Unconfigured Ad

Collapse

Blade 550X Pro Series

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • xilian
    Chief Executive Officer
    • Feb 2009
    • 6522

    #1

    Blade 550X Pro Series

    Click image for larger version

Name:	BLH5525_a0.jpg
Views:	1
Size:	49.3 KB
ID:	633278Click image for larger version

Name:	BLH5525_a1.jpg
Views:	1
Size:	50.2 KB
ID:	633279Click image for larger version

Name:	BLH5525_a4.jpg
Views:	1
Size:	39.3 KB
ID:	633280



    BLADE 550 X Pro Series Kit (BLH5525)
    BLADE 550 X Pro Series Combo (BLH5525C)

    Product Description

    Key Features

    • Direct-to-swash, flybarless head design
    • Carbon fiber main frames
    • CNC machined aluminum head block
    • CNC machined aluminum swashplate
    • Revolution™ 550mm carbon fiber main blades
    • Triple ball bearing supported, 10mm solid steel main shaft
    • Integrated bearing block servo mount design
    • Torque-tube driven tail with aluminum tail boom and case
    • Dual point tail pitch slider and balanced tail grips
    • E-flite® 130A ESC
    • E-flite Heli 550, 1360Kv brushless outrunner motor
    • E-flite 10-Amp BEC


    Needed To Complete

    - 6+ channel computer transmitter with helicopter programming
    - 6+ channel receiver
    - Flybarless control system
    - 6S 5000–6000mAh 30C Li-Po battery
    - 6S Li-Po battery charger
    - 3 cyclic servos
    - 1 tail servo
    - Tools for assembly

    Overview

    Welcome to the world of Blade® pro-class helicopter performance. Over two decades of flying and design experience have gone into the development of the Blade 550 X. Every part, down to the nuts and bolts, has been chosen or designed with one goal in mind—giving you a no-compromise, 550-size 3D machine that is second to none. Both kit and combo versions of the Blade 550 X arrive ready for you to assemble with motor, speed control and BEC. The 550 X is a no compromise thrill machine that delivers the performance expert helicopter pilots demand.
    Included Components
    • 1 Revolution® Flybarless 550mm carbon fiber main blade set
    • 1 E-flite® Heli 550, 1360Kv brushless outrunner motor
    • 1 E-flite 130-Amp ESC
    • 1 E-flite 10-Amp BEC
    • 1 Pre-painted fiberglass canopy


    Specs

    4 minutes
    5-7 Hours
    6S 5000mAh 30C Li-Po
    Kit
    Advanced
    7.39–7.72 lb (3.35–3.50 kg)
    14.8 in (375mm)
    Yes
    44.5 in (1130mm)
    Carbon fiber
    11.42:1
    550-size 1350Kv brushless outrunner (included)
    550mm
    49.0 in (1245mm)
    6 channels
    14T
    Outdoor
    Collective Pitch Single Rotor
    550
    130-Amp
    120-degree CCPM
    Plastic
    Torque tube
    86mm
    9.45 in (240mm)
    550-class collective-pitch electric flybarless helicopter
    8.62 in (219mm)
    Tom I. Arntsen
  • andersand
    • May 2012
    • 2316

    #2
    Ble litt gira når jeg så 130A esc, men motor er bare rated 80A, og ser ut som 4015ish stator? Så mye av gleden forsvant, hadde håpet på en overpowerd 550, ref align sine er ikke...

    Utifra girforhold oppgitt, mangel på gov i bx, og ikke nevnt noe sted i spec på esc, blir det jo flate kurver ca slik, må ha ganske mye % throttle for å få noe fart gitt, er også litt skeptisk til videoer med musikk over der jeg prøver lytte etter bogging...

    For å få noe fart i den må man nok fort ha 15T med ext gov og esc gov.

    Estimated lowest voltage during flight: 20,46
    Lowest RPM (due to voltage and efficiency) : 2175

    (calculated for 100% throttle curve)
    Hover RPM at beginning of flight: 2784
    Hover RPM at middle of flight: 2564
    Hover RPM at end of flight: 2474


    Uansett kulere enn 500X, på papiret og ca samme pris.

    Vet mange hadde spekulert i både 600 og 700er fra de hemmelige sidene.

    Jeg drømmer nok mer om stock brushless mcpx/ncpx, og en 130x som ikke selvdestruerer.
    Last edited by andersand; 06-12-12, 15:30.

    Comment

    • doogledee
      • Jul 2006
      • 452

      #3
      Blade 550x Pro

      Hei, fant ikke noen tråd om denne enda så tenkte jeg skulle starte en.
      Fikk min 550x fra Smallsize på lilletorget på Torsdag. Jeg har ett combo kit som kommer med servoer (3 st SPM-H6040 og ett stk SPM-H6080G), motor (eflite 550 Heli), ESC (E-Flite 130 Amp), Revolution 550mm carbon blader og AR7200BX. Modellen gikk veldig greit å bygge, og manualen var en fryd.
      Byggesettet virker å ha veldig høy kvalitet egentlig. Jeg fikk bygd hele modellen på fredag på jobb.
      Batteri kom i går ettermiddag så en liten test tur ble gjennomført igår kveld.
      Batteriet jeg har valgt er ett Wild Scorpion 5500 Mah, 35c batteri (6s) som fungerte tilsynelatende bra.
      Første turen ble litt hovring, åttetall og litt looping og rolling. Fungerte helt utmerket fra første sekund, med oppsettet i manualen så var det null vibrasjoner, perfekt tracking og ikke no jaging fra gyroen.
      Fantastisk lyd også, var litt overasket over at giret ikke bråkte mer da det er rette tenner og ikke skråskjærte eller heliske tenner på drevene.
      Helien er veldig stabil og fin i luften, rett og slett en fryd å fly.
      For min type flyving virket det som det var mer enn nok power i motor og ESC comboen, men jeg skjønner kommentarene på Helifreak om at for dere hardcore smackdown 3d gutta blir stock oppsettet litt snillt.
      Godt å vite at det kommer 16 tanns pinion som drar på headspeaden for å hjelpe der (alle videoene til Blade av denne er med 16 tanns pinion)
      Det ser også ut som E-Flite regulatoren er den som holder igjen for de hissigste flyverene, men det ser ut som motoren leverer varene med andre ESC'er så dersom behovet melder seg for mere power så har jeg muligheter til å oppgradere etterhvert.

      Bare så det er sagt så jobber jeg på Smallsize på lilletorget, men denne helien har jeg kjøpt for egne penger og ikke "fått" av butikken, men jeg er i utgangspunktet positiv til blade helikopter fra før og denne overgikk forventningene.

      For de som vil ta helien nærmere i øyesyn står den i butikken når den ikke er ute å flyr.

      Bilder:

      Click image for larger version

Name:	2013-04-10T09-30-42_0.jpg
Views:	1
Size:	141.7 KB
ID:	599735

      Click image for larger version

Name:	2013-04-10T09-30-42_1.jpg
Views:	1
Size:	131.8 KB
ID:	599736

      Click image for larger version

Name:	2013-04-10T09-30-42_2.jpg
Views:	1
Size:	80.7 KB
ID:	599737

      Click image for larger version

Name:	2013-04-10T09-30-42_3.jpg
Views:	1
Size:	98.1 KB
ID:	599738

      Click image for larger version

Name:	2013-04-10T09-30-42_4.jpg
Views:	1
Size:	100.6 KB
ID:	599739

      Click image for larger version

Name:	2013-04-10T09-30-42_5.jpg
Views:	1
Size:	83.9 KB
ID:	599740

      Click image for larger version

Name:	2013-04-10T09-30-42_6.jpg
Views:	1
Size:	100.8 KB
ID:	599741
      Last edited by doogledee; 10-04-13, 08:35.
      Leif Bjørgo
      Cirrus-RCFK

      Comment

      • arhennie
        • Mar 2008
        • 4316

        #4
        Den ser veldig tøff ut også. Første gang jeg så bilde av denne syntes jeg den så leketøys aktig ut. Men på senere bilder synes jeg den er tøff.
        arhennie

        MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
        http://hadelandmfk.no/
        www.henniehobby.no/arne

        Comment

        • doogledee
          • Jul 2006
          • 452

          #5
          Helt enig, Liktem ikke canopyen på denne før jeg så IRL mye tøffere på ordentlig en på de tidlige bildene fra Blade synes jeg
          Leif Bjørgo
          Cirrus-RCFK

          Comment

          • ragge1
            • Sep 2009
            • 1598

            #6
            blade 700 X ( vil ikke oppna en ny tråd )

            Goblin 700 : vbar 5,3 pro
            Atom 6HV : vbar NEO pro rescue

            HD 500 Cell : brain2

            DX9

            Comment

            • ErikMeidell
              • Mar 2013
              • 89

              #7
              Blade 600X er jo kommet ut og nå
              Goblin 500 Ikon
              Blade 230S
              Spektrum DX7

              Comment

              • xilian
                Chief Executive Officer
                • Feb 2009
                • 6522

                #8
                Blade 550X in da hood

                Tom I. Arntsen

                Comment

                Working...