Announcement

Collapse
No announcement yet.

Første heli: Ombygget Aerohawk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Første heli: Ombygget Aerohawk

    Jeg har tenkt til å begynne med heli nå, og har lest så mye om hvor dårlige og lite holdbare disse picoboardene som sitter i alle småhelikopterne er. Derfor får jeg nå kjøpt et aerohawk med defekt gyro\fartsregulator-kort, og uten mottaker selvfølgelig. Det eneste som sitter på helikopteret er halemotor, to servoer og batteripakke. Jeg er i full gang med CD-rom motor, og har demontert 8 CD-rom'er, og skal plukke ut den med best kulelagre og størst stator. Mine spørsmål er da; har noen en rimelig gyro å anbefale? Og jeg lurer også på om jeg bør stjerne eller trekantkoble motoren når jeg har 20 viklinger.

  • #2
    Med 20 turn må du nok deltakoble motoren. Skal du bruke originalmagneten i motoren eller bytte? Hva slags batteri bruker du? Skal du bruke standard-rotorbladene? Alle disse faktorene bestemmer viklingstallet og viklingstype.

    Comment


    • #3
      Originally posted by tahustvedt
      Med 20 turn må du nok deltakoble motoren. Skal du bruke originalmagneten i motoren eller bytte? Hva slags batteri bruker du? Skal du bruke standard-rotorbladene? Alle disse faktorene bestemmer viklingstallet og viklingstype.
      Så du mener det er lite med 20 turn, siden du sier jeg bør deltakoble fordi jeg har 20 turn? Jeg hadde planer om å se hvor lenge det holder med originalmagneter, fordi jeg rett og slett ikke vet om noe norsk sted som selger så små neodym-magneter. Batteriet er et 7 cellers AAA 750MAh Ni-MH. Jeg lar nok Li-PO'en vente litt... Jeg har planer om å bruke original rotor ja.

      Takk for svar forresten!

      Comment


      • #4
        Jeg syns det var litt mye med 20 turn, derfor sier jeg at du må bruke deltavikling. Hvis du vikler den i stjerne så vil du ikke få nok turtall til å fly. Jeg gidder aldri å vikle for delta fordi da må man vikle så mange turns. Med ditt oppsett ville jeg viklet 14 turn Y. Men siden du allerede har viklet så kan du jo prøve 20 turn delta. Det burde faktisk fungere omtrent som 14 turn stjerne, men nå har jeg ikke regnet på det. Den originale magneten vil sikkert fungere ok. Jeg har prøvd med original magnetring i en CD-ROM til Aero Hawk og det fungerte fint. Det avhenger selvsagt av styrken på magneten.

        Hvor stor er statoren? Jeg brukte en 20x5 mm 9 armet stator på min 315 g Apache. Viklet til 12 turn og 12 N45 magnetpoler på 3S lipo med Like90 blader og fikk flytid på 20-25 minutter.

        Comment


        • #5
          Når jeg sa lite med 20 turn, mente jeg såklart mye... Jeg trodde egentlig 20 vilklinger var forholdsvis lite, mens 17 ville være omtrent ekstremt. Jeg har sett noen av selvbyggene dine, og det overbeviser meg om at jeg bør høre på deg..! Jeg kommer til å demontere et par CD-rom'er til, og har mer enn nok lengde og typer av kobbertråd nå, så jeg kan vikle en ny som vil være ideel for modellen. Statoren på den foreløpige er en 9-armet på ca 20 x 6 mm. Kulelagrene er store og gode.

          Edit: Hvor mange ampere vil den foreslåtte motoren du pratet om med Y kobling trekke?

          Comment


          • #6
            Jeg kan tenke meg at det blir ca 3-3,5 A i hover.

            Comment


            • #7
              Da har jeg akkurat kjøpt et Aerohawk med defekt mikserkort og uten mottaker. Så snart jeg får det i posten skal jeg se om jeg klarer å få noe ut av det defekte mikserkortet. Det er tross alt bare hovedmotor regulatoren som alltid blir grillet på disse? Eller ikke? Jeg håper iallefall på å få brukt piezogyroen som er innebygget på kortet, selv om det sikkert kan bli veldig vanskelig...

              Comment


              • #8
                Har du noen erfaringer med å få brukt gyroen på et delvis defekt 3 i 1 kort? Jeg har nemlig ikke penger til å kjøpe en gyro, med mindre den er veldig billig... Og hvor fikk du tannhjulet du bruker på CD-rom motoren din fra? Har du bestilt det fra helihobby.com (Jeg vet de har noe liknende der) ? Og vet du om det vil være passe med en 2 A regulator til halemotoren?

                Comment


                • #9
                  Som regel er det bare FET'en til hovedmotoren som er ødelagt. Da kan du fortsatt bruke gyroen og haleregulatoren på kortet. Kan du se tegn på at noen komponenter er skadet på kortet? Halemotoren vil funke fint med en 2 A regulator. Du må passe på at regulatoren ikke har cut-off som slår inn mens du flyr, eller som kan settes så lav at den ikke vil slå inn.

                  Jeg kjøpte tannhjul her: 404

                  En annen plass du kan kjøpe tannhjul er Like90 Products - Innovation for Body Shops og der får du også kjøpt TREC som er en veldig bra haleregulator.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg får heli'et på mandag, og kan ta et makrobilde av 3 i 1 kortet, så kan sikkert du ta en titt på det...
                    Hvis jeg får brukt haleregulatoren på 3 i 1 kortet kommer jeg ikke til å kjøpe noen. Har en Phoenix 35, men skal selge den og kjøpe en Phoenix 10, fordi den er lettere (ville du gjort dette forresten?)... Og, forresten, trenger jeg å bruke noen miksefunksjoner i 3 i 1 kortet når jeg har dette på computerradioen min?

                    Den regulatoren ser jo grei ut den, men hvem gidder å kjøpe en børsteregulator til prisen til en børsteløs? Den koster jo 59 dollar...

                    Comment


                    • #11
                      Forresten "tahustvedt", jeg ser at du har byttet ut FET'en på 3 i 1 kortet. Får man kjøpt denne på Elfa? Isåfall ikke, hvor kjøpte du denne?

                      Comment


                      • #12
                        Nå har jeg kjøpt en strippet CSM 180 gyro, og dropper å bruke 3i1 i det heletatt.

                        Før jeg flyr for første gang, er det noe mer å gjøre enn dette eller noe jeg burde gjøre for å få det billigst mulig med første flytur?

                        - Stille inn center på servoene
                        - Sentrere stangen med flybar'ene på
                        - Skru på miksing på senderen
                        - Fordele utstyret slik at jeg får vekten balansert ved hovedakslingen.
                        - Lage treningsunderstell av bordtennisballer og karbonstenger
                        - Stille cutoffvolten så lav som mulig på begge regulatorer

                        Er det noe jeg bør innstille spesieltnøyaktig?
                        Jeg får gyroen i dag, men uten bruksanvisning. Må denne kalibreres på noen måte, eller gjør den det automatisk?

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har ikke sjekket om Elfa har transistorene jeg brukte på mitt 3-in-1. Jeg kjøpte de av en fyr i USA samtidig som jeg kjøpte en CCPM-mixer som han hadde laget. FET'ene heter "IRF7456" og er bedre enn originalene, de tåler mer strøm også.

                          Pass på at flybar-paddlene er level med vippearmen i rotorhodet. Stram også bladboltene så mye som mulig uten å ødelegge plastikkgjengene. De originale plastbladene er vanskelige å få til å sitte fast fordi det er for lite friksjon i grepet og jeg anbefaler at du oppgraderer til Like90 sine blader når du begynner å få til flygingen skikkelig. Sving bladene noen få grader fremover i rotasjonsretningen og pass på at begge bladene står likt. Da unngår du at helikopteret begynner å oscilere seg i stykker i lufta.

                          Jeg kjenner ikke den gyroen men vanligvis må man justere gain/sensitivity slik at den ikke jager med halen. Den skal stå på den høyeste innstillingen den kan uten at halen jager.

                          Jeg anbefaler ikke treningsunderstell da helikopteret bare blir mer ustabilt av det. Hvis du skal bruke det så må du lage stengene veldig korte sånn at ballene ikke stikker for langt ut. De vil forsterke vibrasjonene i helikopteret.

                          Har du testet motoren? Hva slags regulator har du på halen?

                          Comment


                          • #14
                            Her får du kjøpt ny FET og andre komponenter: Piccolo Piccoboard parts and repair

                            Comment


                            • #15
                              Takk for svar.

                              Jeg fant kretsen på Elfa etter jeg la ut den posten for noen dager siden, men i dag fikk jeg gyro, så jeg bruker ikke 3 i 1 kortet.

                              Foreløpig har jeg:

                              - Phoenix 10
                              - Aerohawk med halemotor
                              - CSM 180 gyro (strippet, slik at den veier 7 gram)
                              - En midlertidig Hitec Mi-4+ mottaker
                              - Standard servoene i Aerohawk
                              - Defekt 3 i 1 kort
                              - CD-rom motorer (cirka 10 stykker... )

                              Det er kanskje mulig at jeg midlertidig bruker haleregulatoren i 3 i 1 kortet på det, for det er tross alt det eneste jeg mangler foreløpig før jeg kan fly.
                              Hvor mange tenners tannhjul bør jeg forresten kjøpe? 10?
                              Og hvordan finner jeg ut hvor mye miksing jeg skal ha på?

                              Comment

                              Working...
                              X