Announcement

Collapse
No announcement yet.

Storage av batterier

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Storage av batterier

    Hei igjen dere. Når jeg velger "Storage" av batterier, så må jeg velge verdi for ampere. Hva bør denne stå på når jeg bruker lagringsfunksjonen på laderen?
    ________________
    Erling

    T REX 500 ESP (med Futuba 520)
    Blade 400 3D
    Walkera 4#3 V2 Brushless
    Twister Bell

    Spektrum DX6i

  • #2
    Originally posted by esk View Post
    Hei igjen dere. Når jeg velger "Storage" av batterier, så må jeg velge verdi for ampere. Hva bør denne stå på når jeg bruker lagringsfunksjonen på laderen?
    Det er ikke så nøye, bare det ikke er høyere enn det batteriet skal lades med.
    Det er bare ladestrømmen du velger, sluttspenningen er satt uansett.
    Last edited by roadrune; 14-09-09, 07:19.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Originally posted by esk View Post
      Hei igjen dere. Når jeg velger "Storage" av batterier, så må jeg velge verdi for ampere. Hva bør denne stå på når jeg bruker lagringsfunksjonen på laderen?
      Hvilken lader?
      Normalt vil Storage funksjonen på en lader lade opp / lade ut batteriet til hver celle havner på ca 3.80V
      Regner med at verdien du referer til er 1C på det batteriet du skal håndtere. (hvis batteriet er på f.eks 2200mA så setter du verdien til dette)
      Last edited by Quadrocopter; 14-09-09, 07:09.

      Comment


      • #4
        bare send dem til meg.... jeg kan ta vare på de
        dx7

        Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
        Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
        Løten MFK
        Stay Frosty

        Comment


        • #5
          Den var bra Øyvind, hehe.

          På min lader , bantam bc6-10 setter jeg amp'en som om jeg skulle lade det på vanlig måte,
          har f.eks en 6s 2800 pakke, ja da setter jeg den på 2,8 amp. så er det bada bing lagrings ladet.
          Drammen rock city

          Comment


          • #6
            Bare sett den til 1C. Om den lader ut og kutter tvert når cellespenningen blir 3,85V, kan det hende at spenningen stiger en del etterpå. Dette p.g.a. motstand i celler/kabler. Da er det en fordel med noe lavere utladestrøm. Men mange sier at det ikke er så farlig om spenningen er 3,85 eller f.eks. 3,95V pr. celle. Uansett klarer den neppe 1C utlading på en 6S 2800 pakke. Fant ikke max utladekapasitet (i Watt) på denne laderen.
            Fred Larssen

            Comment


            • #7
              max discharge 6s = 1,1 amp /max charge 6s = 9 amp.
              Drammen rock city

              Comment


              • #8
                Jeg opplever at min Hyperion lader drar cellespenningen ned til 3,7V og når batteriet lades igjen så har man pasert 80% regelen og vell så det.
                Jeg bruker derfor å dra sellespenningen ned til 3,8V eller fryse pakkene fulladete.
                Fordelen med det er at når batteriet er fryst har spenningen falt til behagelige spenninger og det tar mye kortere tid å tine 5 pakker en det tar å lade de.
                Kong Power sier i hvertfall at man kan langtidslagre fulladede batterier i fryseren så det er hva jeg foretrekker.
                Trex 450 blandingsrase 4S
                Logo 500
                Blade mCPX

                Comment


                • #9
                  Kjøre de i micro'n da eller? hehe, 30 sec på full guffe og ut å fly..

                  Eller som jeg gjorde i dag, 6,50 min på 85% thr på en 500 esp, FP 2500 pakke, på volten 3,84 på alle celler.
                  Drammen rock city

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by perpyro View Post
                    Jeg opplever at min Hyperion lader drar cellespenningen ned til 3,7V og når batteriet lades igjen så har man pasert 80% regelen og vell så det.
                    Jeg bruker derfor å dra sellespenningen ned til 3,8V eller fryse pakkene fulladete.
                    Fordelen med det er at når batteriet er fryst har spenningen falt til behagelige spenninger og det tar mye kortere tid å tine 5 pakker en det tar å lade de.
                    Kong Power sier i hvertfall at man kan langtidslagre fulladede batterier i fryseren så det er hva jeg foretrekker.
                    Har du benyttet denne frysemetoden over tid, og vet batteriene ikke tar skade? Er det andre her også som har god erfaring med dette?

                    Jeg synes selv det er tungvindt å måtte passe på å lade ut batterier som jeg ikke får benyttet osv. Liker også å være klar til å stikke ut en tur for å fly, litt på impuls. Er såpass variabelt med vær her i landet, så er ikke alltid like lett å få planlagt.

                    Men om jeg bare kan slenge de fulladete batteriene i fryseren, så hadde jo det vært gull.
                    mvh Kim

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by kimshans View Post
                      Har du benyttet denne frysemetoden over tid, og vet batteriene ikke tar skade? Er det andre her også som har god erfaring med dette?

                      Jeg synes selv det er tungvindt å måtte passe på å lade ut batterier som jeg ikke får benyttet osv. Liker også å være klar til å stikke ut en tur for å fly, litt på impuls. Er såpass variabelt med vær her i landet, så er ikke alltid like lett å få planlagt.

                      Men om jeg bare kan slenge de fulladete batteriene i fryseren, så hadde jo det vært gull.
                      Hva i huleste skal batteriene i fryseren - det holder å lagre dem kjølig.
                      Skal du lagre batterier i meget lang tid så legger du spenningen på rundt 3,8v og lagrer dem kaldt.
                      Er det snakk om uker så putt dem i kjøleren.
                      Det som er viktig er at de IKKE ligger varmt!
                      Husk at batteriet ødelegges vesentlig mer hvis det tappes for lavt med dertil økende intern temperatur!
                      Last edited by Quadrocopter; 15-09-09, 01:02.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Quadrocopter View Post
                        Hva i huleste skal batteriene i fryseren - det holder å lagre dem kjølig.
                        Skal du lagre batterier i meget lang tid så legger du spenningen på rundt 3,8v og lagrer dem kaldt.
                        Er det snakk om uker så putt dem i kjøleren.
                        Det som er viktig er at de IKKE ligger varmt!
                        Husk at batteriet ødelegges vesentlig mer hvis det tappes for lavt med dertil økende intern temperatur!
                        Takker så mye. Jeg spurte om fryseren, da andre tydeligvis gjør det. Det er som meste annet innen hobbyen. Spør du 10 personer, så får man minst 11 forskjellige svar Og vedrørende batterier er det veldig mye meninger ute og går, så det er ikke lett å vite helt hva man skal tro på....

                        Jeg mente ikke å lade ut batteriene helt, men fra fulladet til "storage". Jeg har pleid å lade dem ut til storage, dersom jeg vet de ikke vil bli brukt på en stund. Men dersom det holder å legge dem i kjøleskapet er ikke det noe problem heller. Har plass i både fryser og kjøleskap Så lenge de ikke skades å lagres oppladet, så forenkler det en del. Det er det jeg ønsker. Da er man alltid klar, om været skulle tilsi det.
                        Last edited by kimshans; 15-09-09, 20:10. Reason: leif
                        mvh Kim

                        Comment


                        • #13
                          Det er sant at det er veldig mange meninger om dette.. De fleste jeg har vært i kontakt med sier at fullada lipo pakker ikke skal ligge lenger enn max 2 døgn..

                          Så hvis noen har noen harde fakta rundt dette, så fyr løs
                          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                          Comment


                          • #14
                            Jeg har ikke benyttet denne praksisen så lenge men det ser ut som de takler dette bra så langt siden jeg startet i juli.
                            Årsaken til at jeg gjør det er at Kong Power anbefaler dette så da velger jeg og stole på at andre merker LiPo batterier også tåler det.

                            Jeg tiner batteriene i romtemperatur og da tar det et par timer før de er tempererte.
                            Gjelder da 3-4s 2200mAh.
                            Trex 450 blandingsrase 4S
                            Logo 500
                            Blade mCPX

                            Comment


                            • #15
                              Hvis du ser på denne linken så finner du en tabell utarbeidet av Enerland som er en av verdens største LiPo produsenter.

                              Her ser du helt tydelig at du ikke sparer batteriene noe særlig mer ved å lagre dem i 0 grader kontra å lagre dem kjølig.
                              Det er kun når det blir varmt rundt batteriene du vil få en rask degradering.

                              Skal du langtids lagre så tapper du ned batteriet til 3.8V og putter det i kjøleren, da kan du ta ut batteriet etter et år uten kvaliteten er nevneverdig redusert

                              Comment

                              Working...
                              X