Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gyro gain

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gyro gain

    Prøver å finne ut av hvordan konfigurere JR 9xII mot en King2 originalreciever.
    KAN "travel adjust" på Gear fungere på samme måte som "Gyro sens" på AUX2??
    Driver å prøver dette, men får liksom ikke helt klar tilbakemelding fra fuggel'n.
    Virker dog som om den er roligst rundt -62, med klar "forverring" på -70.

    Vet heller ikke helt om det går å programmere om AUX2 til å sende "ut" på ch5.
    Blir uansett et kvarter til neste testflight da fuggel'n fant ut den skulle nedom å sjekke tele-forholda her istad, med resultat herpa tannhjul på en av cyclic-servoene...
    Stein Løberg

    Blade mSR, Micro P-51, FMS P-51
    Honey Bee CP2
    Honey Bee King 2
    Raptor 50 Titan - OS 50 Hyper
    JR 9xII m/DSM modul, Dx6i
    FS One Sim

  • #2
    det er forskjell på (hvertfall min dx7) på gyro meny og ATV(travel adjust) man må mye høyere opp for å få "reell" gain i gyro meny enn på ATV menyen. er en omregningsmåte å gjøre det på som skal være ganske riktig. dette skal være likt på alle jr/spektrum, såvidt jeg har skjønt.

    i ATV: ta tallet du har og del på 1.44 aka 40/1.44= 28 reell gain.
    i gyro meny: ta tallet du har -50 (siden alt over 50 er HH) så multipliserer du med 1.44 aka 70 i gyro menyen= 70-50=20, 20x1.44= 29 reell gain

    hvis du nå bruker travel adjust, må du mye lenger ned på gainen i radioen enn om du bruker gyro menyen, som du ser av regnestykket over. håper dette hjelper

    lykke til
    dx7

    Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
    Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
    Løten MFK
    Stay Frosty

    Comment


    • #3
      Takker for tilbakemelding. Stemmer den logikken(?) jeg fant i dette da. Gikk inn på monitor og så utslaget på AUX2 i de forskjellige posisjonene. Justerte Travel på gear slik at jeg fikk omtrent samme. Men var litt usikker på om Gyro Gain sendte en annen "type" signal.

      Må bare finne de servotannhjula jeg mener skal være ettellerannetsted nå.....
      (Ikke ALT under kontroll etter innflyttinga enda)
      Stein Løberg

      Blade mSR, Micro P-51, FMS P-51
      Honey Bee CP2
      Honey Bee King 2
      Raptor 50 Titan - OS 50 Hyper
      JR 9xII m/DSM modul, Dx6i
      FS One Sim

      Comment


      • #4
        om du bruker aux2 eller gear til gyroen har ingenting å si. bare husk på forskjellene på "gyro menyen" og ATV. ikke like gain verdier som råder der.
        dx7

        Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
        Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
        Løten MFK
        Stay Frosty

        Comment


        • #5
          Jeg tror JR 9xII og DSX9 er like i så måte. Jeg har samme problem med gyro gain på 6-kanals mottakere. Man kan ikke flytte gain til en annen kanal etter hva jeg kan skjønne.
          Jeg bruker istedet gear kanalen (CH5), og justerer med en ledig Mix. Verdiene man opererer med blir litt annerledes, men det er likegyldig. Signalet er det samme.

          Jeg gjør slik:
          I Device Select under System Menyen setter jeg GEAR -> GEAR SW og OUT:INH

          I Travel Adj.: GEAR +/- 100%

          Prog. Mix3:
          Gear -> Gear
          Pos0 +40% og -40%
          Pos1 +40% og -40%
          Pos0 på alle modes
          Offset 0

          Det er viktig å sette lik verdi på + og - fordi om du kommer borti GEAR bryteren bytter du fra + til -. Er de satt som over gjør det ikke noe.

          Jeg har satt inn verdier også for Pos1. Det hadde ikke vært nødvendig da jeg har valgt Pos0 for alle flymoduser. Om du ønsker forskjellig gain i f.eks normal og Idle-up gjør du dette ved å velge Pos1 for ST1 og ST2 også sette ønskede verdier i Pos1 + og -.

          Når jeg har satt 40% så er det samme som 70% gain. 0% ville vært samme som 50% gain. Det kan man se i Monitoren om man legger inn vanlig gyro meny for å sammenlikne.
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #6
            Originally posted by arhennie View Post

            Når jeg har satt 40% så er det samme som 70% gain. 0% ville vært samme som 50% gain. Det kan man se i Monitoren om man legger inn vanlig gyro meny for å sammenlikne.
            det er det som er litt villeden på spektrum/jr synes jeg. mange oppgir bare at de har 70% gain på sin spektrum dx7 osv. uten å oppgi travel adjust eller gyro meny som kilde.

            så du hadde vibe'n ute på randsfjorden arne(så video), pen i lufta
            dx7

            Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
            Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
            Løten MFK
            Stay Frosty

            Comment


            • #7
              Originally posted by Øyvind M View Post
              det er det som er litt villeden på spektrum/jr synes jeg. mange oppgir bare at de har 70% gain på sin spektrum dx7 osv. uten å oppgi travel adjust eller gyro meny som kilde.

              så du hadde vibe'n ute på randsfjorden arne(så video), pen i lufta
              Litt OT, men hva så. Problemet er vel løst...
              Så ja, det stemmer. Kom så vidt med på filmen til Anders. Det er stort sett Vibe det går i om dagen. Den flyr så helt fantastisk bra.
              Også går det litt i 500esp. Den har nylig fått V-bar. Nå er den helt vill. Må nok tune ned noen parametre så fingrene mine (eller hodet) klarer å holde følge.

              Skal se om jeg får noen til å filme litt mer av Viben i sommer, så kanskje jeg kan få det til å se ut som jeg kan fly også...
              Nå venter jeg på stripa vår skal åpne. Vinterstripa vår ble til badeplass igjen i dag. Bokstavelig talt...
              arhennie

              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
              http://hadelandmfk.no/
              www.henniehobby.no/arne

              Comment


              • #8
                Du trenger ingen miks for å bruke andre kanaler til Gain, bare bruk travel adjust, og glem hele gyro-menyen...

                Men som Øyvind sier, så er det andre verdier som gjelder da, på travel adjust er 0 nettopp 0, mens 100 er 100%, om du bruker gyro meny, er 50=0, og 100 fortsatt 100%, altså må du halvere verdiene om du bruker gyro-meny.
                Hilsen Rune Marcussen

                MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                JR DSX9

                Fitjar Modellflyklubb
                ---------------------------------------------------------------------------
                Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                Comment

                Working...
                X