Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sub-mikro helikopter for børstemotorer.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sub-mikro helikopter for børstemotorer.

    Første versjon av tegninga er klar. DWF og DWG filer.

    Last ned her (1.43 MB):
    http://www.enrarot.net/rc/plans/ips-...roheli-v10.zip

    -------------------------------------------------------------------------------------

    Jeg har begynt å lage enda et helikopter nå. Målet denne gang er å fly med en GWS IPS motor og tannhjulene fra GWS 5.9:1 IPS utveksling. Det vil ha en rotordiameter på 300 mm. Jeg regner med det vil gå greit siden Myggen flyr på bare 12 W.

    Ved å bruke deler fra en GWS-utveksling blir det veldig lett for andre å lage samme helikopter.
    Attached Files

  • #2
    Det kommer seg. Ramma er ferdig, i morgen skal jeg lage understellet, flybar og swashplate. Da mangler jeg bare tannhjul. Jeg vil teste med rotorbladene fra Myggen først. Denne ramma er utrolig sterk og stiv!

    Det ser litt fælt ut på bildene på grunn av blitzen.
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Ferdig! Venter nå bare på tannhjul og krympestrømpe til pitch-linkene.
      Attached Files

      Comment


      • #4
        Oi.... Det der var skikkelig digert!

        Comment


        • #5
          Det veier 104.9 g klar til flyging.

          Comment


          • #6
            En oppdatering.

            Jeg fikk tannhjulene jeg trengte og har flydd litt med den. Utvekslingen er bittelitt for høy for 2S, så motoren har ikke nok turtall til å fly når spenningen på batteriet når nominelt nivå. Strømtrekket var 2 A i hover og litt over 3 A ved full gass. Jeg satte i et 3S batteri i dage og det ga god ytelse, men da er utvekslingen litt for lav, så motoren går varm etter tre minutter. Desverre så ødela jeg dette batteriet så jeg får ikke fortsatt testingen før jeg får nytt batteri eller tannhjul eller lager nye rotorblader som passer den nåværende utvekslingen. Jeg har allerede bestilt batteri og tannhjul.

            Ellers flyr den veldig fint. Den spinner opp uten vibrasjoner og ingenting vibrerer når den flyr. Responsen er litt treg, og jeg legger skylden på tunge paddles. Jeg får lette de senere hvis jeg gidder.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Nydelig som alltid! Traff en "kollega" av deg på indooren i Bergen i helgen, han hadde lagd ett helikopter på størrelse med Horneten. Det var FP, og alle rotordeler var i aluminum. Han hadde også lagd regulator/mixen selv. Litt konkuranse har du vel godt av?

              bilde[/url]
              Morten Smøraas

              Comment


              • #8
                Interressant!


                Jeg får ikke bildet til å fungere.

                Comment


                • #9
                  http://psykolefse.jorgis.com/modules...&orderby=hitsD Tror det var det han mente.

                  Comment


                  • #10
                    Jepp, takker Ostnik
                    Morten Smøraas

                    Comment


                    • #11
                      Fint helikopter. Har han laget ramma selv? Bladene og understellet ser ut som om det er fra et mikroheli.

                      Har han gitt ut tegninger på elektronikken han lagde?

                      Comment


                      • #12
                        etter det eg fikk med meg hadde han lagd alt untatt rotorblader, gyro og motakker. Er ikke sikker på om han har lagd understellet selv. Får snakke litt mer med ham på neste treff........
                        Morten Smøraas

                        Comment


                        • #13
                          Det er ikke så nøye. Det hadde vært gøy å sett det under skallet, elektronikken han har laget. Jeg skulle gjerne hatt kunnskapene som trengs for å lage elektronikken selv.

                          Comment


                          • #14
                            Det å lage regulator er ikke særlig vanskelig, har selv hatt suksess med å bruke servokortet fra en ødelagt servo, og ersattet motoren med en effekt-transistor, men miksen er kanskje litt vanskelig ja.
                            Skal sørge for å få tatt noen bilder av innmaten neste gang, og henvise ham til denne siden, så han kan svare deg personlig
                            Morten Smøraas

                            Comment


                            • #15
                              Fant denne...kanskje den er av interesse

                              Free Palm Size Heli Plans - RC Groups
                              Joachim

                              Comment

                              Working...
                              X