Announcement

Collapse
No announcement yet.

heli hovrer ''skjevt''

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • heli hovrer ''skjevt''

    Hei.
    Prøvde min nyinnkjøpte blade 400 i går. Heliet fungerte fint, men jeg registrerte at etter jeg hadde trimmet det til å være noenlunde stabil så hang det liksom litt til ene siden.
    Det jeg tenker er at cg er litt feil sideveis, men det er jo beskjedent med ting som kan utgjøre dette. veldig nøye med plassering av batteriet?
    Fint om noen har noen tanker om dette.

    Mvh.
    Øystein

  • #2
    Blåste det kanskje litt mot den siden det hovret "skjevt"?

    Comment


    • #3
      Er det ikke normalt at disken heller litt mot høyre for å kompensere mot trykket fra halerotoren?

      Correct me if I'm wrong...
      Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
      T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

      Comment


      • #4
        Sjekk om swashplata di er rett. Du bør bruke en swashplate leveler og følge guiden her: 404 Not Found

        Jeg hadde samme problemet som deg da min Blade var ny. Jeg fikk en liten aha-opplevelse da jeg rettet opp swashplata. Jeg tror gutta på helifabrikken må ha satt den opp i fylla...
        Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

        Anything worth doing is worth overdoing!

        Comment


        • #5
          du tror ikke det kan være ailron trimm? prøv å trimm den mot den sida heliet lener seg. kan hende linkene fra servoene til swash ikke er like lange. eller noe i den duren
          dx7

          Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
          Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
          Løten MFK
          Stay Frosty

          Comment


          • #6
            Originally posted by Brumm View Post
            Er det ikke normalt at disken heller litt mot høyre for å kompensere mot trykket fra halerotoren?

            Correct me if I'm wrong...
            Helt riktig!

            Har man et høyreroterende helikopter (med klokka) må halerotoren hele tiden trekke halebommen mot venstre. Disken må korrigere dette sidethrustet med å gi høyre cyclic for at helikopteret skal stå rolig i hovring. Helikopteret vil da helle mot høyre når det hovrer

            Har man venstreroterende helikopter (mot klokka) blir det naturlig nok motsatt. Helikopteret vil da helle mot venstre når det hovrer

            Hvis man ikke tilfører rotoren kraft (autorotasjon) trenger ikke halerotoren gjøre noe som helst

            Disse påstandene er selvsagt uten hensyn til eventuell vind.
            Last edited by Arild Johansen; 18-09-09, 11:51. Reason: Tilføyet tekst for mer forklarende innlegg
            Arild Johansen

            Modell-Helikoptersport
            Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
            AHMHK

            Comment


            • #7
              takk for gode forslag.
              det har jo ikke så mye å si ettersom heliet oppførte seg bra stabilt, men jeg bare stusset litt over det og synes det bør være rett.
              Vind er ikke en faktor ettersom dette var innendørs

              Comment


              • #8
                Originally posted by Arild Johansen View Post
                Helt riktig!

                Har man et høyreroterende helikopter (med klokka) må halerotoren hele tiden trekke halebommen mot venstre. Disken må korrigere dette sidethrustet med å gi høyre cyclic for at helikopteret skal stå rolig i hovring. Helikopteret vil da helle mot høyre når det hovrer

                Har man venstreroterende helikopter (mot klokka) blir det naturlig nok motsatt. Helikopteret vil da helle mot venstre når det hovrer

                Hvis man ikke tilfører rotoren kraft (autorotasjon) trenger ikke halerotoren gjøre noe som helst

                Disse påstandene er selvsagt uten hensyn til eventuell vind.
                Nettopp! Det er derfor stooore fine helikoptre har halerotoren på linje med hovedrotor.
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bad scientist View Post
                  Nettopp! Det er derfor stooore fine helikoptre har halerotoren på linje med hovedrotor.
                  Dette er nok feil. Uansett hvor halerotoren er plassert så dytter den helikopteret sideveis, og krever motsatt cyclic for å holde helikopteret på ett sted. En halerotor som er montert lavt vil faktisk hjelpe til å kompensere ved å tilte skroget litt uten hjelp fra cyclic, mens en halerotor som er i samme høyde som hovedrotoren krever at cyclic tar seg av all kompensasjon.

                  Det eneste tilfellet hvor skroget vil henge vertikalt med halerotoren i samme høyde som hovedrotoren er dersom hovedrotoren har null offset. Da vil skroget tilnørmet vertikalt mens hovedrotoren er tiltet litt til siden. Det er svært få helikoptre som ikke har offset (flappehengselpunkt i senter av rotoren/teeter), og jeg vet ikke om noen med flere enn to rotorblader som har null offset.

                  Tre gode grunner til å heve halerotoren er økt bakkeklaring, bedre sikkerhet for bakkepersonalet, og økt virkningsgrad i flyging forover.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by hagemo View Post
                    Hei.
                    [...] men jeg registrerte at etter jeg hadde trimmet det til å være noenlunde stabil [...]
                    Tenkte jeg skulle kommentere denne også. Trimming er i utgangspunktet *evil*. Hvis du trimmer den ene veien og flipper helikopteret, så vil trimmingen gjøre problemet verre. Trimmingen vil da virke på "feil" side. Merk at dette gjelder trim-knottene ved siden av stikkene og ikke subtrim i menyen.

                    Den rette måten å få heliet til å fly stabilt er å få riktig tyngdepunkt og rett swashplate.

                    Når det er sagt, så flakset jeg lenge rundt med trim. Det er vel først når man begynner å flippe og sånt at man merker den store forskjellen
                    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                    Anything worth doing is worth overdoing!

                    Comment

                    Working...
                    X