Unconfigured Ad

Collapse

T-Rex 500 vs 550 vs 600, Flybar eller Flybarless

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • junior
    • Mar 2005
    • 271

T-Rex 500 vs 550 vs 600, Flybar eller Flybarless

Hei.
    Har såvidt fått mitt HK450 Pro helikopter i luften, og har virkelig fått smaken på helikopterflyging. Så jeg har allerede begynt å se på hva mitt neste helikopter skal være.
    Jeg vil ha et originalt t-rex heli denne gangen.

Litt av hva jeg tenker på:
    - Blir ikke å drive noen form for 3d flyging, kun "skala" flyging etterhvert som manøvrene sitter.
    - Vil ha et helikopter hvor jeg slipper å oppgradere etterhvert, et som jeg kan vokse på, men siden jeg ikke skal drive med 3d så er vel de egentlig alle grei her?
    - Vil ha det lenge, så jeg vil ikke bytte det ut i noe større eller dyrere når jeg behersker flyging.
    - Jeg skal ha kun 1 helikopter i hangaren.
    - Kun elektro som er aktuelt.
    - Tenker å kjøpe nærmere sommeren. (eller når 450`en har fått møte moder jord)
    - Kjøpe med flybar nå og oppgradere til flybarless senere hvis trangen skulle by seg? Eller gå rett på flybarless. Er flybarless ferdig utviklet, eller kan det være en fordel å bare vente med det og oppgradere hvis jeg føler jeg må ha det? Ser det skrives at flybarless gir lengre flytid og billigere ved en krasj pga mindre deler i rotorhodet og mindre masse i bevegelse.
    - Når blant annet hobbycity har så billige lipo batterier så er egentlig ikke batteriene noen punkt for hvilket heli jeg skal velge.
    - Jeg bor på landet, med mange jorder rundtomkring, + en gressbane og en kunstgressbane så flygeplasser er ingen problem.

Jeg har Futaba 7C radio.

I grove trekk så er jeg veldig usikker på om jeg skal gå for 500-550 eller 600 size. Og om jeg skal gå for flybar eller flybarless. Derfor vil jeg høre hva dere med erfaring og synspunkter mener jeg burde gå for.
    ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

Høres ut som om du er på jakt etter en Logo 600... Da har du nok heli ut livet.

Sålenge flyplass ikke er ett problem, ville jeg kjøpt størst mulig, og flybarless er veldig bra nå.
    Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• junior
      • Mar 2005
      • 271

Kiket litt på det Logo 600 helikopteret fra utlandet og det virker som det er en del dyrere enn t-rex. Stemmer dette?

De utgavene jeg egentlig hadde sett på var disse:
      6995,-T-rex 500ESP 3G
      6840,-T-rex 500ESP + gyro align gp780 ds650

8495,-T-rex 550E 3G
      7095,-T-rex 550E

6995,-T-rex 600ESP

Dette er priser hentet fra elefun.

Har ikke satt meg inn i delepriser enda og krasjkostnader, men skal søke litt utover dagen på det.
      ARC Cessna - Multiplex Mentor - Multiplex Easyglider- HK450PRO - T-rex 550e BeastX - T-Rex 450 Sport BeastX

Comment

• roadrune
        • Jul 2007
        • 2292

Det stemmer nok, ja. Logo er vel noe av det bedre som er å få kjøpt.
        Arhennie har laget en fin byggeblogg på sin Logo 600 her på forumet, du kan jo lese den
        Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• junior
          • Mar 2005
          • 271

Etter en del lesing og googling så ble det bestilt et t-rex 550e 3g med bærebag combo igår fra flying-hobby. Gleder meg

Comment

• Brumm
            • Apr 2008
            • 1816

Høres ut som et bra valg.. Grattis
            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• Trulsen
              • Aug 2006
              • 3411

Gratulerer med flott heli!

Skulle akkurat til å tipse deg om å kjøpe en 500 herfra: RC711.com: KX017013 ALIGN T-Rex 500 ESP Combo w/500MX Motor+ 70G BESC+GP780+4xServos+CF Bla - BUY NOW

Comment

• jnissen
                • Jan 2011
                • 145

Gratulerer!

Jeg gikk for samme like før jul. Avventer fortsatt å få det i luften. Noe personlig treghet i systemet, og noe redsel for størrelse og teknikk, samt noe dumskap (skulle ut og fly og fikk litt *kremt* uforutsett sykdom på lørdag som medført sengeligging og meditasjon og gikk glipp av tur på isen i Sarpsborg sammen med de som har bistått meg). Fikk noe bistand med avslutningen på byggingen av det. Liker at du har futaba (har T8FG sjøl noe som "skremte" en del folka i nærheten av meg, men det gikk seg til .

Du se denne både to og tre ganger før du begynner å skru sammen moroa, om du ikke har triksa med en slik Trex før. Å se den engang koster deg 7min35s og det er det verdt alikevel. Denne videoen tar for seg ting som er uklart eller direkte feil i manualen, og vil kunne spare deg for mye moro. Jeg hadde deler til overs før jeg så videoen (uventede "mengder").

Etter videoen og "andre" gangs sammenskruing av heli var jeg i "null" (eller som forventet dog noe "ekstra", men alikevel bedre stillt synes jeg

Comment

• junior
                  • Mar 2005
                  • 271

Takk takk Gleder meg til å få begynne å bygge.

Ja når jeg solgte 600 helikopteret for noen år siden så bestemte jeg meg for at jeg egentlig ikke skulle ha større enn 500. Men nå når det går såpass fint med 450 så begynte jeg å tenke at jeg ville angre og ville ha større etterhvert hvis jeg nå kjøpte et 500. Og etter endel forumlesing her og i utlandet så forsto jeg det slik at 550 skulle være mer ideell med tanke på power/weight ratio enn 600. Så da har jeg størrelsen jeg trenger og et helikopter som jeg absolutt kan vokse på.
                  Litt spent på hvordan det blir med flybarless

Comment

• junior
                    • Mar 2005
                    • 271

Originally posted by jnissen
                    Gratulerer!

Jeg gikk for samme like før jul. Avventer fortsatt å få det i luften. Noe personlig treghet i systemet, og noe redsel for størrelse og teknikk, samt noe dumskap (skulle ut og fly og fikk litt *kremt* uforutsett sykdom på lørdag som medført sengeligging og meditasjon og gikk glipp av tur på isen i Sarpsborg sammen med de som har bistått meg). Fikk noe bistand med avslutningen på byggingen av det. Liker at du har futaba (har T8FG sjøl noe som "skremte" en del folka i nærheten av meg, men det gikk seg til .

Du se denne både to og tre ganger før du begynner å skru sammen moroa, om du ikke har triksa med en slik Trex før. Å se den engang koster deg 7min35s og det er det verdt alikevel. Denne videoen tar for seg ting som er uklart eller direkte feil i manualen, og vil kunne spare deg for mye moro. Jeg hadde deler til overs før jeg så videoen (uventede "mengder").

Etter videoen og "andre" gangs sammenskruing av heli var jeg i "null" (eller som forventet dog noe "ekstra", men alikevel bedre stillt synes jeg
                    Det første helikopteret jeg bygget var et t-rex 600 elektro for noen år siden, og nå et t-rex 450 klone helikopter som er plukket i biter og montert. Veldig lærerikt og morsomt når man begynner å komme inn i sakene.
                    Takk for linken, den skal jeg absolutt se. Tenkte jeg også skulle se om finless bob hadde en byggetråd på 550, så jeg har noe å forholde meg til når jeg bygger det.
                    Angående angst for større helikopter så kjenner jeg meg igjen der, jeg turte aldri å ta opp mitt 600 så det ble bare bygget, justert inn, og solgt.

Comment

• jnissen
                      • Jan 2011
                      • 145

Angsten er overvunnet!

Hadde heli i lufta i dag. Enkel hovering og litt frem og tilbake. Så ut til å fungere veldig kjekt. Jeg må nok justere noe ned på radion hvor kilent heliet oppførte seg. Var ikke mye bevegelsene i stikkene før heliet ville gjøre ting.

Comment

• Trulsen
                        • Aug 2006
                        • 3411

Angsten er overvunnet!

Hadde heli i lufta i dag. Enkel hovering og litt frem og tilbake. Så ut til å fungere veldig kjekt. Jeg må nok justere noe ned på radion hvor kilent heliet oppførte seg. Var ikke mye bevegelsene i stikkene før heliet ville gjøre ting.

Gratulerer! Bruker du expo på ail og ele? 30 % bruker jeg på min. Det hjelper betraktelig

Sendt fra min Android dings...

Comment

• jnissen
                          • Jan 2011
                          • 145

Helt "plain" oppsett på radio. Det ble mumla noe om å justere DR, og jeg ville kanskje justere noe på expo. DR ble insistert på. Har ikke gjort noe ennå.

Må finlese dok. først. Var en av de som krevde rejustering av 3g sakene om jeg ikke husker feil (DR tror jeg siden den gir endringer mot servoer).

Med DR så er det vel også slik at da blir alt litt "treigere" (ikke så store utslag på servoer), mens med expo blir den "treigere" i midten av stikkene (gitt man får kurven riktig vei selvfølgelig

Kan hende jeg lar det stå og bare forholder meg til dette og.

Comment

• lacappuchino
                            • Oct 2007
                            • 1342

Hvordan det blir oppimot 3G aner jeg ikke. Men på min fbl enhet kan jeg justere både DR og Expo uten at det har noe å si.

Du har hvertfall forstått hva som er hva Det er litt forskjellig fra radio til radio angående expo. På min er positiv expo verdi mindre følsomhet rundt senterstikke, og negativ verdi gir da det motsatte, altså økt følsomhet rundt senter. De som flyr smack med masse syke øvelser rett etterhverandre liker kanskje det.

På futaba kan det hende det er negativ expo verdi som må til for å få den snillere rundt midtstikke. Smell på -50% og se på vandringa på servoen mens du drar i stikka så får du testet det. Legg på +50% så vil du se en drastisk forskjell så da vet du 100% om du må ha + eller - som fortegn.
                            Honeybee CP 2

Comment

• junior
                              • Mar 2005
                              • 271

Angsten er overvunnet!

Gratulerer

Noen som vet om det har noe for seg å heve helikopteret litt fra bakken for å ha mer klaring å gå på med tanke på halerotoren og bakkekontakt, for å ikke ta så mange tannhjul på torque tuben? Ser det er noen som setter på 700 vertical finne for å ha mer beskyttelse bak, holder dette eller kan det være en ide å ha landingsunderstellet til en 700 også? Hvis det passer...?

Eller kan det være en fordel å bygge om til beltedrift på halen?

Jeg er en fersk nybegynner, men får forbløffende godt til å lette og lande. Har kun fløyet når det er vindstille da
                              Last edited by junior; 21-02-11, 20:32.

Comment

Working...