Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjemmelaget sub-micro helikopter med rotor på ~200 mm.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjemmelaget sub-micro helikopter med rotor på ~200 mm.

    Jeg har begynt på et nytt helikopter. Denne gangen skal jeg satse på en rotordiameter på 200 mm. Håper vekten blir på ca 70 g men det blir vanskelig med det utstyret jeg har. Jeg trenger egentlig en bedre radio for å kunne kvitte meg med tunge mikserkort. Jeg vil bruke 2.4 g Wes-Tech servoer, hjemmelaget hovedmotor og 2S1P E-Tec 250 eller mindre batteri. Jeg håper på å kunne bruke remdrift til rotoren, bare som et eksperiment. Hovedmotoren vil være laget av en jernring og en gjennomhullet glassfiberplate. Jeg har skaffet meg kraftigere N48 magneter også.

    Jeg har laget litt deler men har forandret så mye på tegningen i ettertid at jeg må lage nye. Her er tegningen i det nåværende stadiet.
    Attached Files

  • #2
    En 3D-modell.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      ...må si jeg er imponert.
      Hva slags program bruker du til CAD?
      Mvh

      Olav Lund

      Comment


      • #4
        Bruker trial-versjonen av 3D Studio MAX 6 nå.

        Den kan lastes ned herfra: http://www4.discreet.com/3dsmax/3dsmax.php?id=403

        Comment


        • #5
          OK. Sitter å prøver meg på Inventor 7 når jeg har tid....killer program men tar sin tid å komme inn i.
          Mvh

          Olav Lund

          Comment


          • #6
            Jeg fikk trial versjonen av Autocad LT 2005 i posten her om dagen men det virket veldig forskjellig fra det jeg er vant til så jeg har ikke brukt det særlig enda.

            Comment


            • #7
              Har Autocad 2004. Har brukt Turbocad en del så jeg må bare prøve å svitsje om til Autocad.....når jeg får tid

              ...huff...sitter å stresser livet av meg for å få ferdig noe websider innen deadline og det klarer jeg hvis jeg får godkjenning av kunden.

              ...tror vi må opprette en: hjemmekontorarbeidendefrustretesmåbarnsforeldremed altforlitentidtilhobby-tråd her jeg ...for å slippe ut litt trykk.
              Mvh

              Olav Lund

              Comment


              • #8
                Litt deler.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Etter noen timers arbeid ser det sånn ut.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #10
                    Det kan hende jeg må gå litt opp i rotorstørrelsen hvis vekten blir for stor.

                    Comment


                    • #11
                      Sånn ser den ut så langt.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #12
                        Har gjort en del drastiske endringer. Blandt annet har jeg laget en ny rotorhode-konstruksjon. Nå venter jeg på en 1 mm karbomfiber-stang.

                        Comment


                        • #13
                          Følger med her og i trådene dine på rcgroups. Du imponerer
                          Eg holder fortiden på med en flybarless design til horneten min, men den tar jo utgangspunkt i ferdige deler, og inspiriasjon fra nettet

                          Har du prøvd å kjøre motoren med reimdriften? Lurer litt på om du kanskje får kast i akslingen?
                          Morten Smøraas

                          Comment


                          • #14
                            Får ingenting kast i akslingen. Remhjulene er helt nede ved lagrene.

                            Jeg har tegnet to kollektiv pitch rotorhoder til et annet helikopter jeg holder på med. Et bruker flybar og et er flybarless. De består av glassfiber, karbonfiberrør, kulelager og stålstenger. Pitch-linker må enten være ovale eller være bøyd forbi blad-gripene. Har ikke bestemt meg.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #15
                              Jeg veide helikopteret i dag. Det veier 29.9 g inkludert hovedmotor, halemotor og halerotor. Ikke så verst. Halemotoren veier 6 g, og hovedmotoren veier nok ~15 g. Det betyr at helikopterstrukturen veier ~11 g.

                              Nå venter jeg på at karbonstanga skal komme. Det er det eneste jeg mangler for¨å kunne teste... tror jeg. Skulle hatt et 2S1P E-Tec 250 batteri også men det får bli når jeg trenger mer siden CG ikke tar ordrer under 500 Kr.

                              Comment

                              Working...
                              X