Unconfigured Ad

Collapse

BEC eller ikke. Uregulert spenning til servoer, mottager og VBar.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • orjanp
    • Nov 2007
    • 726

BEC eller ikke. Uregulert spenning til servoer, mottager og VBar.

Forhåpentligvis blir det bygging av en 90 maskin snart.

Får servoer(swash og hale), mottager og VBar som alle tar 7,4V. 2S LiPo kan vel bli i meste laget fulladet uten regulering. Kan LiFe batteri være et alternativ? Eller vil det være bedre å kjøre høyere spenning, og regulere den ned? Dette for å holde spenningen mer konstant?

En annen ting er jo om man skal benytte eksternt batteri til elektronikken i det hele tatt? Er litt usikker på hva som er anbefalt. Det er jo både fordeler og ulemper med begge. ESC i dette tilfellet er en Castle Cremations ICE2 160HV. Det skulle vel bety at man helst bør hente spenningen fra en annen plass en den innebygde BECen.

Synspunkter?
    Ørjan Pettersen
    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.
  • kristianwest
    • May 2011
    • 1769

Gode spørsmål. Har prøvd å finne svar på det samme selv! Og jeg kom fram til at jeg vil prøve følgende:

Ice2 120HV
    CC PRO bec som henter strøm fra ett av de to 6s batteriene om bord. Dermed kan jeg powre opp mottaker, FBL og servoer før jeg setter strøm på motoren.

Det er vel dem som foretrekker å putte på et ekstra LiPo-batteri og en linjær regulator, for å kunne ha strøm på elektronikken selv om motorspenningen faller ut. Men for min del tror jeg det ekstra bryderiet med å holde orden på et ekstra batteri veier tyngre enn den ekstra sikkerheten (forstås slik at jeg ikke ønsker et ekstra batteri).

Uerfaren som jeg er vet jeg jo ikke om oppsettet/opplegget mitt er brukbart eller noe å gjenta - men jeg prøver selv!
    Kristian Westgård
    Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

Comment

• arhennie
      • Mar 2008
      • 4316

Originally posted by orjanp
      ESC i dette tilfellet er en Castle Cremations ICE2 160HV. Det skulle vel bety at man helst bør hente spenningen fra en annen plass en den innebygde BECen.

Synspunkter?
      Denne har ikke innebygget BEC så du må enten til med ekstern BEC eller ekstra batteri. Kjører du først ekstra batteri LiPo eller LiFe så setter du ikke noen regulator på de. Det er jo hele poenget med disse HV servoene å kunne benytte uregulert LiPo.
      arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

Comment

• flarssen
        • Jan 2005
        • 1842

Om vekta kan tolereres er det ingen ting som er bedre enn en 2S A123 pakke. Regner med den ESC'en har switch mode BEC, så da bør batterispenningen ikke være noe problem. Men når servoene takler 6-7V ville jeg unngått unødige feilkilder som BEC.
        Fred Larssen

Comment

• Brumm
          • Apr 2008
          • 1816

Hvilke HV servoer har du tenkt å bruke?
          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• orjanp
            • Nov 2007
            • 726

Outrage BL9180/BL9188
            Ørjan Pettersen

Comment

• orjanp
              • Nov 2007
              • 726

Men, hvor mange MAh bør batteriet være på?
              Ørjan Pettersen

Comment

• rfauske
                • Sep 2010
                • 760

Originally posted by orjanp
                Men, hvor mange MAh bør batteriet være på?
                Kjører selv med 2200mAh 2S lipo pakke i 7HVen min, 2 fly turer med den så har jeg brukt rundt 500-600mAh.

Bruker HBL980 på halen, rimelige HV seroer på cyclic og beastx.
                Rasmus Fauske
                TDR 2012, MD8 @ 14S, MD6 @ 7S, Pantera 50, KDS Chase 360, BigNasty
                http://www.easyisp.no http://www.rc-batteri.no

Comment

• lacappuchino
                  • Oct 2007
                  • 1342

Det beste er om du klarer å få perfect cg med batteriet. Men anbefalt på en 90 size er rundt 3000mAh.
                  Honeybee CP 2

Comment

• troasb
                    • Dec 2008
                    • 591

Ser at noen av de "store gutta" går god for innebygde BEC's i nyere ESC'er fra bl.a. Kontronik og Scorpion. Fint å slippe å dra på et 3000mAh batteri da, det veier jo endel.
                    Futaba T8FG-S
                    Noen planker og noen visper

Comment

• rcmodeller
                      Forhandler
                      • Jun 2003
                      • 374

Originally posted by troasb
                      Ser at noen av de "store gutta" går god for innebygde BEC's i nyere ESC'er fra bl.a. Kontronik og Scorpion. Fint å slippe å dra på et 3000mAh batteri da, det veier jo endel.
                      Ang elektronisk regulert strøm til mottaker er nok en UBec å foretrekke. Dvs at "BEC" er plassert utenfor ESC. Dette er tryggere hvis ESC skulle brenne, kortslutte, overbelastning etc. Da vil normalt ikke en UBec slutte å virke samtidig, siden den fysisk kun er koblet til LiPo batteriets pluss og minus ledninger. Man kan også bruke et lite backup batteri til mottaker i tillegg, hvis hele LiPo systemet skulle svikte. Da har man nok strøm fra dette til å ta ned modellen uten andre skader.

Comment

Working...