Unconfigured Ad

Collapse

FBL rotorblad - Hvor viktig er det?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trulsen
    • Aug 2006
    • 3411

FBL rotorblad - Hvor viktig er det?

Flere og flere konverterer til FBL og man ser at mange merker har egne FBL blader.

Vil gjerne vite litt om hva og hvorfor man skal/bør bruke egne FBL blader, hva vil være forskjell fra vanlige flybar blader etc.

Så, noen kloke hoder som vil informere oss om fordeler og bakdeler?
  • jotto
    • Jul 2007
    • 3060

Flybarless-blader har tyngdepunktet lengre ut for å gi mere autoritet når rotordisken tipper siden man ikke har tunge paddles.

Jeg gikk fra vanlige Align-blader til dyre Radix flybarless-blader på min T-Rex 600 og merket ... ikke en drit. Men de ser kule ut da. Jeg kommer sikkert til å kjøpe det neste gang også.

Noen påstår at det er stor forskjell. Det er mulig at forskjellen er der hvis man flyr hardere enn det jeg gjør, men for meg fremstår det som "keiserens nye klær"
    Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• lacappuchino
      • Oct 2007
      • 1342

Typisk er FBL blader tyngre, for å øke stabilitet, (og kanksje moment?) Jeg har prøvd flere FBL blader på et flybar helikopter, og det samme har kompisen min, og vi kom fram til samme konklusjon; at det ble FOR stabilt.

Så FBL blader er ikke et must, men hvis du vil ha økt stabilitet så er det en fordel. Produsenter påstår at det reduserer stresset på servoene, men det er litt vanskelig å teste selv hvor mye sannhet det er i det.

Men en ting vil jeg si, og det er at stickbanger-lignende blader som er veldig lette og dermed optimalisert for hard 3D, egner seg dårlig til flybarless.
      Honeybee CP 2

Comment

• arhennie
        • Mar 2008
        • 4316

Jeg forsøkte å bytte litt blader på en T-rex 500 med V-bar 4.0.
        Utgangspunktet var standard Radix. Det fløy helt fint.

Men ble nysjerrig på FBL blader og endte med å kjøpe et sett Torsion FBL blader. Med disse kjentes det som motoren slet med å holde headspeed oppe og jeg syntes den ble litt lat. Plutselig gikk jeg tom for strøm og ødela bladene på nødlandingen. Batteriet (et 1,5 år gammelt Zippy 3300 20C batteri) hadde blåst seg litt opp også. Fikk bare denne ene flighten å teste på siden bladene ble skadet.

Etterpå kjøpte jeg EDGE blader til samme heli. Da ble alt mye bedre. Heliet kjentes roligere i hover og fløy veldig fint med disse bladene. Til og med dette problembatteriet har jeg benyttet etterpå med disse bladene uten at jeg savner noe særlig punch. Jeg kjøper EDGE til mine FBL maskiner nå.

Jeg tør ikke konkludere med noe rundt disse Torsion bladene da batteriet kan være like mye årsak som noe annet. Men det kan se ut som FBL bladene trekker noe mer strøm enn andre.
        Som sagt, jeg flyr EDGE FBL nå. Men på spørsmål om det er viktig vil jeg si langt i fra. Men styr unna spesielt lette 3D blader som cappuchino sier.
        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

Comment

• Genic
          • Aug 2005
          • 329

Samme erfaring som arhennie med Torsion FBL blader.
          Gikk fra vanlige Align blader til Torsion FBL, synes jeg mistet litt løft og strømforbruket økte.
          Men jeg flyr ikke 3D. Kanskje bladene fungerer bedre til det.

Comment

• lacappuchino
            • Oct 2007
            • 1342

Jeg har også prøvd mye forskjellige blader, og kan godt rangere mine erfaringer på en flybarless maskin:

#1: Edge 623mm FBL
            #2: Edge 603mm FBL
            #3: Compass 615mm
            #4: Align 600mm FBL
            #5: Radix 600mm FBL (treigeste blader jeg har vært borti. Til salgs forresten!)

Align sine vanlige kontra FBL merket jeg egentlig veldig lite forskjell på.
            Honeybee CP 2

Comment

• Trulsen
              • Aug 2006
              • 3411

Dette syns jeg har vært veldig lærerikt og informativt folkens. Takk for god info og gode rangeringer !

Comment

• ehaga
                • Feb 2005
                • 1173

Hei,

Alle blader er litt forskjellig å fly med i og med de bygges på forskjellig måter. Noen liker blader som gir mer stabilitet, mens andre er på jakt etter mer pop. Samme gjelder for FBL blader. Man må nesten prøve ut og se om man liker de bladene man har satt på. Finnes ikke noen fasitsvar.

Det er vel også dette som kommer frem i de innleggene som er skrevet her. Jeg har selv hvert veldig fornøyd med Edge FBL bladene på mine Logo'er.
                - Erik -

------------------------------------------
                Logo 600SX + 6003D
                Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Eigil
                  • Mar 2008
                  • 32

Flybarless blader har som regel, som det sies tidligere i tråden, tyngdepunktet lengdeveis lengre ut mot tuppen av bladet.
                  Men de har i tillegg tyngdepunktet kordeveis (bredde) plassert slik at bladet er nøytralt.

Dvs at dersom du henger opp bladet i bladbolthullet og henger opp en loddeline samtidig vil bladet henge parallellt med loddelinen. (forkanten har samme samme avstand til lina over hele bladets lengde.) Jo mer agressivt et blad er (SB-style blader) jo lengre vil avstanden fra loddelinen ved bladets forkant i bladtuppen være sammenlignet med ved roten av bladet ("lead", som de kaller det på engelsk) Bladet henger ikke lengre parallellt med loddelina. Dette gir rask respons i et FB oppsett, men er ikke så bra for FBL. Gyroene må da hele tiden kompensere for at bladene er mer ustabile. Hvis du har to bladsett som er helt like bortsett fra at det ene er nøytralt og det andre har mye "lead", vil det nøytrale bladet belaste servoene mindre. Dette kan sees på strømforbruket på mottagerbatteriet (dersom man har et eget mottagerbatteri.)

Men som ehaga sier, det finnes ingen fasitsvar på hvilke blader som er best. Det kommer an på egen flystil og preferanser.
                  Rapicon
                  Pro-RC; Rondo
                  Elefun
                  SAB Compositi
                  Outrage; Torq

Comment

• lacappuchino
                    • Oct 2007
                    • 1342

Jeg har logga med forskjellige blader, fbl og ikke, men kunne ikke se noe forskjell i strømtrekk hele tatt. Testa med Spewster her på forumet, så han kan sikkert bekrefte det samme.
                    Honeybee CP 2

Comment

Working...