Announcement

Collapse
No announcement yet.

FBL på trex 600, gammel type

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • FBL på trex 600, gammel type

    Hallo, vurderer og bygge om min gamle 600 te FBL, men dette har jeg ikke peiling på, hvilket system bør en gå for, pris er et tema, men
    det må være noe som funker greit, ser align 3GX er pris gunstig. hvor bra funker den, og hvordan er hale gyro ift futaba 402 som jeg bruker nå, den blir litt for dårlig til baklengs flyging. Det at jeg uansett må bytte både gyro og rotorhode gjør at oppgradering til FBL er like greit.
    hvilke krav til radio setter FBL?, 2,4 Ghz, extra motager ect? , bruker i dag 8 kanals sawana (FM)

    Det å legge en hobby på hylla i noen år, er nesten som å starte på nytt

  • #2
    Hei!

    Dette er jo nesten det samme som å spørre hvilken radio som er best - du vil få mange forslag og alle er like riktige

    Men det går an å prøve seg på en slags oppsummering, selv om den også er subjektiv:

    3GX er OK, men ikke top notch. Mange styrer unna denne fordi den har rykte på seg for å gjøre en del krumspring og fordi den er litt æsj å sette opp.

    V-Bar er helt i toppen. Veldig mange foretrekker denne. Flyr veldig godt. Den største ulempen er prisen. Mange vil også mene at det er et drawback at man må ha med PC / telefon / programmeringsdongle på stripa for å gjøre endringer i oppsettet, men dette er veldig individuelt. Mange mener det er en fordel, fordi man da slipper å knote med potmetere.

    BeastX er også populær. Veldig enkel å sette opp, og flyr bra. Rimelig priset. Får litt tyn nå fordi den er "gammel", men personlig kan jeg ikke si jeg bryr meg. Jeg bruker BeastX på alt jeg har.

    Du har også Brain, GT5 og Skookum SK540 som jeg har hørt gode ord om.

    Det jeg ikke har hørt så mye bra om er Futaba sin nye CGY750.

    Jeg har også prøvd Tarot ZYX, som er en veldig billig sak og som til prisen er helt OK, men den drar ikke skinnet av pølsa.

    Videre har du CY TotalG, som også får en del pepper.

    Et annet poeng er kanskje å finne ut hva folk i klubben din / rundt deg flyr med. Greit å kunne få hjelp om man står fast.

    Basert på egne preferanser ville jeg valgt enten BeastX eller V-Bar, men som sagt: det er min personlige oppfatning og ingen fasit.
    Kristian Westgård
    Nittedal

    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

    Comment


    • #3
      Hei!

      FBL på gammal trex går nok helt fint! Regner med det er av typen med 120 graders swash og ikke noe sære greier som er gamlere enn jeg har vært borti. FBL gjør jo at du får mer kraft på rotorhodet, lenger flyvetid, bedre i vind og generelt flyr mer som en simulator om man kan oppsummere på den måten.

      Jeg har vært borti Align 3G, BeastX og V-bar. Jeg ville helt klart valgt BeastX som min første FBL unit. Den er veldig veldig enkel å sette opp manuelt og den gjør en glimrende jobb som halegyro. På et nytt "high-end" heli ville jeg valgt v-bar. Er du glad i PC er den også enkel å sette opp men den diskusjonen har meg og Kristianwest hatt på en tråd tidligere og vi ble vell "enige" om at dette er veldig individuelt!

      Så, beastx er the way to go spør du meg! PS! FM båndet fungerer fremdeles, ingen grunn til å bytte radio dersom du ikke har planer om å oppgradere radioutstyret også.

      Forøvrig hyggelig å se at folk kommer tilbake til radioen etter noen års opphold! Lykke til, hold oss oppdatert!

      Comment


      • #4
        Det som kan legges til er at FBL-systemer må ha digitale servoer.

        Når det gjelder radio er ikke frekvensen avgjørende, men du må ha en sender som du kan programmere. Men det regnernjeg med du har?

        Å fly baklengs er ikke noe problem med disse gyroene. Det er bare å kjøre på
        Kristian Westgård
        Nittedal

        Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


        Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
        — Neil Armstrong

        Comment


        • #5
          beastx vinner nok handsdown på feel vs effort, endel av de mere avanserte... er mer avanserte, men med feil tuning, er de ikke bedre.. og beastxen er ca tut &kjør.

          Comment


          • #6
            Hei! Jeg flyr ikke sa veldig avansert, men beast fungerer veldig bra for meg. Hva den taler under veldig 3D flyving vet jeg ikke. Jeg har JR radio sa jeg gikk for denne: http://www.flying-hobby.com/shop/spektrum-ar7200bx-7ch-dsmx-flybarless-control-system-p-9563.html]Spektrum AR7200BX 7CH DSMX Flybarless Control System [AR7200BX] - USD 249.00 : Flying-Hobby.com, Have a nice flying experience everyday![/url]
            Dermed slipper jeg med mottaker......en boks mindre pa helien.

            Comment


            • #7
              FBL på trex 600, gammel type

              Hei.
              Jeg har vbar i min 700 og 450 Trex. Jeg er ingen pro, og synes Vbaren var super easy og sette opp via pcen. Følg punkt for punkt og den forteller og viser deg hva og hvordan. Supert.

              Har hørt masse masse bra om xbeast også så den er sikkert super den også.

              Sjekk hva dine flygevenner bruker, jeg ville satset på vbar eller beast som det blir sagt her.
              Testet align 3gx sin men den hadde jeg mye trøbbel med.

              Comment


              • #8
                Originally posted by kristianwest View Post
                Det som kan legges til er at FBL-systemer må ha digitale servoer.
                BeastX fungerer med analoge servoer så lenge man velger rett frekvens. Typisk 50hz kontra 400hz+ på digitale.

                BeastX + HS65MG fungerer som en drøm og vet flere bruker analoge servoer på denne gyroen.

                Comment


                • #9
                  digital servo er ikke en måst men anbefelles , på beastx om du bruker analog så setter du frequence på 50 Hz på cyclic servo , eg har brukt analog servo på SK360 ( de billigt HK HXT900- tror det er det dem heter )
                  men som dem andra sejer beastx er perfect som førsta FBL enhet , vbar er også veldigt bra men bara prisen som ikke er så attraktiv men så funka vbar governor veldigt bra
                  men så har lest veldigt mye bra om SK540 , Brain og med pris på samma som beastx så blir en vankiligt valg
                  lycker till
                  Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                  Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                  HD 500 Cell : brain2

                  DX9

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Trulsen View Post

                    BeastX fungerer med analoge servoer så lenge man velger rett frekvens. Typisk 50hz kontra 400hz+ på digitale.

                    BeastX + HS65MG fungerer som en drøm og vet flere bruker analoge servoer på denne gyroen.
                    Skal ikke protestere. Men jeg vil uansett anbefale digitale servoer - tror det er det sikreste. Jeg prøvde å fly en 550 med noen analoge servoer, PowerHD et eller annet. Trodde det skulle funke, men nei. Det gjør jeg ikke igjen. Frekvensen hadde ingen betydning i det tilfellet.
                    Kristian Westgård
                    Nittedal

                    Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                    Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                    — Neil Armstrong

                    Comment


                    • #11
                      Re: FBL på trex 600, gammel type

                      + 1 På beastx.
                      Vbar er også veldig bra men dyr.
                      ---------------------------------------------
                      Spektrum DX8 UTEN PROBLEMER
                      Align T-Rex 450 pro BeastX + RJX - 6S
                      Align T-Rex 600Efl Pro Vbar
                      Mikado logo 600 3D Vbar
                      Align T-Rex 700N DFC Vbar - Nitro rules

                      Comment


                      • #12
                        Du kan jo titte igjennom (MFN) ModellflyNytt.no
                        Tom I. Arntsen

                        Comment


                        • #13
                          Takk mye bra info her, 3gx har krumspring,og vbar er for dyrt, så blir vel beastx da sikkert hvilket hode da tru, er Align sitt ok?
                          Ellers er det satt opp me Scorpion HK-4025-550KV og ice2 HV,CC BEC, digitale servoer rundt om, er 120 graders swash ja, er noen år gammelt, er vel en av di første 600E som kom ut tror jeg, men det er så å si ikke brukt.

                          Comment


                          • #14
                            Finnes vel ikke så mange som er misfornøyde med beastx, så tror det blir bra, du får jo f.eks. tarot som er billigere, men her er det laptop, og myeeee tuning før det flyr riktig.

                            Motoren din, du sier du har en gammel 600E, men det er jo 6s, mens motoren du har, er jo laget for 12s, har du bygget om til 12s setup?

                            Comment


                            • #15
                              har du många main shaft deler ligande så køp en compass 6HV / traxc hode , allars så align har sin nya DFC hode
                              Goblin 700 : vbar 5,3 pro
                              Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

                              HD 500 Cell : brain2

                              DX9

                              Comment

                              Working...
                              X