Unconfigured Ad

Collapse

Håpløs 250 FBL??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • coolpex
    • Nov 2007
    • 344

Håpløs 250 FBL??

Hei..
    Jeg har byttet til meg en trex 250 fbl (Align 3G) som jeg ikke får til.
    Heli har jeg drevet med endel år men er første gang jeg har fbl.
    Jeg har gått over den og satt den opp etter boka å lest å sett på div nettsider hvordan 3g settes opp, så det mener jeg er gjort rett..
    Så til problem : Jeg klarer ikke få den stabil uansett hvordan jeg prøver å stille gain på ele og ail,
    den drifter alle veier, forover bakover sideveis å alle rare veier så den er mer eller mindre umulig å fly på en måte som føles kontrolert.
    stiller jeg opp gain drifter den da og men da får den sånne rare rykninger i tillegg å den bli bare enda verre..
    Så er det noen som har vært borti samme problem ??
    Lurer og på om det kan være en ide og flytte inn kulene på servohorna så den blir mindre følsom å kanskje bedre å føle seg frem på gain?.
    På forhånd takk til all hjelp.. (kanskje den ikke havner i søppla likevel til slutt)
    ​​​Kim-Arne
  • coolpex
    • Nov 2007
    • 344

Kan tilføye at det er ds410 på swash og ds420 på halen, men halen virker fint.
    ​​​Kim-Arne

Comment

• coolpex
      • Nov 2007
      • 344

Er det virkelig ingen som har justert på 3g før? Å hatt problem med at den er ustabil..
      ​​​Kim-Arne

Comment

• arhennie
        • Mar 2008
        • 4316

Har du sjekket at CG er riktig, sånn at ikke gyro behøver å sloss med mer enn nødvendig.
        Jeg tror FBL systemene har nok å gjøre som det er på så små heli.
        Ellers er vibrasjoner ofte en kilde til slike problemer. Sjekk etter kilder for vibrasjon samt at du kan prøve deg frem med gyro tape.
        Sjekk og om du ikke hart fått lignet sensoren 100% i alle akser.
        Kortere servohorn som du selv foreslår er vel absolutt verdt å prøve.
        Kan være lurt å teste én ting om gangen så finner du lettere ut hva feilen var.
        arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

Comment

• John E
          • Dec 2007
          • 9

Har du sjekket denne tråden

http://www.modellflynytt.no/thread25582.html
          Last edited by John E; 13-03-11, 15:32.

Comment

• coolpex
            • Nov 2007
            • 344

Originally posted by John E
            Joda den linken har jeg og sett, men takk likevel..
            jeg har nå flyttet kulen nermere senter på servoarmene og gått over og sett om det kan være noe som lager vibrasjon, ikke funnet noe spes enda..
            Har og satt på en strap rundt sensor så det vil vise seg når jeg får prøvd den om det ble noe bedre..
            Av de filmklipp som er på nett med 250 så ser det ut som de skal være grei å fly til tross for størrelsen.. men hittil har jeg ikke fått til noe som er i nærheten av stabil..
            ​​​Kim-Arne

Comment

• jnissen
              • Jan 2011
              • 145

Det åpenbare med å stille 3Gen til "lite" heli er selvfølgelig gjort? Eller er det nærmest en fornærmelse å stille spørsmålet?

Comment

• coolpex
                • Nov 2007
                • 344

Originally posted by jnissen
                Det åpenbare med å stille 3Gen til "lite" heli er selvfølgelig gjort? Eller er det nærmest en fornærmelse å stille spørsmålet?
                Neida ingenting er fornærmelse her =)
                Hvis det er det siste lyset på 3Gn som jeg ikke husker hva heter som du tenker på så er det satt på rødt, 250 og 450 ska ha rødt lys å de større skal ha grønt.. Etter boka mi hvertfall.. =)
                ​​​Kim-Arne

Comment

• jnissen
                  • Jan 2011
                  • 145

Originally posted by coolpex
                  Neida ingenting er fornærmelse her =)
                  Hvis det er det siste lyset på 3Gn som jeg ikke husker hva heter som du tenker på så er det satt på rødt, 250 og 450 ska ha rødt lys å de større skal ha grønt.. Etter boka mi hvertfall.. =)
                  Høres rektig ut.

Vet du hvilken versjon av softwaren det er på 3Gen? Det kan være at det kan lønne seg å skaffe seg en kabel og sørge for at den er i siste versjon (det vil uanset "nuke" alt på den hvilket kan være en god ting om denne har vært i bruk og kanskje noen tilogmed har tweake på den med en slik kabel så ...), samt at du har mulighet til å gjøre noen finere innstillinger på en enklere måte i tillegg.

Dette var det første jeg gjorde med min 3g (550) enda den indikerte versjonen var den siste, og alt var rett i fra esken.

Comment

• coolpex
                    • Nov 2007
                    • 344

Originally posted by jnissen
                    Høres rektig ut.

Vet du hvilken versjon av softwaren det er på 3Gen? Det kan være at det kan lønne seg å skaffe seg en kabel og sørge for at den er i siste versjon (det vil uanset "nuke" alt på den hvilket kan være en god ting om denne har vært i bruk og kanskje noen tilogmed har tweake på den med en slik kabel så ...), samt at du har mulighet til å gjøre noen finere innstillinger på en enklere måte i tillegg.

Dette var det første jeg gjorde med min 3g (550) enda den indikerte versjonen var den siste, og alt var rett i fra esken.
                    Nå har jeg brukt kabel og oppdatert den til verson 2.1 og satt den på den meny som det står 250-450.
                    Ellers tok jeg ikke sjangsen på å stille på noe annet inne i den menyen..
                    Har og flyttet inn kulen til det nest ytterste hullet på servo arma selv om det står 12,5mm i manualen, er vel ca 10mm no..
                    Blir spennende å kanskje få prøvet den i morgen..
                    Forstår jeg rett at hvis gain er for lav vil den drifte mye??
                    Og for høy gain vil gi rykninger og skjelving??. Eller hva er enkle symptomer med for mye eller for lite gain??
                    ​​​Kim-Arne

Comment

• ragge1
                      • Sep 2009
                      • 1598

har lest på många forum og många er ikke förnöjd me 3G , på svenka forum blir dem såld för 400-500 skr bara får å blir kvitt dem , köp en beastx isteden , då og då blir dem såld för 1000 skr på svensk forum , idag er det en som sälger för 1300 skr
                      ( rcheli.se )
                      Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                      Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

HD 500 Cell : brain2

DX9

Comment

• coolpex
                        • Nov 2007
                        • 344

Originally posted by ragge1
                        har lest på många forum og många er ikke förnöjd me 3G , på svenka forum blir dem såld för 400-500 skr bara får å blir kvitt dem , köp en beastx isteden , då og då blir dem såld för 1000 skr på svensk forum , idag er det en som sälger för 1300 skr
                        ( rcheli.se )
                        Hvordan er beastx å programere?
                        Er den enkel å programere og må man bruke pc til og sette den opp?
                        Har og sett at det er flere som ikke er fornøyd med 3G, skal gjøre et forsøk før jeg ikke gidder mere med den..
                        ​​​Kim-Arne

Comment

• ragge1
                          • Sep 2009
                          • 1598

veldigt enkel å programmer og trenger ingen pc og den passa helt fint invert under gyro plats på en 250 , på 250 og 450 den fly veldigt bra på default setting , bara en enhet gemför med 3G som er to enhet , hade ikke brukt mye tid og energi på den og får bara endå mer hudepiner
                          Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                          Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

HD 500 Cell : brain2

DX9

Comment

• jnissen
                            • Jan 2011
                            • 145

Originally posted by coolpex
                            Forstår jeg rett at hvis gain er for lav vil den drifte mye??
                            Og for høy gain vil gi rykninger og skjelving??. Eller hva er enkle symptomer med for mye eller for lite gain??
                            http://video.align.com.tw/mpeg/manua...G%20FBL-en.pdf side 21 og 22 forklarer de fleste problemer og fixer på disse problemer.

Regner med at oppdateringen vil fikse det meste (om du hadde en gammel versjon) siden det er kjent at gamle versjoner kunne ha noen skavanker. Nyeste versjon skal ikke ha de samme skavanker og skal fungere helt fint, gitt at man har eliminert vibrasjoner og slark i ledd etc. De fleste "rykter" om 3G er relatert til pre 2.1 versjoner, eller slurv ifbm. mekanisk oppsett og vibrasjoner.

Comment

• coolpex
                              • Nov 2007
                              • 344

Nå har jeg fått testet den og det virker straks mye bedre..
                              Er nok en kombinasjon av oppdatering og at jeg flyttet inn kulene et hull på servoarma..
                              Er litt ustabil enda men no går det å fly den..
                              Skal prøve justere litt til på 3g så ordner det seg nok får jeg håpe. Hadde bare tid til en tur i dag så får forske mere en annen dag.
                              ​​​Kim-Arne

Comment

Working...