Announcement

Collapse
No announcement yet.

vem selger v-bar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vem selger v-bar

    bara lure om det er noen her i Norge som selger v-bar gyro
    Goblin 700 : vbar 5,3 pro
    Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

    HD 500 Cell : brain2

    DX9

  • #2
    Mikado V-Bar | RCPro.no
    Tom Jonny Pettersen
    http://www.bodomfk.no

    Comment


    • #3
      takk ,
      nu har eg prövat v-bar på min 500 og den er veldigt bra , veldigt förnöjd , like det man kan går in og lasta ner flight log , så bara lura om eg skulle köper en till får en 700 project men prisen like eg dårligt gemfört med beastX , 2700 kr og oppgradera den til pro så er $45 hmmm skall man bara köper den eller skal man tenke ekonomisk
      Goblin 700 : vbar 5,3 pro
      Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

      HD 500 Cell : brain2

      DX9

      Comment


      • #4
        økonomi og hobby har aldri fungert anyway... Go wild! =)
        Tom I. Arntsen

        Comment


        • #5
          Jeg sysler med et 700-prosjekt, foreløpig på tankestadiet, og for meg er vurderingen enten v-bar på grunn av det ryktene sier er en god governor eller en BeastX fordi jeg kjører dette på to andre helier og er veldig fornøyd med den. Altså er ikke rapporter og grafer så avgjørende for min del, det er viktigere med gode flyegenskaper og også en setup det er mulig å forstå. BeastX flyr bra og har en veldig enkel setup, mens v-bar har en litt mer omfattende setup. Den flyr dog minst like bra. V-bar har på sin side mulighet for to satelitter rett i enheten, mens BeastX kan kjøre kun en satelitt gjennom et adapter. Det er etter min mening for lite med en satelitt på et 700-heli. Ergo må man i praksis ha ekstern mottaker på BeastX'en.

          Blir det v-bar parer jeg i så fall den med en Hobbywing ESC, skal jeg ha BeastX må jeg ha en CC esc og kjører governor på esc'en.

          Altså blir regnestykkene slik (norske butikker der det er mulilg, eks frakt):

          V-bar: Kr 2675,- (RCPro)
          Oppgradering til 5.2: ~ Kr 250,- (V-stabi)
          Hobbywing 120A HV: ~ Kr 900,- (FlyingHobby.com)
          To DSMX-satelitter: 450 kr X 2 = Kr 900,- (RCpro)
          TOTALT: Kr 4725,-

          BeastX: Kr 1595,- (Elefun)
          CC Phoenix ICE2 120HV 12s 50V 120A: Kr 1575,- (Elefun)
          Spektrum AR7010 DSM2/DSMX 7ch Reciever: Kr 800,- (Elefun) (prisen kan jo være ulik avhengig av hvilken mottaker man vil ha, men denne vil funke for meg.)
          TOTALT: 3970,-

          Det er altså drøye 700 kroner som skiller i dette regnestykket. Kan hende det er større diferanse om man begynner å shoppe rundt (hvilket mange vel gjør nettopp for å spare penger). Uansett tror jeg ikke det egentlig er så mye som skiller de to når det kommer til pris. Jeg vil i alle fall se mer på funksjonalitet og hva jeg selv er komfortabel med enn på regnestykket. Jeg har ikke bestemt meg, rett og slett fordi jeg er veldig fornøyd med BeastX. Men jeg ønsker meg en governor som fungerer, og ettersom v-bar uten tvil er en veldig god FBL-enhet med en god governor er jeg ikke fremmed for tanken. Har ikke hørt fullt så mye bra om Castle sin gov. Presisering: Jeg har lest at Castle sin gov kan være lei å sette opp, men må sjekke nærmere. BeastX + CC ICE2 ser i utgangsunktet ut til å være en god løsning.

          Derimot er jeg blant dem som ikke syns det er like gøy å måtte ha med en PC / smarttelefon på stripa for å gjøre enkle forandringer og jeg er veldig fan av det enkle oppsettet og den gode flyfølelsen jeg får med BeastX.
          Last edited by kristianwest; 04-01-12, 14:27.
          Kristian Westgård
          Nittedal

          Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


          Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
          — Neil Armstrong

          Comment


          • #6
            Hva har du hørt som er negativt med CC sin gov. Kristian?
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #7
              Originally posted by ragge1 View Post
              takk ,
              nu har eg prövat v-bar på min 500 og den er veldigt bra , veldigt förnöjd , like det man kan går in og lasta ner flight log , så bara lura om eg skulle köper en till får en 700 project men prisen like eg dårligt gemfört med beastX , 2700 kr og oppgradera den til pro så er $45 hmmm skall man bara köper den eller skal man tenke ekonomisk
              Spartan er snart klar med sin FBL-enhet Ragge, så hvis du ikke trenger en med det samme, så kunne du jo ventet på den =) Da kan du jo kjøre en sammenligning mellom disse 3!
              Honeybee CP 2

              Comment


              • #8
                Originally posted by arhennie View Post
                Hva har du hørt som er negativt med CC sin gov. Kristian?
                Vel, jeg har ikke hørt noe negativt om governoren som sådan. Men jeg har fått inntrykk av at den kan være kilen å sette opp, og jeg prøver å grave litt i det for å finne ut hva folk strever med. Jeg har litt vanskeligheter med å leve meg inn i alt som skrives, ettersom jeg ikke har noe erfaring med governors. Dessuten er det slett ikke sikkert alt som skrives er sant. Det er en jungel, dette.

                Jeg har imidlertid ikke lyst til å ende opp med noe det er vanskelig å ta i bruk/bruke. Det kom nok kanskje ikke godt fram i innlegget over.

                For øvrig, som jeg antyder over, heller jeg mot BeastX og en CC esc - så jeg har ikke blitt vettskremt.

                Hva mener du, Arne? CC gov eller v-bar gov? Eller er det andre løsninger som peker seg ut?
                Kristian Westgård
                Nittedal

                Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                — Neil Armstrong

                Comment


                • #9
                  Originally posted by lacappuchino View Post
                  Spartan er snart klar med sin FBL-enhet Ragge, så hvis du ikke trenger en med det samme, så kunne du jo ventet på den =) Da kan du jo kjøre en sammenligning mellom disse 3!
                  Spartan hade eg faktist glömt de , har dem noe release date
                  nu har eg samenlignad 3 , beastX , SK-360 og nu vbar , beastX og vbar er veldigt enkelt å setup , men vet ikke om man skall har SK-360 med på sammaligning , den er bara FBL på cyclic og har quark som hale gyro ,
                  med min flyging (ikke så flink ändå ) og de to trex500 så sinns vbar er ett hack bettre en beastx men generallt så fly bege lika bra ,

                  kristianwest :
                  den nya beasx AR7200BX kommer i slutet av månad $ 240 og kan koppler en DSMX satelit direct på den
                  Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                  Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                  HD 500 Cell : brain2

                  DX9

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ragge1 View Post
                    kristianwest :
                    den nya beasx AR7200BX kommer i slutet av månad $ 240 og kan koppler en DSMX satelit direct på den
                    Ja, det er sant! Det glemte jeg i farten. For meg virker det som en glimrende løsning, som også blir billig.
                    Kristian Westgård
                    Nittedal

                    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                    — Neil Armstrong

                    Comment


                    • #11
                      700 kr for å slippe vintage-teknologi som potmetere? Enkelt valg om dere spør meg!
                      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

                      Anything worth doing is worth overdoing!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jotto View Post
                        700 kr for å slippe vintage-teknologi som potmetere? Enkelt valg om dere spør meg!
                        Potmetere er deilige. Runde, glatte og med et lite hakk der skru'trekkern passer.
                        Kristian Westgård
                        Nittedal

                        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                        — Neil Armstrong

                        Comment


                        • #13
                          Du har jo også Total-G fra Curtis Youngblood.
                          Ørjan Pettersen
                          Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by kristianwest View Post
                            Potmetere er deilige. Runde, glatte og med et lite hakk der skru'trekkern passer.
                            Ren poesi, Kristian
                            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by kristianwest View Post
                              Vel, jeg har ikke hørt noe negativt om governoren som sådan. Men jeg har fått inntrykk av at den kan være kilen å sette opp, og jeg prøver å grave litt i det for å finne ut hva folk strever med. Jeg har litt vanskeligheter med å leve meg inn i alt som skrives, ettersom jeg ikke har noe erfaring med governors. Dessuten er det slett ikke sikkert alt som skrives er sant. Det er en jungel, dette.

                              Jeg har imidlertid ikke lyst til å ende opp med noe det er vanskelig å ta i bruk/bruke. Det kom nok kanskje ikke godt fram i innlegget over.

                              For øvrig, som jeg antyder over, heller jeg mot BeastX og en CC esc - så jeg har ikke blitt vettskremt.

                              Hva mener du, Arne? CC gov eller v-bar gov? Eller er det andre løsninger som peker seg ut?
                              Om folk synes den er kilen å sette opp så skjønner jeg ikke helt hva de mener. Men det er noen parameter å sette, og man MÅ bruke PC for å sette de. I heli mode med "Set RPM gov mode" må man oppgi antall LiPo celler samt gearing for at gov skal kunne alarmere rett ifm ønsket headspeed. Men det er masse hjelpetekster i programmet, og ikke noe av dette er veldig vanskelig.

                              Man skal oppgi poltall, timing og PWM Rate (frekvens). Det er jo vanlig på de fleste ESC og data finnes i motorenes datablader/manualer. På noen ESC, som Turnigy, er innstillingene litt dårlig. Man har da f.eks low-medium-high på timing som ikke sier deg stort. På HobbyWing har man fler, og de er oppgitt i faktisk verdi slik at man kan treffe mer korrekt i forhold til oppgitte motordata. På CC kan du sette eksakte verdier.

                              I tillegg kan du på CC sette masse valg på governor gain, spool up speed og speed change. Eventuelt kan du la disse stå på default verdier. Du har normalt kun spool up speed på andre ESC som jeg har vært borti.

                              En annen ting på CC er at man må justere radio throttle endepunkt på radio for å matche ESC. Ikke som på Align, Turnigy osv der man lærer ESC radioens endepunkter. Det er ikke kilent, men man må jo være klar over det da. Men det er forklart, og har man gjort det én gang så vet man jo til neste. Det finnes og videoer på youtube som viser i detalj hvordan.

                              Click image for larger version

Name:	GMEV323andAbove.jpg
Views:	1
Size:	69.0 KB
ID:	584252

                              Skal du bruke HobbyWing er du avhengig av V-bar skal du benytte governor. Samt at du må kjøpe en Hyperion sensor som må loddes inn på motorledningene. Her må du og bruke PC, og det er sikkert en del parameter å sette her også. Vet ikke, har ikke sjekket. Men det er vel to menyer du skal innom på v-bar gov funksjon om jeg husker rett så noe er det vel.

                              Skal det være superenkelt så finnes bare en løsning og det er Kontronik. (Og YGE har jeg sett de og sier er enkel). Her setter man et par moduser vha stikke og thats it. Man kan gjøre mer om man vil men til det trengs programmerings kort. Jeg har klart meg uten. Men den koster jo litt. Også har noen hatt problem med at den er sær pga masse vern og self-protecting funksjoner som gjør at den kan kutte motor power. Eventuelt ikke tillate å starte enkelte motorer. Greit å være klar over i allefall, og sjekke at combo'en du skal kjøre faktisk vil fungere.

                              Jeg skal ikke ta valget for deg. Men vil du se nærmere på CC og dette programmet, CastleLink, kan det lastes ned gratis på nettet. Det kan kjøres i demo mode for den typen CC produkt du skal ha, i dette tilfellet Phoenix ICE HV serien, så kan du leke med parameter og gjøre deg kjent med den. Se om du er i stand til å sette den opp ut fra motor, batterier og gearingen på ditt heli. Da vil du og kunne bruke dette til å velge motor kv og pinjong størrelse, som en CC gov headspeed calculator.

                              Lastes ned her: Castle Creations | Downloads

                              Dersom du går for å kjøpe CC ESC må du og kjøpe et Castle Link USB interface. Det følger gjerne kuponger med ESC så du kan få den tilsendt gratis. Eller du kan kjøpe den her: Castle Creations | Castle Link USB Programming Kit

                              Vil du se nærmere på V-bar gov så kan også V-bar softwaren kjøres i demo mode, så her er det bare å prøve seg fram....
                              arhennie

                              MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

                              Comment

                              Working...
                              X