Ja, igår fikk jeg assosiasjoner til filmer fra andre verdenskrig der skadeskutte fly går i bakken med en fet røykstripe etter seg. Dette var riktignok et helikopter, men læll.
Jeg tok en tur med min Blade 400. Plutselig kom en rar klikkelyd, og halen begynte å kaste på seg. Det første jeg tenkte var at beltet hadde begynt å glippe. Før jeg rakk å fly tilbake for å lande, begynte det å ryke fra canopyet. Vi snakker skikkelig tykk, hvit røyk - det var nesten tegneseriaktig.
Den ene cella på batteriet hadde tatt "fyr" (dvs "lipo-fyr" - ingen flammer, men mye røyk) og smeltet canopyet og batteriholderen. Skummelt :-O
Videre analyse fra havarikommisjonen avdekket en løs del fra halebommen som hadde kilt seg fast mellom beltet og halebommen. Det KAN selvsagt ha skjedd i den harde landingen som fulgte, men jeg holder en knapp på at det er rester av gammel moro fra tidligere tider. Det kan virke som om batteriet ble overbelastet som følge av dette. Jeg visste ikke at det er mulig, men jeg finner ingen annen forklaring.
Batteriet var en Turnigy nano-tech 2200 mAh.
Dagens lærdom: gå over hele helikopteret etter en kræsj!
Velvel, Bladen har vært kandidat for pensjonering i lang tid ettersom jeg flyr den så sjelden. Den gikk i det minste ned med høye kneløft og for full musikk. Det spørs om jeg gidder å reparere den. PS: jeg har en lett svidd Blade 400 til salgs
Jeg tok en tur med min Blade 400. Plutselig kom en rar klikkelyd, og halen begynte å kaste på seg. Det første jeg tenkte var at beltet hadde begynt å glippe. Før jeg rakk å fly tilbake for å lande, begynte det å ryke fra canopyet. Vi snakker skikkelig tykk, hvit røyk - det var nesten tegneseriaktig.
Den ene cella på batteriet hadde tatt "fyr" (dvs "lipo-fyr" - ingen flammer, men mye røyk) og smeltet canopyet og batteriholderen. Skummelt :-O
Videre analyse fra havarikommisjonen avdekket en løs del fra halebommen som hadde kilt seg fast mellom beltet og halebommen. Det KAN selvsagt ha skjedd i den harde landingen som fulgte, men jeg holder en knapp på at det er rester av gammel moro fra tidligere tider. Det kan virke som om batteriet ble overbelastet som følge av dette. Jeg visste ikke at det er mulig, men jeg finner ingen annen forklaring.
Batteriet var en Turnigy nano-tech 2200 mAh.
Dagens lærdom: gå over hele helikopteret etter en kræsj!
Velvel, Bladen har vært kandidat for pensjonering i lang tid ettersom jeg flyr den så sjelden. Den gikk i det minste ned med høye kneløft og for full musikk. Det spørs om jeg gidder å reparere den. PS: jeg har en lett svidd Blade 400 til salgs

Comment