Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servo låser seg og "dør" på Trex450 sport

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Servo låser seg og "dør" på Trex450 sport

    Hei!

    Har akkurat kjøpt meg ny Align Trex 450 sport (har en fra før), men fikk et stygt problem mens jeg hovret; aileron servoen låste seg i topp-posisjon, slik at heliet rollet over til høyre og rett i bakken. Ingen ting jeg kunne gjøre for å redde det inn. Servoen er helt død. Dette skjedde også med en annen "pilot" i klubben tidligere i år (2 ganger). Begge disse helikopterene var nye, og alt var satt opp av erfarne rc-heli flygere. Vi vet ikke hva årsaken er, men kanskje noen her inne på forumet har noen ideer?

    Begge helikoterene er satt opp med standard elektronikk, men jeg kjører futaba radiosystem, og han andre med spektrum - dette nærmest utelukker at det er feil på mottaker skulle man tro!?

    Kan det være at esc'en gir for mye spenning kanskje?

    ___________________________

    Ramber`n


    Parkzone Stryker F-27
    Sapac Wilga 2000
    Twister CP V2 - død
    Protech Helixx 3D
    Align T-rex 450 sport x2
    Align T-rex 250 se
    TechOne Piaget EPP indoor
    Free Air Blitz indoor


    Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

  • #2
    Originally posted by sk8guy View Post
    Hei!

    Kan det være at esc'en gir for mye spenning kanskje?

    Det tror jeg ikke.. Hvis det er Align RCE-BL35X esc du bruker leverer vel den 6V hvis jeg ikke husker helt feil.. Og det fikser de fleste Align servoer helt fint.. Høres mer ut som kabelbrudd eller lignende..
    Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
    T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

    Comment


    • #3
      ikke ESC , har hent med meg og og der er kontronik ESC på den heli , tror det er dårligt servo
      Goblin 700 : vbar 5,3 pro
      Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

      HD 500 Cell : brain2

      DX9

      Comment


      • #4
        Dette er et kjent problem med Align DS410 dessverre :/

        Comment


        • #5
          Originally posted by Trulsen View Post
          Dette er et kjent problem med Align DS410 dessverre :/
          Takk for alle svar!

          Det jeg synes er rart, er at i klubben vår har vi sikkert hatt 25-30 trex med DS410 servoer, og det er kun disse 2 dette har skjedd med - i tillegg skjedde det 2 ganger på rad med det ene... Har ikke villet sette opp mitt med nye deler igjen, da jeg er redd det skjer igjen med min også. Det virker også som om det fungerer fint så lenge man bare tester det uten blader (så feilen kommer mens man er i lufta).

          Det er også rart at det har skjedd med aileron servoen hver gang (hvis det er servoen som er problemet)? Den "jobber" vel ikke noe mer enn de andre servoene?

          Har noen opplevd at det blir i orden etter servobytte - at det ikke skjer igjen liksom?
          ___________________________

          Ramber`n


          Parkzone Stryker F-27
          Sapac Wilga 2000
          Twister CP V2 - død
          Protech Helixx 3D
          Align T-rex 450 sport x2
          Align T-rex 250 se
          TechOne Piaget EPP indoor
          Free Air Blitz indoor


          Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

          Comment


          • #6
            En ting som det lønner seg å passe på ved montering av servoer, uansett størrelse/type, er at ikke servohuset blir satt i spenn på noen måte. Spesielt har jeg merket at det er lett å få til på 450pro, men sport'en vet jeg ikke.


            Men med servoskruene halveis inn, skal du kunne legge servoen flatt inntil flaten den skal ligge mot, og helst være litt rom rundt skruene i servokassa. En servo i klem, vil uten tvil si takk for seg mye tidligere enn sine brødre i samme maskin. Det kan kanskje skje ved overstramming av servoskruer også.
            Honeybee CP 2

            Comment


            • #7
              Også hvis kablene er stramme vil de kortslutte til slutt i karbon ramma hvis de ligger over en skarp kant og da kan det skje morsome ting
              Klaus Myrseth
              Compass 7HV FBL / 3D+ FBL / Atom 500 FBL

              Team Manager - Team Compass Scandinavia

              Comment


              • #8
                Har ikke prøvd denne trexen igjen før i dag,men etter jeg har vært oppe et par minutter skjer det samme igjen...
                Denne gangen låste heldigvis ikke servoen i topposisjon, så skadene ble mindre.
                Det er utrolig rart hvis vi har vært så uheldige at vi totalt har fått 4 servoer med feil på,og at vi har satt alle 4
                som aileron servo...
                Som tidligere postet,så har vi mange mange heli som også bruker ds410m servoer uten ett eneste problem (blandt annet har jeg en
                identisk trex til selv).
                Siden vi begge flyr på to forskjellige radiosystemer,utelukker jeg at mottakeren er problemet. Eneste fellesnevner som er igjen på
                de to helikopterene er nå med andre ord gyro,esc og motor?

                Noen nye tips eller tanker?
                ___________________________

                Ramber`n


                Parkzone Stryker F-27
                Sapac Wilga 2000
                Twister CP V2 - død
                Protech Helixx 3D
                Align T-rex 450 sport x2
                Align T-rex 250 se
                TechOne Piaget EPP indoor
                Free Air Blitz indoor


                Futaba 9C super m/TM-8 2,4GHz modul (bortgjemt - 35MHz synth modul)

                Comment


                • #9
                  Eg hadde "lignende" problemer med et nytt 450 Sport eg kjøpte fra Elefun. Der viste det seg til slutt at det var gyroen som lagde problemer. Eg sendte inn gyroen til Elefun, men selv om de ikke fant feil på den så fikk eg prøve en ny og da var problemene borte.

                  Se tråden min her: (MFN) ModellflyNytt.no
                  Thorbjørn Kirkeleit
                  Haugaland Modellflyklubb

                  Align T-Rex 450Sport | Align T-Rex 450SEv2 | ThunderTiger Raptor 50v2 | ThunderTiger Raptor 90 | Multiplex EasyGlider PRO Electric | Kyosho Calmato 40 Sportster | JR PCM9xII m/ Jeti Duplex modul

                  Comment


                  • #10
                    Jeg tror også den kan være i spenn. Prøv å file ut litt i ramma så det blir litt rom rundt den.
                    Jeg har sett tidligere at servo ikke har virket, men våknet til liv igjen når den er blitt montert ut.
                    Bfight 210
                    De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                    De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                    Phoenix RC Club

                    Comment

                    Working...
                    X