Unconfigured Ad

Collapse

ZOOM 400 (ZAPP/Shogun/Dolphin)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

ZOOM 400 (ZAPP/Shogun/Dolphin)

Kjært barn har mange navn..

Er det noen her som har kjøpt seg en ZOOM 400 og trenger info om oppsett, utstyr osv.? Ta en titt på websiden som jeg har laget. Der ligger det mye info, og mere kommer. For de som ikke er så spesielt interesserte ligger det også en del video der.. det er jo alltid morro...

Etterhvert vil det dukke opp en del info om Shockflyers og andre artige ting!

Mvh
    Anders
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....
  • LN-WNH
    • Dec 2003
    • 426

Hei ANDERS

Du har virkelig laget en flott hjemmeside for oss som er fascinert av Zoom. Meget nyttig! Gratulerer

Om Zomm kan det sies mye og det har da også blitt sagt - mange steder på nettet.

------
    Option:
    For tiden har vi et lite prosjekt på gang med beltedrift til halen.

Motor:
    Zoom flyr meget bra med børsteløst, f.eks. Hacker B20. Jeg har også laget en egen brushless som virker litt i overkant tilfredstillende og som er lett og trekker noe mindre strøm.

ESC:
    Jeg har testet CC25 med betasoftware 1.07b og den pulsingen i governor mode du nevner forsvinner når throttle high end settes til 135% (på min JR PCM 10) og governormode settes til high i softwaren.
    Aktuell flightmode settes til linjær 100%
    Jeg antar at at CC25 er kritisk på "tilbakemeldingene" fra motoren og Hacker B20 står på lista over de motorer som er testet. Jeg får en Hacker en av dagene og skal prøve.

Skruer i plast:
    det er allment frarådelig å bruke "mekaniker" Locktite mellom skruer og plast. For all del ikke grønn. Mulig at blå kan gå. Cyano er heller ikke bra. Hva skal man bruke?
    Jeg vet ikke eksakt.
    Men, det er begrenset vibrasjon i disse små maskinene, så kanskje man ikke trenger å bruke skruelåsing i det hele tatt.
    Hvis gjengene i plasten har blitt slitt/slarkete etter mange "ut og inn" skruinger kan en løsning være å bytte delen, eller å fylle hullet med CA lim (rød) og bore et underdimensjonert hull og deretter skru skruen inn. Et annet alternativ kan være å kontakte Locktite (Henkel) som sikkert har et egnet produkt for plastformål.

Gyro:
    Jeg bruker Gy401 og har vært utsatt for å brenne to miniservoer uten at årsaken er direkte innlysende. Gyroens DS mode er selvsagt i stilling off for analoge servoer.
    Halelinken går smooth.
    Endpoint er justert ned for å hindre binding.
    Delay er satt til " midt på treet".
    Gain etter manualen.
    Men her er det trolig en glipp i manualen.
    Til switching mellom normal og hold brukes en ledig svitch i dette tilfellet gear. (JR PCM 10)
    Da er det 50% i hver retning til gain for normal(<50%) og hold(>50%).
    MEN, etter min forståelse og praktisk test::
    10% gain er IKKE 40% på travel adjust for normal og
    60% er IKKE 10% gain for hold slik manualen kan forståes.
    Min observasjon: 40% tilsvarer 100% gain i normal og 60% tilsvarer 100% i hold.
    Følgelig kan min servo ha vært utsatt for 100% gain. Jeg må altså ha lengre servoarm og mindre gain kan det se ut til.
    Alternativt bytte til annen gyro?

Tips/korreksjoner mottas med TAKK!

---------
    Jeg foreslår for forumet at denne tråden fra ANDERS blir en dedikert Zoom tråd der vi kan dele eraringer og gleder i forbindelse med dette geniale helikopteret og at man i tillegg sjekker innom den flotte hjemmesiden til ANDERS. Ofte.

Comment

• andersh
      • Apr 2003
      • 1734

Heisann!

Option: Jeg kjenner til at det er flere som jobber med "belt-driven-tail" men jeg har faktisk til gode å finne noen som har gjort det tilgjengelig på en enkelt og grei måte. Han ene (en tysker) hadde en brukerundersøkelse på gang om hva folk var villig til å betale for noe slikt og det skulle lande på ca. 400,- NOK. Han lovet å få det til og siden har jeg ikke hørt noe mer. Felles for de jeg har sett hittil er at man må mekke og bygge om mye selv for å få det til. Jeg venter på et komplett sett med alle deler og en god beskrivelse. Kommer det, er jeg klar med en gang!

Motor: Slik jeg har fått forståelsen av det er Hacker litt "ut" blandt markedet. Det er kommet plenty med gode alternativer til rundt 500-lappen og Hacker motorene koster fortsatt 1200,- som for 2 år siden...

Himaxx er en, og Feigao er en annen. Sistnevnte er ikke testet i ZOOM enda, men det er på gang.

ESC: Interessant det du skriver om high end i governor mode. Skal teste litt på det når jeg har oppgradert kontrolleren. En av oppdateringene i den nye versjonen er bedre styring av bla.a. Himaxx motorene.

Skruer: Jeg har stort sett ikke brukt noe låsing på skruer i plast. de sitter som oftest av seg selv, men det er viktig å ikke skru de litt ut igjen når man har skudd de inn. Det danner seg litt "mothaker" i plasten som holder skruene litt. Når det begynner å bli litt slappe bruker jeg enten rød CA, eller en svart CA jeg har fått tak i som inneholder gummi. Ekstremt gummiaktig elastisk når den har tørket.

Gyro: Lurer på om det med brente servoer på halen er "normalt" med så små servoer. Den MS-044 gyroen jeg bruker har innebygget beskyttelses krets for å unngå at servoene brenner... Funker som bare juling.

Såvidt jeg har forstått det på GY-401 er normal mode fra 0% til 50%, og HH fra 50% til 100%. Begge i stigende rekkefølge. Mao: 30% travel gir 30% gain på normal mode, og 80% travel gir 30% gain på HH. Normal mode stigende fra 0 til 50%, mens HH mode går stigende fra 50 til 100%.

Delay på så små modeller som ZOOM og feks. Hornet har jeg forstått skal stå til 0.

Mvh
      Anders Hauge
      ZOOM resurs: http://rc.andersh.com
      Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• LN-WNH
        • Dec 2003
        • 426

Hei
        Da er vi igang!!

Originally posted by andersh
        Heisann!

Motor: Slik jeg har fått forståelsen av det er Hacker litt "ut" blandt markedet. Det er kommet plenty med gode alternativer til rundt 500-lappen og Hacker motorene koster fortsatt 1200,- som for 2 år siden...

Himaxx er en, og Feigao er en annen. Sistnevnte er ikke testet i ZOOM enda, men det er på gang.

Gyro: Lurer på om det med brente servoer på halen er "normalt" med så små servoer. Den MS-044 gyroen jeg bruker har innebygget beskyttelses krets for å unngå at servoene brenner... Funker som bare juling.
        Er det prisen som gjør Hacker "ut" eller er det også tekniske forhold inne i bildet? Hva med akseldiameter, pinjong osv?
        Hvor får man tak i Himaxx på en ukomplisert måte?

Vet du om flere som har erfart samme problemet med gy401 og hvordan har disse løst problemet?
        Hvor får man MS-044 på en enkel og grei måte tror du?

Comment

• andersh
          • Apr 2003
          • 1734

Ser den du har liggende på webben som motor til ZOOM er en HA2015-4100. Er ikke denne litt slapp til ZOOM? Maks 10 amp er jo faktisk mindre enn originalmotoren...

Er det andre som har kjenskap til denne motormodellen og om den funker i ZOOM?

Den jeg har brukt og som funker heter 2025-4200.

Anders
          Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

Comment

• Rune Kvam
            • Nov 2002
            • 85

Hvordan er Zoom kontro Hornet ?

Comment

• andersh
              • Apr 2003
              • 1734

Den største forskjellen er selve det tekniske designet. Hornet baserer seg på at det meste limes sammen. Det gjør Hornet til et mareritt å reparere og skru på. Hornet 2 CP kjører CCPM som etter min mening er mye mer styr å justere inn, og krever med kunskap av brukerene.

På ZOOM er alt skrudd, den er nærmest latterlig enkel å skru på. Du bytter store deler på utrolig kort tid (hoverotoraksling=10 min). Den yter fantastisk med det rette utstyret, og ikke minst - delene er BILLIGE og lett tilgjengelig. OG den kommer ferdig montert.

Konklusjon - de yter mye det samme, men ZOOM er vesentlig mer brukervennlig.

Anders
              Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

Comment

• Lostfields
                • Oct 2004
                • 98

Hvor og hvem selger Zoom 400 her i Norge? Hvis det er bare en så må delene gå via posten isåfall. Men, kan en fly enkel 3D med originaldeler?

Jeg skal ha Zoom 400 en gang, jeg må bare bli vant med stikkebruken til min Honey Bee i første omgang så jeg ikke kræsjer den altfor ofte :P

Comment

• klausre
                  • Oct 2025

Jeg har moderert tråden litt. Innlegg fra forhandlere om at de har dette heliutstyret er flyyet hit: http://www.modellflynytt.no/viewtopic.php?t=2503

Tråden ble opprettet av Anders for å drøfte heliet, forhandlere kan evt. svare på spørsmål etc. men vi ønsker ikke å få en reklametråd

Comment

• Bit
                    • Oct 2003
                    • 304

ZOOM 400 er et ferdig kopter? er det med gyro? eller må man kjøpe det i tillegg? hvordan er den som er med i pakken da evt? bør man bytte den?
                    Bjørnar, Trondheim
                    bkhans-1@broadpark.no
                    Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                    Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

Comment

• andersh
                      • Apr 2003
                      • 1734

ZOOM 400 kommer med motor - that's it! Det er et avansert helikopter med alle akser og muligheter som en 60 eller 90 modell. Det du trenger for å komme i luften er regulator til motoren, gyro, 4 servoer, mottaker, og batteri(er).

Ta en titt på http://rc.andersh.com så står det alt om chopperet, hva du trenger i tillegg for å komme i luften, hva som er anbefalt for å få bra ytelser, og ca. priser.
                      Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

Comment

• Bit
                        • Oct 2003
                        • 304

hmm hørtes dyrt ut. Trur jeg heller venter til Twister kommer med CP.
                        Bjørnar, Trondheim
                        bkhans-1@broadpark.no
                        Fly; Jupiter, CombatWinge u/mot - sist sett rett mot sola på Gråkall'n.
                        Heli; TT Raptor V2 50, T-Rex XL CCPM

Comment

• andersh
                          • Apr 2003
                          • 1734

Hehe... så litt på den siden du nevnte den. Blir jo ikke akkurat spesielt nørliggende å sammenligne det da... Twister er et leketøy med all elektronikken på 1 brett, vegg-lader, radio... opplæringsvideo.. Twister er forøvrig allerede kommet med CP upgrade..

Anders
                          Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

Comment

• ThomasB
                            • Aug 2004
                            • 1305

ikke twister, ikke i norge ihvertfall, men honey bee har kommet.(de er like da. samme fabrikk)he he.
                            Compass Odin 90 CF, Futaba 10CG
                            www.airheads.no

Comment

• andersh
                              • Apr 2003
                              • 1734

Å.. Jeg vet ikke noe om Twister.. bare leste her:

Der står det noe om CP Upgrade..
                              Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                              rc.andersh.com

Comment

Working...