Var en tur i skogen med heli'et for noen uker siden (har reparert det igjen nå).
    Byttet til torquetube i samme slengen som jeg hadde det fra hverandre.
    Har byttet mainshaft, featheringshaft og flybarrod.

    Første turen etter reparasjonen så vibrerte det såvidt det var, tracking var da riktig.
    Etter dette så har det begynt å vibrere mer og mer, og nå rister det såpass mye at canopyen lager resonanslyder, og trackinga er en halv cm ute av kurs.

    Har gått over alt i hodet, og alt ser tilsynelatende ut til å være rett/fastmontert.

    Har med andre ord kommet til veis ende, og lurer på om det er noen her som har noen forslag til hva jeg kan kontrollere videre.
    Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

  • #2
    Lagrene i bladholderene og nedover hovedmasten pleier å få seg en smell så disse er vel verdt å sjekke, samt lageret i bommen, at dette sitter som det skal og at det er noen cm. off center forover. Bare et forslag...
    Attached Files
    Last edited by LarsO; 09-09-09, 22:24.

    Comment


    • #3
      Enig med Lars i det om lageret på torque tuben. Dersom det ikke er festet skikkelig vil vibrasjoner oppstå og bli verre og verre ettersom lageret beveger seg nedover tuben.
      Sjekk det først du.
      arhennie

      MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

      Comment


      • #4
        takk takk
        Merker at lagrene på masta ikke glir så lett som de burde.
        De glir "hakkete". Kan dette forårsake vibrasjoner som blir verre over et så kort tidsrom? Jeg antar de har vært slik en stund.

        Torquetubelageret sitter midt i bommen, så antar dette ikke er problemet.
        Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

        Comment


        • #5
          Lageret i bommen skal ikke stå midt på, men litt til en av sidene. Antall cm står i manualen..
          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

          Comment


          • #6
            Originally posted by jstn View Post
            takk takk
            Merker at lagrene på masta ikke glir så lett som de burde.
            De glir "hakkete". Kan dette forårsake vibrasjoner som blir verre over et så kort tidsrom? Jeg antar de har vært slik en stund.

            Torquetubelageret sitter midt i bommen, så antar dette ikke er problemet.
            Jepp, dette er nok problemet ditt.

            Edit: torque-tube lageret skal ikke sitte helt i senter, da lager det lettere vibrasjon.
            Hilsen Rune Marcussen

            MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
            T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
            JR DSX9

            Fitjar Modellflyklubb
            ---------------------------------------------------------------------------
            Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

            Comment


            • #7
              Sjekk også at boltene som fester bladholderne til feathering shaft sittet skikkelig fast (du har vel brukt loctite?).

              Sjekk også at demperne i hodet ikke er slitt.
              Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

              Anything worth doing is worth overdoing!

              Comment


              • #8
                Originally posted by roadrune View Post
                Jepp, dette er nok problemet ditt.

                Edit: torque-tube lageret skal ikke sitte helt i senter, da lager det lettere vibrasjon.
                Ok. Skal prøve å flytte på det
                Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by joto View Post
                  Sjekk også at boltene som fester bladholderne til feathering shaft sittet skikkelig fast (du har vel brukt loctite?).

                  Sjekk også at demperne i hodet ikke er slitt.
                  De sitter fast, med locktite

                  Demperne i hodet skiftet jeg ut samtidig med alt det andre som gikk med i forrige kræsj.
                  Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by jstn View Post
                    De sitter fast, med locktite

                    Demperne i hodet skiftet jeg ut samtidig med alt det andre som gikk med i forrige kræsj.
                    Pass også på at feathering shaft er smurt inn med fett.
                    Jeg fikk kraftige vibrasjoner, sårlig på lave turtall, på min T-rex 700 da jeg ikke hadde gjort dette.
                    arhennie

                    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                    http://hadelandmfk.no/
                    www.henniehobby.no/arne

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by jstn View Post
                      takk takk
                      Merker at lagrene på masta ikke glir så lett som de burde.
                      De glir "hakkete". Kan dette forårsake vibrasjoner som blir verre over et så kort tidsrom? Jeg antar de har vært slik en stund.

                      Torquetubelageret sitter midt i bommen, så antar dette ikke er problemet.
                      Lagerene på hovedmasta skal nok ikke gå hakkete, så hvis du merker en slags "rallelyd" så er det bare å bytte. Er du usikker, så bytt uansett. Før du eventuelt bytter, så kan du jo sammenligne nytt og gammelt lager for lærdommen sin del. Jeg pleier å sette kulelageret på spissen av en blyant eller lignende for å lettere kunne kjenne på lageret.

                      En annen ting som også kan øke vibrasjoner er en dårlig justert motor som går ujevnt, men da ville jeg tro at du såg det mest på halen.

                      Men jeg vet ikke om jeg skjønte helt det du sa om trackinga. I starten når trackingen var bra, hadde du da løft på helikopteret? (at du sjekket tracking når heliet var i lufta)

                      Hvis trackingen har blitt en halv cm ute av kurs sånn helt uten videre, tyder ikke det på at noe er feil i øverste del av rotorhodet? Enten på feathering shaft eller selve bladholderene? Kan vel kanskje være noe nedover i linkene/linkarmene også, men at trackingen forandrer seg uten grunn er vel et godt sted å begynne?
                      Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-Trex 250/500/600E/600N/700-Outrage G5-Outrage Velocity 50-MSH protos-DX3R-DX7-JR PC9X2-33% extra 330S-Ultimate 40-+++

                      www.skala1.no - www.sunnfjordrc.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by stressballen View Post
                        Hvis trackingen har blitt en halv cm ute av kurs sånn helt uten videre, tyder ikke det på at noe er feil i øverste del av rotorhodet? Enten på feathering shaft eller selve bladholderene? Kan vel kanskje være noe nedover i linkene/linkarmene også, men at trackingen forandrer seg uten grunn er vel et godt sted å begynne?
                        Jeg opplevde det på T-Rex 250. En nærmere inspeksjon viste at kulelinken (ballelink?!) på en av bladholderne var løs. Hvis jeg husker riktig, kom vel denne ferdigmontert. De hadde vel ikke brukt loctite.. Etter at jeg skrudde den til, tracket bladene fint igjen.
                        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                        Anything worth doing is worth overdoing!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by joto View Post
                          Jeg opplevde det på T-Rex 250. En nærmere inspeksjon viste at kulelinken (ballelink?!) på en av bladholderne var løs. Hvis jeg husker riktig, kom vel denne ferdigmontert. De hadde vel ikke brukt loctite.. Etter at jeg skrudde den til, tracket bladene fint igjen.
                          Jeg hadde også noe lignende på en T-rex 450 engang, men da var det selve armen som kulen satt på som var blitt skjev etter en kræsj. Hadde det vært bladholdere av plast så hadde den nok bare knekt, men aluminium kan jo endre fasongen litt, og det var tilfelle den gangen. Men ellers er løse skruer og kulelinker en stor årsak til at tracking endrer seg, og at skruene sitter er noe av det første som bør sjekkes.
                          Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-Trex 250/500/600E/600N/700-Outrage G5-Outrage Velocity 50-MSH protos-DX3R-DX7-JR PC9X2-33% extra 330S-Ultimate 40-+++

                          www.skala1.no - www.sunnfjordrc.no

                          Comment

                          Working...
                          X