Announcement

Collapse
No announcement yet.

bell/hiller - bell-hiller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bell/hiller - bell-hiller

    Har jeg misforstått noe. På utenlandske sider er både bell eller hiller og bell-hiller mixing omtalt.

    Slik jeg har forstått det så er bell bare den gyroskopiske virkningen hiller har paddles i tillegg. Når en kombinerer påvirkningen fra swash til å påvirke både blader og paddles gjennom mixerarm så får en et bell-hiller rotorhode.

    Jeg har foretatt den ombygningen på mitt walkera 4#3B og reaksjonen ble mye kjappere uten den forsinkelsen som var med orginalen med bare paddles. Mixingen er som på 4G3 om noen kjenner den.

    Var innom en hybby butikk her om dagen og snakket med en av de som jobbet der (han flyr heli) og han hadde aldri hørt om bell-hiller mixing. Er det jeg som tar feil når jeg trodde bell hiller og bell-hiller var noe alle kjente til.



    Hugo

  • #2
    Originally posted by hugo View Post
    Har jeg misforstått noe. På utenlandske sider er både bell eller hiller og bell-hiller mixing omtalt.

    Slik jeg har forstått det så er bell bare den gyroskopiske virkningen hiller har paddles i tillegg. Når en kombinerer påvirkningen fra swash til å påvirke både blader og paddles gjennom mixerarm så får en et bell-hiller rotorhode.

    Jeg har foretatt den ombygningen på mitt walkera 4#3B og reaksjonen ble mye kjappere uten den forsinkelsen som var med orginalen med bare paddles. Mixingen er som på 4G3 om noen kjenner den.

    Var innom en hybby butikk her om dagen og snakket med en av de som jobbet der (han flyr heli) og han hadde aldri hørt om bell-hiller mixing. Er det jeg som tar feil når jeg trodde bell hiller og bell-hiller var noe alle kjente til.



    Hugo
    Tror ikke den gjennomsnittlige heliflyger skjønner/bry seg så mye av/om hvordan rotorhodet fungerer. Da hadde litt flere lurt på hvorfor bladene vrir seg 180 grader feil i forhold til det man tror, for det er lett å observere.
    MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
    MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

    Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
    Bi-Fly 25: turl.no/13pd
    Quickie: turl.no/13pe
    Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

    Comment


    • #3
      Originally posted by Shrek View Post
      Tror ikke den gjennomsnittlige heliflyger skjønner/bry seg så mye av/om hvordan rotorhodet fungerer. Da hadde litt flere lurt på hvorfor bladene vrir seg 180 grader feil i forhold til det man tror, for det er lett å observere.
      Eller var det 90 grader.... mellom kraft og reaksjon?
      Tom Erik Smedal
      www.artistic3D.net
      www.photopia.no

      Comment


      • #4
        Originally posted by Shrek View Post
        Tror ikke den gjennomsnittlige heliflyger skjønner/bry seg så mye av/om hvordan rotorhodet fungerer. Da hadde litt flere lurt på hvorfor bladene vrir seg 180 grader feil i forhold til det man tror, for det er lett å observere.
        Ja, det har jeg også observert og lurt på. Bladene vrir seg stikk motsatt av det man skulle tro.
        Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
        Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
        Futaba 12FG

        Comment


        • #5
          Veldig mye bra om aerodynamikk på den siden!

          Comment


          • #6
            Begge deler, samtidig. Bell gir 90 grader, og hiller gir 180 grader.
            MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
            MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

            Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
            Bi-Fly 25: turl.no/13pd
            Quickie: turl.no/13pe
            Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

            Comment


            • #7
              Originally posted by hugo View Post
              Har jeg misforstått noe. På utenlandske sider er både bell eller hiller og bell-hiller mixing omtalt.

              Slik jeg har forstått det så er bell bare den gyroskopiske virkningen hiller har paddles i tillegg. Når en kombinerer påvirkningen fra swash til å påvirke både blader og paddles gjennom mixerarm så får en et bell-hiller rotorhode.

              Jeg har foretatt den ombygningen på mitt walkera 4#3B og reaksjonen ble mye kjappere uten den forsinkelsen som var med orginalen med bare paddles. Mixingen er som på 4G3 om noen kjenner den.

              Var innom en hybby butikk her om dagen og snakket med en av de som jobbet der (han flyr heli) og han hadde aldri hørt om bell-hiller mixing. Er det jeg som tar feil når jeg trodde bell hiller og bell-hiller var noe alle kjente til.



              Hugo


              Trudde forskjellen var at BellHiller rotorhode har vekter i endane på stanga, noko gir ekstra stabilitet til rotordisken (skaper ei gyroskopisk kraft) i motsetning til padlere som også fungrer aerodynamisk og gir betra respons.
              Dei fleste Bell fullsise heli med to rotorblad har vel bell-hiller hode, (214 ect.)
              Slik har eg fått dette forklart..... er imidlertid ingen proff og har kansje misforstått?.
              "Tahustvet" derimot kan dette ut og inn og kunne sikkert forklara dette på skikkeleg vis dersom han ser tråden, har tid/gidd
              Last edited by Ludo; 23-09-09, 20:48.
              Hans-Olav Malkenes
              Kalveid
              5419 Fitjar
              hansolavm@gmail.com

              Fitjar Modellflyklubb

              Comment


              • #8
                http://www.rcheliwiki.com/Bell-Hiller_mixer
                Bell-Hiller Explained - RC Groups (de tre siste avsnittene i post 1 )
                Mvh
                Bjørn Tore Espevik

                Team Visa...

                Comment

                Working...
                X