Unconfigured Ad

Collapse

Haledans - Trex 550

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kristianwest
    • May 2011
    • 1769

Haledans - Trex 550

Hallo,

I sommer byttet jeg til meg en Trex 550 FBL med Mini V-bar 5.1. Det var en del trøbbel med å få maskina i lufta, som noen kanskje husker fra en annen tråd jeg laget her inne.

Etter å ha fått mye god hjelp fikk jeg heliet airborne, men jeg har stadig vekk problemer med veldig sjenerende haledans. Det er snakk om vagging, ikke oscilering - men jevnt og rytmisk fra side til side, dog ikke i ubetydelig tempo. Såpass sjenerende er det, at jeg ikke syns det er noe stas å fly med denne ellers vakre fuglen.

Jeg har:
    Byttet mast, byttet spindel, byttet dempere, meshet opp, byttet paraplydrev og overføring til halen og byttet alle drev og stag bak i tilknytning til halerotoren. Halen er satt opp etter alle kunstens regler, blant annet er kulehodet plassert i det aller innerste hullet på haleservohornet. Alt er smurt opp og skrudd til.

Det jeg ikke har gjort er å bytte hoveddrev / autorotasjonsdrev. Jeg har heller ikke byttet torq-tube. Jeg har ikke sjekket om balanseringen av rotorbladene er OK, og jeg har ikke sjekket om ramma er helt rett. Det jeg heller ikke vet er om alt står bra til med v-baren, eller om det kan være noe med den.

Det kan selvsagt være mange andre ting jeg ikke har tenkt på - og der kommer denne tråden inn i bildet..

I dag har jeg flydd pent og forsiktig med maskina, og prøvd meg fram med ulike oppsett i v-baren. Men det har ingen betydning ifht problemet.

Er det noen som har forslag til hva som kan være feil? Jeg klør meg i hodet.
    Kristian Westgård
    Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

• jnissen
    • Jan 2011
    • 145

Innstillinger i radioen? For høy gyro-gain?

Det er kanskje så "åpenbart" at du ikke har forsøkt å skru den ned? Du nevner ihvertfall ikke det i det ovenstående.

Comment

• kristianwest
      • May 2011
      • 1769

Joa, jeg har prøvd det - det står litt "mellom linjene" i innlegget over (i alle fall for alle som har prøvd v-bar), for alle gain-verdier stilles inn via en PC, og ikke direkte fra radioen. Det går an å koble opp slik at gyrogain stilles via radioen også, men det har ikke jeg gjort.

Jeg har prøvd alle mulige innstillinger - har ingen effekt. Jeg tror fortsatt det er et eller annet mekanisk ute og går her. Men hva? :s
      Kristian Westgård
      Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• jnissen
        • Jan 2011
        • 145

Originally posted by kristianwest
        Joa, jeg har prøvd det - det står litt "mellom linjene" i innlegget over (i alle fall for alle som har prøvd v-bar), for alle gain-verdier stilles inn via en PC, og ikke direkte fra radioen. Det går an å koble opp slik at gyrogain stilles via radioen også, men det har ikke jeg gjort.
        Jeg var litt redd for det når jeg skrev i sted siden jeg ikke kjenner VBar

Det eneste mekaniske jeg kan skjønne er at det er noe "oppheng" eller slår for mye ut og henger da, men det høres veldig rart ut.

Men analyse via Vbar gir kanskje ikke stort her (kun vibrasjonsanalyse?)?

Er det slik: http://www.youtube.com/watch?v=PLf9Ki7PVpo?

Isåtilfelle står det en mulig fiks i kommentarene.

har du gått over: V-Bar Tail Tuning and Troubleshooting Guide with Mikado Logo Example - HeliFreak sånn cirka?

Comment

• kristianwest
          • May 2011
          • 1769

Akkurat som i den YouTube-videoen! Unøyaktig swash, ja - det skal sjekkes asap!
          Kristian Westgård
          Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• arhennie
            • Mar 2008
            • 4316

Akkurat som i den YouTube-videoen! Unøyaktig swash, ja - det skal sjekkes asap!
            Den var jo ikke sånn til å begynne med. Den holdt da halen fint etter du fikk hjelp av kk. Har den blitt så mye verre sier du?
            arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

Comment

• kristianwest
              • May 2011
              • 1769

Det ble jo ekstremt mye bedre etter at KK gikk over maskina. Den var helt ustyrlig til å begynne med.

Nå går det an å fly med den, men haledansen ligner veldig på den du ser i YouTube-videoen jnissen lenket til. Guffent.
              Det har nok vært sånn hele tida, selv om det så tilsynelatende veldig bra ut de første forsøkene etter fiksen hos KK. Nå har jeg flydd den noen turer siden den gang, og jeg har aldri likt det sånn halen oppfører seg. Tror jeg har mumlet i skjegget om det på Holmen også..

Presisering: I idle up er ikke dansingen full så sjenerende. Da kan den leves med.
              Last edited by kristianwest; 04-12-11, 22:56.
              Kristian Westgård
              Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• ehaga
                • Feb 2005
                • 1173

Har du tatt ut loggen fra V-bar etter du har flydd. Slik du beskriver problemet så høres det for meg ut som vibrasjoner.

Jeg ville ha kjørt heliet på benken uten blader. V-bar har mulighet for Spectrum analyse, og det er veldig mye lettere å komme frem til hva som lager vibrasjonene på denne måten.

Har selv erfaring med at et hoveddrev skapte problemer for meg. Tror ikke det hadde vært mulig å finne dette uten å kjøre heliet på bordet.
                - Erik -

------------------------------------------
                Logo 600SX + 6003D
                Logo 400SE

Futaba 18MZ

Comment

• Brumm
                  • Apr 2008
                  • 1816

Hvis du ikke har gjort det alt, er det lurt å ta kontakt på vstabi forumet.. Legg ved alt du har av informasjon.. Vbar logg, oppsett, video, headspeed ++

Det er noe skikkelig dritt å jakte på sånne problemer.. Men du finner nok snart ut av det
                  Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                  T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• kristianwest
                    • May 2011
                    • 1769

Originally posted by ehaga
                    Har du tatt ut loggen fra V-bar etter du har flydd. Slik du beskriver problemet så høres det for meg ut som vibrasjoner.
                    Ja, jeg gjorde det i høst. Men det er ingen ting av interesse å få ut av loggene. Jeg har imidlertid ikke brukt analyseverktøyet i lufta enkelt og greit fordi jeg til nå ikke har hatt trådløs tilkobling.

Originally posted by Brumm
                    Det er noe skikkelig dritt å jakte på sånne problemer.. Men du finner nok snart ut av det
                    I mangel av bedre ideer bestilte jeg nytt hoveddrev, nytt autorotasjonsdrev og nytt enveislager. Hvis ikke det hjelper heller, får jeg gå swashen etter i sømmene.

Nå er snart absolutt alt på heliet nytt. Hehe!
                    Kristian Westgård
                    Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• jnissen
                      • Jan 2011
                      • 145

Sjekka du den andre linken fra HeliFreak jeg posta? Og har du "fulgt" den? Er det noe skjevt noe sted så skal vel det skape vibrasjoner som skal kunne analyseres. Hvis ingen vibrasjoner, så er det elektronik/innstillinger.

Comment

• Brumm
                        • Apr 2008
                        • 1816

Ja, jeg gjorde det i høst. Men det er ingen ting av interesse å få ut av loggene. Jeg har imidlertid ikke brukt analyseverktøyet i lufta enkelt og greit fordi jeg til nå ikke har hatt trådløs tilkobling.

I mangel av bedre ideer bestilte jeg nytt hoveddrev, nytt autorotasjonsdrev og nytt enveislager. Hvis ikke det hjelper heller, får jeg gå swashen etter i sømmene.

Nå er snart absolutt alt på heliet nytt. Hehe!
                        I stedet for å bruke alle sparepengene på deler, hadde jeg heller brukt de på en bluetoothdongle

Fantastisk bra å ha når du jakter på vibrasjoener..

Comment

• kristianwest
                          • May 2011
                          • 1769

Enig. Og det ligger en blåtannmodul på hylla hjemme. Og jeg har installert appen på androiden. Men appen støtter 5.2 og vbaren har 5.1, og der stoppet det foreløpig. Må få oppdatert gyroen!

Men - må jeg se på skjermen og fly samtidig (!!!!), eller er det mulig å gjøre"opptak" av analysen?

Jeg blir jo flinkere til å skru heli mens jeg holder på
                          Kristian Westgård
                          Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• coolpex
                            • Nov 2007
                            • 344

Jeg hadde samme vagging på nye trex-700 å styrte noe fryktelig med å finne ut hva som var årsak.
                            Det som viste seg var at det gikk ikke lett nok i overføringene fra servoen å bakover til halen. Så det endte med at jeg måtte kjøpe ny den glider utpå akslingen som styrer pitch på halerotoren..
                            Det var ikke mye treghet men tydeligvis nok til jeg fikk vagging.
                            Bruker ikke vbar selv men tanken streifet meg. (har gy 701 med flybar)
                            En kompis plagas å med halen på sitt nybygg å han løste det med å flytte kulen på servoarmen ett hull ut..
                            ​​​Kim-Arne

Comment

• Brumm
                              • Apr 2008
                              • 1816

Men - må jeg se på skjermen og fly samtidig (!!!!), eller er det mulig å gjøre"opptak" av analysen?
                              Det er veldig greit å ha med en "makker" når du driver med det.. Og nei man får desverre ikke gjort opptak..

Jeg tror jotto leier seg ut på konsulent-basis Og han er utrolig dyktig på vbar problemer..

Comment

Working...